Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?
Jeg fremsnakker yrkesfag og mener oppriktig at det er bedre å velge yrkesfag enn studiespesialiserende dersom man er usikker på hva man ønsker å gjøre senere. Etter fire år på yrkesfag er du klar til å gå ut i ett yrke og du har en verden av muligheter enten du vil bli i det yrket, eller du senere ønsker å gå videre med noe annet. Etter tre år på studiespesialiserende er du ikke klar til noe annet enn å begynne å studere, og med mindre du da faktisk ønsker det så har du mindre å gå på.
Hovedutfordringen, mener jeg, er at yrkesveiledningen i ungdomsskolen er alt for dårlig og at de har så godt som ingen praktiske fag. All tiden i kunst og håndverk går til kunst. Jeg har ingenting i mot kunst, men jeg skulle ønske at de også lærte en del praktisk ting som kunne inspirert dem mer mot praktiske utdanninger. I realiteten vet veldig mange av dem veldig lite om hva de faktisk velger dersom de går mot et yrkesfag. Min datter har vært på fire såkalte yrkesdager. Alle sammen har vært på videregående skoler eller på VilVite. Ingen av dem har gitt henne noen kontakt med en arbeidsplass der dette yrket blir utført.
Min eldste velger nå en linje som gir henne både fagbrev og studiekompetanse, så hun står veldig fritt til å velge når hun er ferdig. Yngste har hatt yrkesønsket sitt klart siden hun var 10 og med mindre hun endrer mening i løpet av ungdomsskolen, så blir det studiespesialiserende.
|