Sv: Drikkes det alkohol på julaften?
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Hva om barnet tydelig forteller om ubehag ved foreldres (i egne øyne) ubetydelige rus? Er det god grunn til å kutte ut eller skal man da lære barnet å tåle at omsorgspersonen er i en slik tilstand?
Hiawata liker ikke at vi drikker. Det hender vi gjør det allikevel, fordi han sier at grunnen i all hovedsak er lukta, og litt fordi han ikke liker fulle mennesker vi møter i gatebildet (typ alkiser). Jeg reagerer litt forskjellig på alkohol, så det er ikke alltid jeg har helt kontroll på hvor mye jeg tåler, derfor drikker jeg lite. En dag kan jeg kjenne en liten buzz av et halv glass vin, og en annen dag kan jeg fint drikke tre glass uten å merke noe i det hele tatt. Kjenner jeg buzz stopper jeg å drikke umiddelbart om jeg er sammen med barn. Det er ikke noe must for meg å drikke, og jeg syns Hiawata skal slippe å føle seg utrygg på mitt alkoholinntak, selv om jeg for andre barn kan oppfattes å være innafor.
Jeg drikker ikke ofte, og svært sjelden når Hiawata er tilstede. I år har det skjedd tre ganger, tror jeg. Et par glass vin på en sommerfest (kjente ingenting), ett glass rødvin hos venner (ble buzzy og stoppet umiddelbart og bøttet innpå med vann) og tre glass på nyttårsaften sammen med mat (kjente ingenting).