|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Nå er det 7 år til vi har konfirmanter. Men jeg kjenner jeg gruer meg. Vi har to stykker som sannsynligvis vil konfirmere seg samtidig, og vi har så langt i fra økonomi til å holde det nivået jeg leser om rundt omkring. I tillegg har vi liten (mikroskopisk) familie, og en del gamle pr i dag, som mest sannsynlig ikke vil være her den dagen de konfirmeres.
![]() |
#102 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Våre får steindyre gaver - selskapet og bunad. Bunaden er riktignok både fra oss, mine foreldre og svigers. Guttene skal få bunad når de er utvokst hvis de vil, så de får ikke noe på selve dagen annet enn jobben med å lage selskap, taler, sang og fotobok. Liten familie har vi også, så det blir nok ikke så mye å skryte av materielt.
![]() |
#103 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Ja jeg ville virkelig synes det var flaut å gi veldig dyre gaver til gode kollegers barn. Særlig flaut ville det være om vi hadde flere konfirmanter selv i årene som kommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Hun jeg er fadder på ble konfirmert for to år siden, og jeg ga 1000 kr. For meg er det en passe sum. Men likevel, da jeg så at den andre fadderen ga 3000 kr.. vel. Jeg kjente litt på det da, selv om jeg egentlig er trygg på at 1000 kr er nok. Det er mye følelser rundt dette også. Og det blir litt sammenligning om man vil det eller ei.
![]() |
#105 |
Drømmer
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?
Var litt usikker jeg også på hva beste venn på jobben betyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Har ikke vært i konfirmasjon på mange år. Min bror har konfirmant neste år, første i nær familie. Tenker hun får penger. Vi er liten familie, så tror ikke mine kommer til å få enorme summer.
![]() |
#108 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg tror, i denne tråden og alle de andre trådene som angår konfirmasjon,- så trenger vi å roe litt ned, på generell basis.
![]() |
#109 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Du må prikke andre....
![]() |
#110 |
Medlem siden: Oct 2006
....og jeg skulle prikke for deg, men fikk samme svar.
![]() |
![]() |
#112 |
Halloen!
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg synes på generell basis at man/vi/alle/enkelte/noen godt kan rulle inn en del når det gjelder konfirmasjonsgavene. Det utidige pengesnakket og pengefokuset som er rundt konfirmasjonen hos _for_mange unge har jeg ikke særlig sansen for. Jeg nekter å bidra til at mine barn skal gå rundt som "vinnere" i pengegaloppen ved å gi dem en stor pengesum i tillegg til fest og penklær, derfor gjør jeg ikke det. En liten pengesum (var det 2000, da |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Enig med rine.
![]() |
#114 |
maler
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Vi lever ikke på hver vår øy. Selvsagt er de valgene vi gjør med hensyn på gaver med på å sette standard. Selv om det i teorien er bare min sak om jeg gir mye penger til en nevø eller niese vil det bli sett og vurdert av andre slektninger. Og begynner jeg å gi 500 kr til kollegabarn vil dette også skape forventning eller usikkerhet i miljøet. Å skille nære og mindre nære kan også ha problematiske sider, det er ikke akkurat snakk om validerte kategorier. Folk sammenligner seg med hverandre og ønsker ikke å bomme på koder. Bare det store antallet skikk-og-bruk-tråder på dette forumet sier litt om det.
![]() |
#115 |
Halloen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
|
Yes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Drømmer
|
Enug med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
![]() |
#119 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Men det er da klart at det betyr noe hva andre velger å gi! Hvorfor har vi denne tråden dersom det ikke betyr noe?
![]() |
#120 |
© All rights reserved
|
Her sauser du sammen mange svar. Jeg kjøper brukt Bergansbukse (ikke jakke), Billa kjøper hest til konfirmanten. Ingen av oss forsøker å dempe ned noe som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
bollefest, sjiraffbaby |
|
|