Sv: Kleskode mørk dress
Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.
Jeg har faktisk aldri vært i et bryllup eller annet stort selskap hvor kleskode har vært presisert. Det føles litt overflødig og utdatert - gjestene kommer pent kledd helt av seg selv?
Kleskode er overflødig hvis alle gjestene har omtrent samme bakgrunn og/eller kjenner hverandre. Det er veldig praktisk i de tilfellene der det er stor forskjell på tradisjoner og normer, eller der hvor noen av gjestene kjenner brudeparet eller brudeparets familie dårlig eller bare overfladisk.
Jeg syns det er pyton å ikke vite om de fleste andre gjestene kommer til å stille i smoking eller lys dress og om jeg selv er forventet å møte i fotsidt antrekk eller om sommerkjole er normen. Og jeg har vært invitert i et par bryllup der jeg har vært helt clueless i så måte. Da har det typisk vært arrangement der brudens familie kunne forventes å stille stivpyntet, mens brudgommens familie knapt nok eier formelle klær, eller der jeg har vært en så perifer gjest at jeg rett og slett ikke har visst.
Jeg syns kleskode er en høflig måte å opplyse gjestene om hva som er antrekksnormen. Men det er jo typisk at de bryllupene der det har vært grunn for tvil, så har det selvsagt aldri vært opplyst om antrekk heller.
|