Sv: Tror du på hjelpere?
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Nå er jeg seriøst på tynn is, men er det ikke slik at Einstein valgte å omskrive noen av sine resultater fordi noen av hans oppdagelser stred mot hans gudstro? Og disse resultatene har senere vist seg å ikke holde vann? Jeg leste dette en gang i tiden. Einstein nektet for at atomer beveget seg tilfeldig, fordi Gud har en plan med alt. Han uttalte noe sånt som at Gud ikke lekte med terninger. Og siden er det blitt bevist at atomer faktisk beveger seg tilfeldig.
Einstein var jøde. Jeg vet ikke hvor religiøs han var. Jeg har sett han blitt nevnt som panteist (en som tror at Gud er i alt og alt er Gud) eller som en deist (en som tror på en gudommelig skapelse, men ikke på en gudommelig inngripen).
Dette med at "Gud ikke spiller terning med universet" er Einsteins kommentar til kvantefysikken. Einstein tilhørte den delen av fysikken som er deterministisk, det vil si at man kan vite resultatet hvis man vet alt om prosessen som leder til resultatet. Man kan feks beregne med hvor stor kraft en kule vil treffe en person med hvis man vet vekten på kulen, utgangshastigheten og avstand etc. Kvantefysikken er ikke deterministisk, den vil ikke kunne gi det annet enn en sannsynlighet for at ting skal skje.
Schrødingers (skrives ikke med ø, men en slik o med to prikker over seg) katt er et tanke-ekspriment om kvantefysikken (klippet herfra ) Hvordan ville, til sammenligning, biljardkulebevegelsen vært i klassisk fysikk? Hvis biljardbordet har hull i hjørnene vil en klassisk kule før eller senere treffe et hull og falle nedi. I kvantefysikken vil en helt bisarr situasjon oppstå - nemlig at deler av kula forsvinner i hullene mens deler av kula forsatt er oppe på bordet! Denne forståelsen av tilstandsfunksjonens betydning var så vanskelig å akseptere for Scrödinger at han oppfant sin berømte "katt", nærmest som en vits: Hvis en katt plasseres i en boks sammen med en bit av et radioaktivt stoff*, må tilstandsfunksjonen for katten beskrives som en sum av to tilstander, død og levende. Slik kan man tenke seg at katten kan registreres som død i det ene øyeblikket og som levende på et senere tidspunkt. Det er forøvrig verdt å merke seg at det er viktig for tankeeksperimentets gyldighet at det er en kvantemekanisk prosess som styrer skjebnen til katten. (Heldigvis dreier det seg bare om et litt groteskt tankeeksperiment, Schrödinger var ingen kattemishandler på ordentlig!)