Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Kan man servere "alt" i en konfirmasjon?
Alt er greit- det er konfirmantens dag! 15 12,71%
Mor far lar konfirmanten bestemme ut fra deres forslag 37 31,36%
Konfirmanten bestemmer, men pris/hva som er praktisk mulig spiller også en rolle 57 48,31%
Konfirmasjonsmiddag skal være "ordentlig" middag- kjøtt eller fisk- med forrett og dessert. 21 17,80%
Konfirmasjonsmiddag skal/bør være catering som koldtbord eller snitter 6 5,08%
Annet 4 3,39%
Tacokrydder/vi feirer ikke konfirmasjon 5 4,24%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-17, 18:08   #101
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan "alt" serveres i en konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Så fint at dere latterliggjør maten vi har tenkt å servere, da.

Jeg mener ikke å latterliggjøre, sier bare at for meg er ikke det festmat. Andre må velge hva de vil gjøre. Hadde ikke stusset om jeg fikk det servert i et selskap. Folk har forskjellige meninger og preferanser.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 18:10   #102
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva med rømmegrøt og spekemat?

Jeg er ikke vant til at grøt er festmat, men hører at det er vanlig noen steder.

Grøt er ikke festmat heller, for min del. Spekemat kan være det, som en del av et større koldtbord.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 18:14   #103
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kommer til å ha grillpølse og pølsebrød på bordet også.

Jeg er ellers tilhenger av enkle selskap, også til konfirmasjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 18:18   #104
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er festmat varierer veldig ja.
Jeg ble opplært til at lutefisk og annen konservert fisk var dårligere enn fersk fisk.
Rundt meg nå er det motsatt. Lutefisk og rakfisk spises til fest og lutefisk gjere sammen med noe som minner om utvannet risgrøt.
Fersk torsk med potet som jeg var oppdratt til var festmat står ikke like høyt i kurs gitt.

Små skumdotter i midten av en stor tallerken, en kreps dandert på litt granbar og sånn blir jo også regnet som veldig fint. Ikke alle skjønner greia med det heller.
Preferanser er ulike.

Gammel 24-03-17, 18:44   #105
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes forresten det er kult om noen serverer skikkelig tradisjonsmat i konfirmasjon, bryllup og lignende. Uansett om det er sodd, rømmegrøt eller hva som nå måtte være lokal tradisjon på stedet.

Gammel 24-03-17, 18:47   #106
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hadde du tatt på bunaden? Eller evt tatt den av i protest hvis du ikke var advart på forhånd om hva serveringen var?

Naking i konfirmasjon, ja det hadde i alle fall blitt action

Jeg drar i både barnedåp, konfirmasjon og bryllup pga hovedpersonene (og begravelser pga de etterlatte). Synes det er ok å vite litt om "stilen" for å vite hva jeg skal ha på meg, men har lite preferanser med tanke på mat, lokale, underholdning etc Hvis jeg føler for å spise østers har jeg "fått" (Ok, litt masing måtte til) søndagene som min dag her hjemme og da bestemmer jeg menyen med diktatorisk fryd.

I konfirmasjonen fikk konfirmanten bestemme - og hun hadde taco. Vi satte en del rammer feks bestemte vi at det måtte være catering pga tiden vi hadde, og vi bestilte også biff stroganoff ettersom jeg tenkte en del av de voksne helst ville ha det. Personlig syntes jeg ikke maten var så veldig god. Men tror det var mer catringen enn retten i seg selv. Men jeg beholdt bunaden på!

Gammel 24-03-17, 18:50   #107
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er mer hva man er vant med som er poenget her. Jeg visste seriøst ikke at sodd er festmat. For meg er det noe mannen har servert fra boks i ny og ne.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 18:54   #108
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

I vår familie varierer det veldig,men koldtbord/tapsa er gjenganger. Har også vært middag med stek.
Eldstemann hos oss ville ha tapas og jeg laget det til 40 stk. Nå har nr. 2 (som er ekstremt kresen) valgt lasagne som hovedrett, men da blir det spekefat først. Det lå litt langt inne å si ja,men han må jo få servert noe han liker. Vi kommer til å legge mye jobb i godt brød og tilbehør. Hadde aldri servert taco eller pizza.

Gammel 24-03-17, 18:59   #109
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ingen som latterliggjør sodd, men det må være ok å si at man ikke ser på det som festmat i en diskusjon som handler om hva man serverer i konfirmasjon. Jeg har aldri spist sodd, og synes det ser ut som litt enkel lapskaus? Det ser ikke ut som festmat for meg, men det er ikke pizza heller, og jeg hadde gladelig spist det i bunad. Det er stor forskjell på hva jeg selv hadde servert i konfirmasjon, og hva jeg synes er helt greit at andre serverer. Det er samme for meg, jeg hadde kommet i konfirmasjonen og vært høflig, glad og fornøyd uansett.

Gammel 24-03-17, 19:03   #110
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom hva man tenker på som festmat og hva man kan tenke seg å servere i konfirmasjon heller.

Det er ikke en fremmed tanke for meg å servere taco eller gryterett i konfirmasjon selv om jeg ikke ser på det som festmat.
Konfirmasjonen blir likevel fest.

Noen mener at det ikke blir skikkelig uten alkohol heller. Der tenker jeg også annerledes. Ikke serverer vi dyre fruktjuicer heller. Gjetter jeg riktig forsvinner det mest Pepsi Max.

Gammel 24-03-17, 19:10   #111
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde blånekta å servere lørdagsmiddag som pizza, taco i konfirmasjonen.
Det skal være litt fest over det, og hadde skjært igjennom tror jeg. (kanskje enkelt å si siden jeg ikke har så store barn ennå).

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 19:15   #112
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hva skjedde med at det er konfirmantens store dag, en feiring der ungdommen står i sentrum? Her kritiserer man ungdom som konfirmerer seg bare for å få gaver, også er det voksne som knapt nok gidder å komme eller ha på seg finstasen hvis ikke maten er opp til deres standard. Merkelige prioriteringer. Jeg reiser gjerne halve landet rundt og tar på meg bunaden for å feire konfirmantene i min familie, på deres premisser, for det fortjener de på dagen sin, flotte ungdommene. Det er ikke maten jeg kommer for. Hva jeg hadde fått servert hadde faktisk vært underordnet.

Jeg blir rett og slett trist når jeg hører sånt fra voksne folk.

Enig med deg, er konfirmanten jeg drar for, ikke maten.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 19:27   #113
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og like fullt insisterer trønderne på at det er festmat.

Jeg synes det er morsomt at hvis man tar det samme kjøttet, de samme grønnsakene og de samme potetene, men uten "vannet", så vil de fleste av dere si det er festmat.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 19:40   #114
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sodd er skikkelig festmat! Det vet selv jeg som er fra Østlandet.

Når jeg bare fikk litt tid på å fordøye konfirmantens matvalg her denne gangen (lasagne som nevnt) har jeg bestemt at vi virkelig skal gjøre skikkelig festmat ut av det. Det er viktig for han også. Det blir flere typer brød,oliven,fylte paprika ol. og flere typer salat ved siden av.
Forrett blir det også, med masse gode råvarer, og til slutt kombinert dessert /kakebord. Tror det skal bli like bra som koldbordet til storebror var og er glad jeg lot prinsippene fare denne gangen. Det skal være konfirmantens dag, og nå tilpasser vi den litt så maten får litt mer festpreg og alle er fornøyde.

Gammel 24-03-17, 19:42   #115
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes det er morsomt at hvis man tar det samme kjøttet, de samme grønnsakene og de samme potetene, men uten "vannet", så vil de fleste av dere si det er festmat.

Kokt kjøtt, kjøttboller, kokte poteter og kokte grønnsaker? Nei, det hadde ikke klassifisert som festmat hos meg. Og jeg er som sagt opplært til å regne Sodd for festmat.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 19:45   #116
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kokt kjøtt, kjøttboller, kokte poteter og kokte grønnsaker? Nei, det hadde ikke klassifisert som festmat hos meg. Og jeg er som sagt opplært til å regne Sodd for festmat.

Nei, nei. Du måtte jo stekt kjøttet i stedet da. Kjøtt kommer jo ikke ferdig kuttet i småbiter eller laget som kjøttboller, vet du.

Gammel 24-03-17, 19:47   #117
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, nei. Du måtte jo stekt kjøttet i stedet da. Kjøtt kommer jo ikke ferdig kuttet i småbiter eller laget som kjøttboller, vet du.

Eh, men da er du over på noe helt annet enn bare "uten vannet" som du selv beskrev.

Gammel 24-03-17, 19:48   #118
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

du mener at lammekjøtt og poteter kan være festmat? Ja, men da kan du jo like gjerne si at en variant av taco er indrefilet, så det syns jeg blir ganske søkt. Det er klart at tilbereding ikke er uvesentlig for hvor høytidelig maten oppleves å være.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 19:57   #119
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Vi har latt konfirmanten (x2) være med å bestemme menyen.
De har ikke fått valgt fritt, men hadde noen valgmuligheter.
Hadde det vært opp til vår sønn, hadde nok kebab stått først på listen, jeg synes ikke det er ok. Men det er meg, hva andre gjør legger jeg meg ikke opp i.
Føstemann hos oss valgte oksestek, andre mann 3 forskjellige retter fra kinarestaurant.
Jeg synes ikke det er ok med taco eller pizza i konfirmasjon, men det er meg.
Jeg har vært gjest i 2 konfirmasjoner der de har hatt taco ved siden av koldtbord/tapas, det blir litt annet synes jeg.

Sist redigert av Tilde : 24-03-17 kl 20:05.
Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-17, 20:04   #120
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Eh, men da er du over på noe helt annet enn bare "uten vannet" som du selv beskrev.

Det er jeg ikke enig i. Jeg sa "det samme kjøttet", ikke noe om hvor langt tilbake i bearbeidelsesprosessen man skal.

du mener at lammekjøtt og poteter kan være festmat? Ja, men da kan du jo like gjerne si at en variant av taco er indrefilet, så det syns jeg blir ganske søkt. Det er klart at tilbereding ikke er uvesentlig for hvor høytidelig maten oppleves å være.

Mener du i fullt alvor at steik og poteter ikke er festmat? Jeg har fått det servert i utallige bryllup, men hva vet jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.