Sv: Eit spørsmål om straum
Nå har jeg ikke regnet p det her, og svarer bare ut fra det som slår meg i farta, men jeg mener faren din har rett. I hvertfall om du har ei varmepumpe som er energivennlig og som gjør jobben sin.
Ved å la den varme opp både stue og gang, så sparer du penger på å la oljeovnen stå.
Jeg ville vel også, økonomisk sett, lagt meg på samme temp i stue og gang.
Vi kjører vannbåren varme i hele hovedetasjen vår. Har åpen løsning mellom stue og kjøkken, og en dør som skiller stue og gang. Vi har forskjellige soner på gulvvarmen.
Her har vi valgt å legge rommene på tilnærmet lik temperatur, nettopp for å få en jevn varme i alle rom, og for å spare forbruk. Om vi har en høyere temperatur i gangen enn på stua, så vil ei åpen dør forvirre hele systemet. Det ene rommet vil kutte ned og bli kaldt, mens det andre vil kjøre på med power for å holde temperaturen oppe.
Det samme vil dere oppleve, om dere kjører med forskjellige temperaturer og den døra ikke konsekvent blir lukket. Varmepumpa i stua vil fort oppfatte om varmen fra gangen slår inn, og vil derfor gå av, selv om den reelle temeraturen ikke er der. Dere vil dermed oppfatte stua som kald. Og oljeovnen i gangen vil i motsatt fall sprute på med varme for å jevne ut kulden den kjenner fra stua.
And how I got to where I am
|