Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-17, 15:17   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Uttrykket var nok opprinnelig ment ganske negativt, fordi et driftig, sterkt og kompromissløst kvinnemenneske VAR ganske negativt før.

Nå tror jeg det har fått to litt alternative betydninger: Brukt positivt, med samme innhold, men kanskje med et ørlite glimt i øyet. (Sånn har jeg hørt det vært brukt om meg selv)

Og brukt i betydningen "arbeidsjern", som jeg tror er en misforståelse som nå har satt seg.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Da jeg leste ordet, var min første assosiasjon Sylvi Listhaug. Og hun oppfatter jeg som en som bare går rett frem uten tanke på hvem hun tråkker over eller hvorvidt "rett frem" er riktig vei. Så altså negativt i mitt hode.

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

I begge de to tilfellene ville rivjernbetegnelsen vært helt malplassert for meg. Fullstendig på jordet. Skjønner godt at du lurte.

Enig i alt dette. Jeg ser forresten at bokmålsordboka bruker det om en kvinne, mens nynorskordboka om både kvinner og menn.

Et rivjern (kjøkkenredskapet) er jo effektivt, men også fullstendig uten finesse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.