Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikkes det alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Drikkes det alkohol på julaften?
Nei 51 22,47%
Ja, de fleste tar seg et glass eller to 123 54,19%
Ja, men jeg og/eller min bedre halvdel gjør det ikke 38 16,74%
Annet (spesifiser gjerne) 10 4,41%
Julebrus, juleøl, julemust og brokkoli 5 2,20%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-16, 13:27   #201
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Jeg er jo vokst opp i et hjem der det også bodde en aktiv alkoholiker. Den eneste tida vi kunne føle oss sikre på edruskap var faktisk i høytider som jul og påske. Og det var jammen bra, for resten av året fikk vi jammen stifte bekjentskap med hvordan alkohol kan virke på en hel familie. I meg sitter det i ryggmargen at jeg kun serverer alkoholfri drikke når det er barn til stede, uten at jeg mener at det er den eneste rette måten å gjøre det på. I år feiret vi ikke jul i egen stue, og selv om det ble servert både vin og øl så tror jeg ikke at ungene mine reagerte på det. Jeg tror ingen drakk såpass at de ble påvirket, i alle fall merket ikke jeg noe til det. Selv drakk jeg ikke, jeg har i grunn ikke et særlig godt forhold til alkohol/rusmidler.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 13:58   #202
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fasit hos oss ble null av alt. Jeg elsker julebrus og foreldrene min kom kjørende - så de ventet med vinen til de var hjemme igjen.

Jeg tenker for øvrig som så, at hvis jeg per definisjon (forskning viser at jeg) ikke kan kjøre bil på grunn av promille over 0,5 - så er jo det fordi alkoholen gjør noe med meg - selv om jeg ikke merker det selv. Jeg ville aldri tatt et glass vin og satt meg i bilen rett etterpå f.eks, men jeg er også av dem som merker at jeg bare har drukket ett glass.

Sist redigert av Billa : 27-12-16 kl 14:31.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 14:32   #203
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Ja litt øl eller vin til maten og litt akevitt. Jeg har aldri opplevd det som ubehagelig eller at noen har overdrevet inntaket i julen og ellers også.
Selv har både min mann og jeg byttet på å kjøre endel i julen tidligere, og derfor drikket julebrus. Godt det og.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 14:36   #204
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes julebrus er helt grusomt.

Gammel 27-12-16, 14:46   #205
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker hjemmebrygget øl (tomtebrygg varianten) og alkoholfritt øl.
Og eplemost til maten.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 14:49   #206
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det fins mange vonde julebruser, men CB julebrus er kjempegodt. Ingen jul uten!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 14:53   #207
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Julaften: det serveres alkohol til maten og noen tar en øl eller to også litt utpå kvelden. I år drakk jeg ikke selv før godt etter at alle barn var lagt. Jeg avstår gjerne fra å drikke selv dersom jeg er litt usikker på noen av de andre voksne til stede, selv om jeg virkelig ikke mistenker at noen skal få i seg for mye alkohol.

Når vi er hjemme kan jeg drikke til maten, eller for kveldskos i helgene. Barna ser det, og jeg har nok vært brisen med dem hjemme og i seng en fredag eller lørdags kveld. Jeg tror ikke at jeg er i faresonen for å bli rar eller ubehagelig for barna, men jeg leser alltid slike tråder hvor folk forteller om hva de tenker er normalt og fra egne erfaringer som barn med mer eller mindre alkoholiserte foreldre. Jeg synes det er nyttig og interessant å lese om og gjør at jeg reflekterer litt mer over eget alkoholforbruk og hva barna "utsettes" for i løpet av et år.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 14:57   #208
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes julebrus er helt grusomt.

Iskald julebrus er nydelig

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 15:10   #209
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, heldigvis! Det hever toleransen for slitsomme familiemedlemmer.

Akkurat...

Gammel 27-12-16, 15:16   #210
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg drakk vann både julaften og 1.juledag.

Gammel 27-12-16, 15:23   #211
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ikke tulle i en ålreit tråd.

Jeg liker ikke julebrus. Jeg synes egentlig ikke noe særlig om annen brus enn cola light, men det drikker jeg egentlig ganske sjelden. Jeg velger som regel vann og det er mitt alternativ til alkohol.

Jeg har full forståelse for at andre liker julebrus.

Gammel 27-12-16, 15:27   #212
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den beste brusen jeg har smakt noensinne fant jeg nå i høst. Italiensk ingefærbrus som er litt bitter i smak. Jeg liker normalt ikke brus særlig godt, men denne smakte så godt at jeg nesten kan drømme om smaken.

Julebrus liker jeg ikke særlig godt. Det hjelper lite hvor den er laget.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 15:34   #213
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skal ikke tulle i en ålreit tråd.

Jeg liker ikke julebrus. Jeg synes egentlig ikke noe særlig om annen brus enn cola light, men det drikker jeg egentlig ganske sjelden. Jeg velger som regel vann og det er mitt alternativ til alkohol.

Jeg har full forståelse for at andre liker julebrus.

Cola Light er jo det som er grusomt da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 15:51   #214
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det fins mange vonde julebruser, men CB julebrus er kjempegodt. Ingen jul uten!

Min favoritt, men må innrømme at til mat drikker jeg heller vin, munkholm eller Farris.

Gammel 28-12-16, 00:17   #215
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Cola Light er jo det som er grusomt da.

Lightbrus generelt...

I år var vi tidlig ute og fikk sikret oss en god mengde av Den Eneste Rette Julebrusen, altså Dahls. Jeg klarte til og med (og lurer fortsatt på hvordan) å la den stå helt til julaften.

Gammel 28-12-16, 00:35   #216
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

All brus er ekkelt uansett smak og produsent. Det eneste kullsyreholdige jeg drikker er øl og bare hvis jeg reduserer kullsyremengden på et vis.

Til saken: Jeg tror nok at hadde barna reagert på alkoholinntaket mitt ville jeg redusert det selv om de nå er voksne. Generelt sett har jeg ikke negative barndomsminner knyttet til alkohol. En onkel kunne bli krakilsk så mamma sørget for at vi ikke hadde omgang med ham annet enn når hun var på den sikre siden.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-16, 03:12   #217
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Stemte "annet". Her er det veldig ymse hvem som eventuelt tar seg et glass, men det blir aldri mer enn ett (evt ei juleøl) på julaften. Jeg kan ta et glass om jeg har lyst på og ikke skal på vakt, men som oftest syns jeg maten er såpass tung at jeg foretrekker vann/mineralvann til.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-16, 09:16   #218
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Jeg drakk et glass vin til julemiddagen. De andre voksne drakk 1-2 øl (små glassflasker) + akevitt.

Jeg vokste opp med at foreldrene mine drakk øl til julemiddagen, men har vel til dags dato aldri sett dem synlig beruset. Jeg begrenser også alltid inntaket når barna er i nærheten, drikker maks halvannet glass vin.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-16, 22:25   #219
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her drikkes det ikke alkohol. Det går i julebrus, ananasbrus og Farris. Men jeg MÅ i tillegg ha en vørterøl

Gammel 30-12-16, 13:54   #220
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg opplevde alkoholpåvirkede voksne som veldig ubehagelig som tenåring. Fordi de endret seg og jeg ikke lenger oppfattet dem som ansvarlige. Jeg har vokst opp med foreldre som drakk veldig lite, så for min del kan det jo ha noe med hva jeg var vant til å gjøre også. Det fikk konsekvenser for hvordan jeg så på dem også i edru tilstand. Andre barn kan oppleve dette annerledes, men det er ikke så lett å vite som voksen. Jeg tror de færreste barn tar skade av å se foreldrene sine og andre voksne påvirket, men jeg synes ikke det er noen grunn til at de skal oppleve den typen ubehag heller.

Enig. Særlig på julaften. Julaften skal bare være kos for ungene. Ikke full av ubehag som de trolig ikke tar skade av.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.