Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-17, 12:18   #101
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Nå er det 7 år til vi har konfirmanter. Men jeg kjenner jeg gruer meg. Vi har to stykker som sannsynligvis vil konfirmere seg samtidig, og vi har så langt i fra økonomi til å holde det nivået jeg leser om rundt omkring. I tillegg har vi liten (mikroskopisk) familie, og en del gamle pr i dag, som mest sannsynlig ikke vil være her den dagen de konfirmeres.

Jeg prøver å spare litt hver måned med tanke på konfirmasjon. Men når man lever på grensen så er det lite å ta av.
Så jeg gruer meg til det økonomiske aspektet av konfirmasjonen.

Gammel 26-03-17, 12:32   #102
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Våre får steindyre gaver - selskapet og bunad. Bunaden er riktignok både fra oss, mine foreldre og svigers. Guttene skal få bunad når de er utvokst hvis de vil, så de får ikke noe på selve dagen annet enn jobben med å lage selskap, taler, sang og fotobok. Liten familie har vi også, så det blir nok ikke så mye å skryte av materielt.

Gammel 26-03-17, 13:10   #103
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg ville virkelig synes det var flaut å gi veldig dyre gaver til gode kollegers barn. Særlig flaut ville det være om vi hadde flere konfirmanter selv i årene som kommer.
Man kan si hva man vil om at man ikke forventer store gaver tilbake og at man gir etter evne osv, men det er sjeldent sånn det fungerer. Vi finnes, vi svake mennesker som synes at det kan være trasig å få store gaver og ikke vil gi det samme i retur. Det handler ikke bare om å ikke kunne, men også om vilje noen ganger.

Jeg synes ikke konfirmasjon er en anledning for avsindig dyre gaver. Konfirmasjon er for meg noe helt annet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 14:00   #104
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun jeg er fadder på ble konfirmert for to år siden, og jeg ga 1000 kr. For meg er det en passe sum. Men likevel, da jeg så at den andre fadderen ga 3000 kr.. vel. Jeg kjente litt på det da, selv om jeg egentlig er trygg på at 1000 kr er nok. Det er mye følelser rundt dette også. Og det blir litt sammenligning om man vil det eller ei.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 14:18   #105
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg vet ikke hva "beste venn på jobben" tilsvarer i vanlig venneskala, men jeg ville nok gitt minst 300.

Var litt usikker jeg også på hva beste venn på jobben betyr.
Skulle jeg svart utfra hva beste venn betyr for meg , ville jeg svart 800 kr.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 14:20   #106
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Til niese/nevø ga vi 2000 kr, sjekket mye rundt først å så bestemte vi for den summen utfra svarene vi fikk.

Gammel 26-03-17, 14:23   #107
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke vært i konfirmasjon på mange år. Min bror har konfirmant neste år, første i nær familie. Tenker hun får penger. Vi er liten familie, så tror ikke mine kommer til å få enorme summer.

Gammel 26-03-17, 17:28   #108
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror, i denne tråden og alle de andre trådene som angår konfirmasjon,- så trenger vi å roe litt ned, på generell basis.
Folk er forskjellige, familier og tradisjoner er forskjellige og det som er rett for meg er kanskje ikke rett i det hele tatt for andre.
Likvel er det rett for meg. At jeg ser på sodd som dugnadsmat er min greie, og ikke et angrep på andre sin tradisjon.
At jeg gir min det eneste mennesket jeg anser meg som tante til 7000 i konfirmasjonsgave er min greie, og ikke en rettesnor for alle andre tanter.
La oss ha bittelitt mer takhøyde her for andres valg, og ha forståelse for at vi er ulike, og at vi kan si noe om denne ulikheten uten å bli angrepet.

Gammel 26-03-17, 18:02   #109
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg tror, i denne tråden og alle de andre trådene som angår konfirmasjon,- så trenger vi å roe litt ned, på generell basis.
Folk er forskjellige, familier og tradisjoner er forskjellige og det som er rett for meg er kanskje ikke rett i det hele tatt for andre.
Likvel er det rett for meg. At jeg ser på sodd som dugnadsmat er min greie, og ikke et angrep på andre sin tradisjon.
At jeg gir min det eneste mennesket jeg anser meg som tante til 7000 i konfirmasjonsgave er min greie, og ikke en rettesnor for alle andre tanter.
La oss ha bittelitt mer takhøyde her for andres valg, og ha forståelse for at vi er ulike, og at vi kan si noe om denne ulikheten uten å bli angrepet.

Du må prikke andre....

Så her skal du få en solid, offentlig grønn prikk og applaus for trådens beste innlegg!!

Gammel 26-03-17, 19:17   #110
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Du må prikke andre....

Så her skal du få en solid, offentlig grønn prikk og applaus for trådens beste innlegg!!

....og jeg skulle prikke for deg, men fikk samme svar.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 20:24   #111
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Det Nextlife sa!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 20:33   #112
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes på generell basis at man/vi/alle/enkelte/noen godt kan rulle inn en del når det gjelder konfirmasjonsgavene. Det utidige pengesnakket og pengefokuset som er rundt konfirmasjonen hos _for_mange unge har jeg ikke særlig sansen for. Jeg nekter å bidra til at mine barn skal gå rundt som "vinnere" i pengegaloppen ved å gi dem en stor pengesum i tillegg til fest og penklær, derfor gjør jeg ikke det. En liten pengesum (var det 2000, da ) har de fått.
Ellers er jeg enig med Nextlife, folk må slutte å føle andres valg om å gjøre ting annerledes som personlig kritikk av det man selv gjør. Det er helt uaktuelt for meg å gi 7000 (det er veldig mye penger for meg, i tillegg har jeg for mange tantebarn) til tantebarna til konfirmasjonen. Vi har gitt 1500, og synes vi har vært rause nok i grunn. At noen gir mer eller mindre, har jeg virkelig aldri brydd meg om. For meg er betasuppe dugnadsmat og pizza lørdagsmat, men jeg håper og tror at folk serverer de de vil til konfirmasjonen uahengig av hva en eller annen ukjent person på internettet mener. Har forresten fått servert betasuppe i et bryllup en gang, og kan informere om at det var en høytidelig og fin fest likevel. Det meste går an bare man sørger for at folk føler seg velkomne og det er god stemning.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 20:35   #113
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med rine.

Gammel 26-03-17, 20:46   #114
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lever ikke på hver vår øy. Selvsagt er de valgene vi gjør med hensyn på gaver med på å sette standard. Selv om det i teorien er bare min sak om jeg gir mye penger til en nevø eller niese vil det bli sett og vurdert av andre slektninger. Og begynner jeg å gi 500 kr til kollegabarn vil dette også skape forventning eller usikkerhet i miljøet. Å skille nære og mindre nære kan også ha problematiske sider, det er ikke akkurat snakk om validerte kategorier. Folk sammenligner seg med hverandre og ønsker ikke å bomme på koder. Bare det store antallet skikk-og-bruk-tråder på dette forumet sier litt om det.

Og det handler også om inkludering. Litt mer indirekte enn i bursdager. Inkludering i form av å la flest mulig føle seg innafor når dette er et tema i venneflokken.

Gammel 26-03-17, 20:49   #115
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 20:56   #116
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi lever ikke på hver vår øy. Selvsagt er de valgene vi gjør med hensyn på gaver med på å sette standard. Selv om det i teorien er bare min sak om jeg gir mye penger til en nevø eller niese vil det bli sett og vurdert av andre slektninger. Og begynner jeg å gi 500 kr til kollegabarn vil dette også skape forventning eller usikkerhet i miljøet. Å skille nære og mindre nære kan også ha problematiske sider, det er ikke akkurat snakk om validerte kategorier. Folk sammenligner seg med hverandre og ønsker ikke å bomme på koder. Bare det store antallet skikk-og-bruk-tråder på dette forumet sier litt om det.

Og det handler også om inkludering. Litt mer indirekte enn i bursdager. Inkludering i form av å la flest mulig føle seg innafor når dette er et tema i venneflokken.

Yes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 21:05   #117
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Enug med deg.

Gammel 26-03-17, 21:07   #118
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Gammel 26-03-17, 22:15   #119
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Men det er da klart at det betyr noe hva andre velger å gi! Hvorfor har vi denne tråden dersom det ikke betyr noe?

Jeg synes det er snodig at svære gaver (ala hest) blir dempet ned fordi man kjøper Bergans jakke brukt, liksom.. det er fortsatt statussymboler (hvorfor er det ikke godt nok med jakke fra Kappahl?) og det gir fortsatt signaler om hva som er godt nok og ikke. Familier med god råd kan velge å gi dyre eller ikke dyre gaver (eller gaver i det hele tatt), men mange familier kan ikke det. Er det disse familiene med dårlig råd som skal godta at ikke alle kan være like? Er det disse familiene som skal godta at det er forskjell på folk? For man kan selvsagt ikke forvente at familier med god råd skal bidra til å gjøre det litt lettere å ikke nå opp i den materielle karusellen..

Gammel 26-03-17, 22:54   #120
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg synes det er snodig at svære gaver (ala hest) blir dempet ned fordi man kjøper Bergans jakke brukt, liksom.. det er fortsatt statussymboler (hvorfor er det ikke godt nok med jakke fra Kappahl?) og det gir fortsatt signaler om hva som er godt nok og ikke.

Her sauser du sammen mange svar. Jeg kjøper brukt Bergansbukse (ikke jakke), Billa kjøper hest til konfirmanten. Ingen av oss forsøker å dempe ned noe som helst.
Og om du har stått alpin i seks timer i snøvær, så skjønner du greia med vind- og vanntett jakke. De finnes ikke på KappAhl.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bollefest, sjiraffbaby

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.