Sv: Foreldre i dag er dårlige forbilder
Opprinnelig lagt inn av ingling, her.
Jeg tenker at om jeg personlig føler meg truffet eller ikke er litt underordnet, for jeg tror at vi alle må tenke over disse tingene og være bevisst på hvordan vi kommuniserer med barna våre om kropp, utseende, trening og fasade. Og ikke bare våre egne barn, for den saks skyld. Jeg var ni første gang en lege kalte meg "litt tjukk". Jeg var ikke egentlig det, men det er for så vidt underordnet. Voksne må tenke seg om, foreldre eller ikke.
Selvsagt, men jeg opplever at de aller fleste foreldre jeg møter, både i skolesammenheng, forum, venneflokken og i all beskjedenhet i eget hjem er svært bevisste på hva vi formidler rundt dette. I mye, mye større grad enn foreldregenerasjonen (og jeg ble ikke plaget av mine foreldre, altså).
Det er sunt å gi barna gode vaner og kunnskap om bevegelse og bra kosthold. Det er ikke sunt å bygge opp under vrangforestillinger om hvordan glansbilder av kropper ser ut. Jeg valser rundt i undertøyet, warts and all, og vi har fokus på sunnhet i hverdagen og kos i helger og ferier.
Og dette overhypede fenomenet med SoMe-glansbilder finner jeg rett og slett ikke i min krets. Det er ingen kroppsposeringer, lite treningsskryt, ingen pupper og lår. Men mye sukk i solnedgang over Det Gode Liv, da. 
|