Sv: Sylvi Listhaug - er det noe jeg kan gjøre?
Selvsagt er det store forskjeller på Åpne dører og Noas. Jeg hadde støttet Noas, men ikke Åpne dører. Jeg synes likevel det er forkludrende for debatten å snakke om "manglende godkjenning" når det er snakk om innsamlingskontrollen som ikke er et offentlig organ, men en stiftelse som man må tegne abonnement hos.
"Manglende godkjenning" hos dem sier veldig lite utenom at organisasjonen passerer noen kriterier. Det finnes organisasjoner på godkjent-lista som har såpass mange økonomiske svin på skogen at jeg ikke ville gitt dem en krone. Det finnes også flust av organisasjoner som ikke er medlemmer men som driver veldig bra.
I denne debatten synes jeg fokuset på godkjenning eller ei er ekstremt misvisende. Det samme ville det være med slike argumenter ble brukt mot Noas i forbindelse med Joners stunt. "Politiker støtter "ikke godkjent" organisasjon"
Saksopplysninger om at en organisasjon ikke er abonnent hos innsamlingskontrollen er relevant, men det er ikke slik det fremstilles når man snakker om manglende godkjenning.
|