Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skrive nynorsk på FP-veke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-17, 11:11   #161
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrive nynorsk på FP-veke

Eg gjorde det betre i sidemål enn i hovudmål, men sidemålet mitt var bokmål. Og sjølv om ein har nynorsk som hovudmål vert ein jo eksponert mykje meir for bokmål heile oppveksten, så overgangen frå nynorsk til bokmål vart nok enklare enn for ein som har bokmål som hovudmål og må lære seg nynorsk.

Og det heiter enten hovudmål/sidemål eller bokmål/nynorsk, ikkje norsk/nynorsk.

Problemet med heile denne nynorsk-veka på FP er at Polyanna høyrer ut som min far når ho skriv nynorsk, og eg blir like forvirra kvar gong eg les eit innlegg skrive av ho.

Gammel 24-01-17, 11:12   #162
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 24-01-17, 11:14   #163
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Gammel 24-01-17, 12:10   #164
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg gløymer meg heile tiden!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 12:55   #165
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg såg i nokre innlegg (hugsar ikkje kven sine) at der var svenske ord i staden for nynorsk. Trur det var nokre forumistar frå aust som hadde brukt dei vendingane.

Har og gløymd meg av i fleire innlegg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 13:06   #166
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det følast som om eg ikke er meg sjølv og at jeg gjer narr av nynorsk når eg freistar (?) å skrive på nynorsk. Eg hugsar ikkje kva eg hadde for karakter i faget, men trur ikkje det var verre enn bokmål.

Eg kviar meg for å svare på nokre trådar.

Gammel 24-01-17, 14:28   #167
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Eg såg i nokre innlegg (hugsar ikkje kven sine) at der var svenske ord i staden for nynorsk. Trur det var nokre forumistar frå aust som hadde brukt dei vendingane.

Har og gløymd meg av i fleire innlegg.

Elevar går av og til over i svenske ord og uttrykk når dei skal skrive nynorsk. Det er kanskje ikke så rart - svensk ligg jo nærare nynorsk enn bokmål.

Du skriv jo så bra, che!

Gammel 24-01-17, 14:43   #168
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Det følast som om eg ikke er meg sjølv og at jeg gjer narr av nynorsk når eg freistar (?) å skrive på nynorsk. Eg hugsar ikkje kva eg hadde for karakter i faget, men trur ikkje det var verre enn bokmål.

Eg kviar meg for å svare på nokre trådar.

Men når du velge denne varianten her av nynorsken med freistar og kviar så kan det lett bli karikert. Spesielt når du blande inn et jeg

Gammel 24-01-17, 14:50   #169
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke ser hva hensikten med en nynorsk-uke skal være, når det fører til at brukere som ikke egentlig behersker nynorsk ender med å skrive nokså umusikalske innlegg. Jeg tror ikke det gagner nynorsken.

Gammel 24-01-17, 14:54   #170
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å kvie seg brukes på bokmål også altså. Det er et helt vanlig begrep.

Niobe: umusikalske innlegg altså? Jeg syns det har vært/er en nyttig øvelse. Både fordi jeg syns det er smart å utfordre seg selv til å prøve noe man ikke har helt under huden. Jeg tror det gagner kreativiteten og er godt for intelligensen. Det gir også et lite innblikk i hvordan det er å føle at man ikke strekker til, språklig. Nyttig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 14:56   #171
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest det er fint med ei nynorsk-veke! Eg for min del bryr meg ikkje om at folk skriv feil i ny og ne, det viktigaste er jo at nynorsken får eit sårt tiltrengt boost.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 14:58   #172
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Eg treng mengdetrening! *tyst som en østers*

Gammel 24-01-17, 15:00   #173
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg trur og at hjernen min har godt av å skrive på sidemål. Eg likar godt målformen og tenker at når gutane mine skal lære nynorsk i skulen, så skal eg få dei til å kommunisere på nynorsk i større grad. Det er jo mengdetrening som tel.

"Kvier" er eit vanleg ord, men eg veit jo egentlig at det ikke heiter "kviar", men Kvir meg på nynorsk.

Gammel 24-01-17, 15:02   #174
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Eg synest det er fint med ei nynorsk-veke! Eg for min del bryr meg ikkje om at folk skriv feil i ny og ne, det viktigaste er jo at nynorsken får eit sårt tiltrengt boost.

For min del må jeg si at mye av nynorsken jeg har sett de siste dagene, har gjort meg enda sikrere i min sak. Det er fint når man behersker det, ellers mest forstyrrende.

Gammel 24-01-17, 15:03   #175
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dei av dykk som vil øve litt, kan jo gjere det her. Sikkert lurt velje "skule-elevar" og "øv deg".

http://elevrom.sprakradet.no/skolen/kartleggingstest

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 15:03   #176
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

For min del må jeg si at mye av nynorsken jeg har sett de siste dagene, har gjort meg enda sikrere i min sak. Det er fint når man behersker det, ellers mest forstyrrende.

Men korleis skal vi bli noko betre i nynorsk hvis vi ikkje skriv det? :hyl:

Gammel 24-01-17, 15:05   #177
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke ser hva hensikten med en nynorsk-uke skal være, når det fører til at brukere som ikke egentlig behersker nynorsk ender med å skrive nokså umusikalske innlegg. Jeg tror ikke det gagner nynorsken.

Eg synes det er morosamt å sjå kor mykje meir bastant og dramatisk ein fremstår på nynorsk enn på bokmål når man vanligvis ikkje skriv det. Det er som om me alle fremfører(?) monologar på Nationaltheatret.

(Eller, Oslo Nye. )

Sist redigert av Maverick : 24-01-17 kl 15:11.
Gammel 24-01-17, 15:07   #178
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller, Det norske kanskje?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 15:11   #179
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest det er moro å skrive nynorsk, sånn jamnt over, og så synest eg det er heilt slåande kor mykje betre fleire av dykk har blitt berre med litt øving. Det funkar!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 15:11   #180
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Eller, Det norske kanskje?

Jajaja, en av de derre kulturinstitusjonene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.