|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeid
:enig:
![]() |
#62 |
can-jur
|
Mulig du ser på det sånn? Jeg opplever at en del kvinner ser ned på meg fordi jeg mangler disse egenskapene. Jeg opplever aldri det samme fra menn, men jeg er åpen for at akkurat det handler mer om mennene jeg omgåes, enn menn generellt.
![]() |
![]() |
#63 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidVel, jeg syns ikke det er så sjarmerende om menn mangler den egenskapen heller. Det har derimot ingenting med kjønn å gjøre, men generell, ukjønnet mangel på hygiene. Jeg har aldri hørt at en dame blir kalt for mannekvinne fordi hun mangler evne til å vaske do.
![]() |
#64 |
can-jur
|
Sjarmerende er det vel ingen som synes, men takhøyde er som regel mye høyere for menn.
![]() |
![]() |
#66 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidGjennom flere år gjorde jeg bortimot 90 % av alt innendørs husarbeid (støvsuging, vasking, klesvask, rydding pluss alt av kleslogistikk for ungene. Det var et bevisst valg vi tok fordi mannen har en komplisert og krevende situasjon mht. jobb og han trenger mye ekstra tid på akkurat dette. Det går naturlig nok ikke i lengden, spesielt ikke siden jeg jobber 50-60 timer i uken, så i høst outsourcet vi vaskingen. Den beste avgjørelsen vi har tatt på årevis.
![]() |
#67 |
can-jur
|
Ja, det er sjarmen med å diskutere utifra egne mentale bilder.
![]() |
![]() |
#68 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidOg etterhvert som årene har gått har vi blitt flinkere og flinkere til å kjøre forventningsavklarinher med hverandre. Når vi glemmer dette så går vi kjapt i fella og blir sure og slenger med leppa til hverandre. Det skjer heldigvis skjeldnere og skjeldnere.
![]() |
#69 |
Leser
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidVi har hatt mange forskjellige fordelinger av arbeidsoppgaver opp gjennom årene. Angående det du tar opp i HI - det er lett å undervurdere arbeidsoppgaver som den andre parten gjør. Og tilsvarende overvurdere det man selv gjør. Det har noe mer perspektiv og mentalisering å gjøre. Om ikke annet er det greit å være klar over at det er det som vanligvis skjer, når begge parter er enige om at de jobber ræva av seg, mens den andre gjør ingenting og de ikke får noe resultat.
![]() |
#70 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg, mor i heimen, gjør: Klesvask, renhold av bad #2. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidHan: mesteparten av klesvasken, vedlikehold på hus og bil, oppfølging av barnas fritidsaktiviteter, handling, alt økonomisk, vedlikeholdsstøvsuging, rydding etter måltid
![]() |
![]() |
#72 |
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2016
![]() |
Føles det greit for deg at du må gjøre alt det der? Blir utslitt bare ved å tenke på det jeg. Men det er meg da |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeid@him: Fin video! Mannen min syntes ikke den var så morsom, av en eller annen grunn. Han er min magiske vasketøykurv, nemlig.
— Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 29-12-16 kl 14:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidDet som ofte overrasker meg i slike diskusjoner, er fokuset på lik fordeling. Vi har ei etter evne og behov-tenking, både når det kjem til økonomi og husarbeid. Då eg var frisk, merka eg ikkje kor mykje meir eg gjorde enn han. Det merka eg først etter at kapasiteten min blei kraftig redusert og eg oppdaga at oppvaskmaskinen ikkje tømme seg sjølv. Eg har vore nødt til å jobbe med jor lista for «godt nok» skal ligge, altså redusere behovet, etter at evnen min blei redusert. Men så lenge vi klarer å tenke at vi drar eit lass saman, bidrar med det vi klarer, kjem vi ganske mykje lenger enn dersom vi skal telle antall klesvasker og oppvaskmaskiner.
![]() |
![]() |
#75 |
Librocubicularist
|
Dette!
![]() |
![]() |
#76 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg og gjer alt det. Og det slik meg overhodet ikkje ut. Men eg har berre eit barn da. For eg har ingen å dele det med. Utanom dekkskifte, der har eg spandert på meg dekkhotell.
![]() |
#77 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidVerken jeg eller mannen min er særlig opptatt av å ha det så himla rent og ryddig, men jeg vil nok ha det bittelitt mer ryddig enn han. Så jeg har gitt beskjed om hvor lista bør ligge. (Og så vil han ha det hakket kulere interiørmessig, så det får han stå for selv.
![]() |
![]() |
#78 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidMannen min lager frokost og matpakke til fjortisen. Han går også ut med hunden om morgenen. Han klipper gress og måker, og han rydder alltid kjøkkenet etter middag. Han handler inn de tingene jeg ikke har husket på eller som vi er tomme for. Han fikser det meste av famiieøkonomien - betaler alle felles regninger og shopper beste forsikringsdeal og sånn. Han ordner også med båtene våre, både vedlikehold og avtaler om opplag pg service og sånn. Han vasker sine egne klær.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|