Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Jeg synes det er så rart at du som i andre sammenhenger er over snittet opptatt av kortreist mat, bærekraftig forbruk, ta være på miljøet osv. virker så irritert når det er flyreiser som diskuteres. Jeg får det ikke til å stemme med det du ellers står for.
Jeg var ikke irritert før du kom med blodharry-replikken din. Og som jeg har påpekt flere ganger i tråden nå; pollen viser at de aller fleste av oss her inne flyr ingenting eller bare en gang i året privat. Alle mener at flyving er problematisk i et miljøperspektiv. De aller fleste sier at de er det bevisst, og at de tenker på dette når de tenker ferie. Flere har endret forbruksmønster. Jeg flyr selv ingen eller bare en gang i året privat. Karbonfotavtrykket mitt uten jobbreisene er virkelig minimalt, med jobbreisene er det større, men under halvparten av gjennomsnittsnordmannens. Ergo burde jeg kanskje ene at folk i hus burde skamme seg litt mer?
Jeg er slett ikke irritert på problematikken og at det blir kritisert, men jeg syns det er interessant å se det hele fra flere sider enn bare en, og jeg syns virkelig ikke noe om at man mener innlegg som fremmer ståsteder som ikke sammenfaller med ens eget ikke burde være med i tråden. Hvertfall ikke uten skam og blygsel.
Jeg ville tro at man var interessert i å få fram hvorfor folk flyr mye (pris er en sak), hvorfor det er vanskeligere å gi opp en ferietur enn å kildesortere (livskvalitet og taxfrikvote sikkert), og hvilke andre tiltak som også kunne settes inn for å få ned flyreisene (bedre tilgang på andre reisemåter, bedre bevissthet hos ferieleverandører og ikke minst; politiske tiltak) framfor å bare snakke om hvor fæle folk som flyr er.