Sv: Fordeling av husarbeid
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Nei, men kulturelt har det vært sånn. Det tar tid å avlære. Jeg syns det er skikkelig dumt når man sier ting som "mannehjerne", "guttejente" eller liknende, fordi det er med på å fremstille dem som setter pris på det som blir sett på som tradisjonelt kvinnelige egenskaper so mindre verdt.
Nemlig. Jeg blir så grinete av fantasier om at damer gjør noe bedre enn menn eller motsatt, kun på bakgrunn av kjønn. For eksempel snekret vi veranda her i sommer og både mannen og jeg tok hver vår tørn med drillen. Et nabopar gikk forbi når mannen skrudde, hilste og sa hei. Så var det jeg som drev på litt senere på dagen og da kom det samme paret fascinert inn i hagen for å se "hvor flink jeg var". Jeg ble pissesur og klarte ikke å legge skjul på det. 
Mannen min er vokst opp i et hjem hvor det var helt naturlig at alle hjalp til, det har jo selvsagt fulgt han. Vi deler på det meste, selv om jeg nok har behov for å ha det hakket mer ryddig enn han har. Vi har noen hovedoppgaver:
Jeg:
Vaske, henge opp, brette klær (dette liker jeg fakisk, mentalhygiene)
Holde orden på barnas klær og utstyr
Vaske bad
Mannen:
Lage mat, handle
Holde orden på kjøkkenet
Hovedansvar for snekring
Hente ved
Resten deler vi på, litt ymse hvem som er flinkest til rydding, støvsuging, generell vasking. Vi har vaskehjelp, det har hjulpet godt på diskusjonene når vi begge er i full jobb.