Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

intransitive/transitive verb

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-06, 17:12   #7
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: intransitive/transitive verb

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Kan noen forklare meg forskjellen på et intransitivt/transitivt verb? Møøse? Jeg erindrer (veldig, veldig svakt) at dette har noe med at de ikke "tar" objekter??
Dette ble virkelig en meningsløs setning, hvordan "tar" man egentlig et objekt?

Et intransitivt verb kan brukes i en setning uten noe annet ledd i tillegg enn subjektet: "Han forsvant."
Et transitivt verb trenger et objekt for at setningen skal bli grammatisk: "Han gjemte boka." (Det er dét som ligger i at verbet "tar" objekt.)
Et ditransitivt verb trenger både et indirekte og et direkte objekt for at setningen skal bli grammatisk: "Han ga jenta boka."

Skilpadda: Du kan ikke sette parentes rundt "på bordet", verbet legge i denne setningen krever både objekt og et preposisjonsuttrykk. "Han la boka." er ikke grammatisk
Men det er muligens flere varianter av verbet legge, som har utviklet seg fra den varianten som krever både objekt og preposisjonsuttrykk (dvs. det er et polysemt verb). Det regner jeg med, siden "Jeg legger ungene." er en grammatisk setning. Det er selvsagt et underforstått preposisjonsuttrykk (i senga eller noe sånt) ute og går, men det er en såpass mye brukt konstruksjon at den må regnes for å være en egen konstruksjon, antar jeg, i hvert fall. (Norsk er jo ikke mitt fag...)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.