Sv: Netflix: The Crown
Opprinnelig lagt inn av Storm, her.
Men gemalens personlige kvaliteter glemte hun å be om positiv fremstilling av...
Jeg syns han er en av de mest spennende personene så langt. Jeg har alltid bare tenkt på ham som en fjott, og ikke tenkt noe mer over det, men jeg syns han klarer å virkelig vise hvilken spesiell og vanskelig rolle det ble han fikk, og hvor vanskelig den må ha vært å finne ut av. Født som fjerde sønn av femte sønn (eller noe sånt) i et kastet kongehus, inn i et virkelig komplett meningsløst liv, funnet en mening gjennom en karriere i militæret, og garantert hatt ambisjoner om noe tilnærmet kongemakt da han kurtiserte og giftet seg med arveprinsessen. Prins Albert til dronning Victoria hadde vel ganske mye innflytelse, tror jeg? Og så ble han til de gradert parkert og gjort irrelevant og plassert ut i meningsløsheten igjen. Og Matt Smith spiller ham fantastisk!
Og så syns jeg hertugen av Windsor portretteres fint og nyansert, som både varm og sjarmerende og lojal mot sin kone, og samtidig både fjollete, bitter og overfladisk.
Prinsesse Margrethe-historien er det derimot lite nytt ved (til nå), den har liksom vært så til de gradert dissekert allerede.