|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?Jeg kan ikke forstå at unge som vil jobbe innen helse eller oppvekst velger stud.spes i stedet for to år på helse og ett år påbygg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?Eller å faktisk gjøre ferdig fagbrevet sitt og ta påbygg ved siden av eller etterpå. Påbygg etter to år på yrkesfag har stort frafall. Så med mindre man er veldig skolestart er det vel tryggere å få fagbrevet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?
Jeg tipper det har litt med antall plasser på helse- oppvekstfag kontra studiespesialisering. Her tror jeg det er to vgs som tilbyr helsefag, mens studiespesialisering har de over alt.
![]() |
![]() |
#4 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?
Gir ikke det helt ulike muligheter? Med SP vil du kunne gå videre til sykepleie, vernepleier eller førskolelærer. Med helse og oppvekst går man vel rett ut i jobb? Jeg tenker det å være assistent i barnehage er noe helt annet enn å være førskolelærer?
![]() |
#5 |
can-jur
|
Nei. Det gir to år med helse og sosial og et år med studiekompetanse. Altså rett videre på sykepleien.
![]() |
![]() |
#6 |
på slep
Ok, skjønner.
![]() |
#7 |
© All rights reserved
|
Jeg skjønner ikke hva du mener her. Man kan ta helse på yrkesfag, allmenn påbygg og deretter studere hva som helst der kravet er generell studiekompetanse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
på slep
Det skjønner ikke jeg heller.
![]() |
#9 |
Travelt opptatt
|
Men ikke hvis man trenger spesiell studiekompetanse, vel? Man får ikke full fordypning i realfag med påbygning uten videre. Går selvsagt an å ta resten som privatist, men det er utfordrende å få oppfylt lab-kravene.
![]() |
#10 |
En som trener
|
Hvis man vil bli lege, tannlege, veterinær, provisorfarmasøyt eller klinisk ernæringsfysiolog - alle helsefag, er vel ikke den veien å anbefale? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|