Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-07, 12:21   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rasisme

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Her har det sklidd ut, ser jeg. Jeg må jo først si at det å slenge rundt seg med rasist-beskyldninger kanskje er den minst fruktbare måten å "diskutere" på.

At noen er uenige med meg i denne tråden er selvsagt helt i orden - men det paradoksale er at når det kommer til stykket tror jeg egentlig vi er enige. Ja, til og med Lisa og Azi, som er så innmari sinte og ØNSKER å finne rasister.

For - diskusjonen går på flere plan. Jeg tror vi alle er enige om følgende:

1. Alle mennesker er like mye verd
2. Mennesker med annen hudfarge enn hvit, annen kultur, oppvekst i et annet land eller religion som avviker fra "norsk standard" har en del utfordringer knyttet til dette.

Den store diskusjonen er derfor stormen i vannglasset: blir problemene for menneskene som nevnt i punkt 2 mindre eller større av at vi snakker om det?

Jeg har prøvd å påpeke at det finnes problemer. At "de" ikke er integrert i det norske samfunnet. Joda, enkeltindivider kan være det, men jevnt over i sum er det mange av fremmedkulturell bakgrunn som ikke er integrert. Det er en kjennsgjerning at kultur, religion, språk, oppdragelse og hudfarge er en barriere i samfunnet. Det finnes barn som begynner på skolen uten at de kan norsk, selv om de er født og oppvokst her til lands.

Jeg har IKKE PÅ NOEN MÅTE sagt at det er ok at det finnes slike barrierer - jeg har tvert i mot prøvd å si at inntil vi erkjenner at barrierene finnes kan vi ikke gjøre noe med det. Hvis vi later som om "alle er like norske" så oppnår vi null og niks. Morsmålsopplæring i skolen, foreldres deltagelse i forbindelse med skolen, barnas deltagelse på sosiale arrangementer - man må innse at det finnes utfordringer.

Jeg har også sagt at jeg omtaler gjerne folk som grupper. Det betyr ikke at jeg vet umiddelbart om en person tilhører denne eller den andre gruppen - men det må da være lov å si at fremmedspråklige har behov for språkopplæring, både på sitt morsmål og i norsk? Og at behovet for dette er større i denne gruppen, enn blant de som har norsk som eneste språk?

Det er ikke rasisme å påpeke at forskjeller finnes. Ei heller at forskjellene skaper problemer. Barn er ikke fargeblinde. De er heller ikke dumme. De ser forskjellene - og påpeker dem. Det betyr ikke at barna er rasister, eller kommer fra hjem med dårlig innflytelse. Det barn må lære seg - og det gjelder både folk med annen hudfarge, ekstrem fedme, rullestolbrukere, og alle andre som stikker seg ut - er at forskjeller er helt greit. Ja, han sitter i rullestol. Sånn er det med den saken.

Det skremmende i denne tråden er at noen (blant annet Lisa og Azi) ser ut til å ha gått inn i tråden med lupe: hvor er de der jævla rasistene???? For nå skal vi faen meg ta dem og vise dem!!! Og da leter man med lys og lykte for å finne et ord eller to man er uenig i - slik at man kan slenge rundt seg med rasist-ordet. Det leder debatten langt ut på villspor, mener jeg.

Selvsagt er det dumt at folk "dømmer" andre, enten det er på grunn av utseende, hudfarge, religion, antall barn eller hva det måtte være. Men jeg tror vi alle gjør det, i større eller mindre grad. Vi identifiserer oss sterkere med noen enn med andre, av mange årsaker. Førsteinntrykket vi får av andre mennesker er viktig - og oftest basert bare på utseende. Deretter blir man gradvis kjent med folk, og førsteinntrykket kan endre seg. Men mennesker består av en helhet - og ting som kultur, utdanning, oppdragelse og religion er en viktig del av de fleste av oss.

Det JEG syns er viktig er at vi skal ikke dekke over forskjellene og tro at de blir borte. Vi skal derimot si at forskjellig - ja, men like bra.

Snakk for deg selv. Vennligst ikke kom med hentydninger om at jeg på noen som helst måte er enig i det du sier.

Du har avslørt deg selv for lenge siden … kommentarer som ”de spiser ikke grisekjøtt” osv sier alt deg og dine kategoriseringer. Lille Per med svart amerikansk far og norsk mor er ”de andre” akkurat som lille Sara med somaliske foreldre som ikke snakker et ord norsk – et fett for deg – de er IKKE nordmenn og dermed ”ikke svinekjøtt spisende DE andre” som alle sliter med de samme problemene hva angår integrering i Norge. Du snakker om en spesifikk gruppe mennesker i Norge og de utfordringer som knytter seg til integrering hva angår denne ene gruppen. Det har overhode ikke noe med mine poeng å gjøre, jeg snakker om en helt annen gruppe mennesker men de er tilfeldigvis ikke hvite.

Jeg vil fortsette å jobbe med ungdom som sliter med å integrere seg i Norge, født og oppvokst her, vel vitende om at de alltid vil møte mennesker som deg Bina som alltid vil se på dem som ”de andre”. De vil aldri kunne bli en vanlig norsk medborger for deg fordi de ganske enkelt ikke har samme hudfarge som deg.

Den gruppen jeg har snakket om i denne tråden har overhode ikke noe å gjøre med din gruppe 2 kategorisering. Jeg snakker om nordmenn som er født og oppvokst her men som tilfeldigvis ikke har hvit hudfarge. De trenger ikke kalles noe annet en det de er, navnet sitt. Hvis man føler et sterkt behov for å tiltale de som noe annet så får man først 1. vurdere hvorfor de på død og liv på omtales som ”noe annet” eller 2. ta en nøye vurdering av kategori gulhet, svarthet, brunhet osv og gjøre en så nøyaktig beskrivelse som overhode mulig.

Jeg får skikkelig gåsehud på ryggen av å tenke på at du er foreldrekontakt på en skole med de holdningene du har. De fleste barn er faktisk fargeblinde tro det eller ei (vært med på flere fokus grupper med barn hvor dette hele tiden blir bevist) Barn bruker som regel navn når de snakker om andre mennesker men hva hjelper det når mamma passer på at de fort lærer at de brune ikke er som oss men ”de andre”, som selvfølgelig ikke snakker verken norsk eller eier folkeskikk.

Hvis Azi er personen på bildet og er i kategorien som Bina så fint definerer for oss synes jeg det er utrolig at hun ikke inrapporterer den type generaliseringer som Bina gjør om ”de andre”, folk som Azi. Ut fra dine definisjoner er hun jo en av disse avsosiale menneskene du møter i skolegården til barna dine ****grøss****

Jeg anbefaler deg et år eller to i London eller New York – tror det ville være en skikkelig øyeåpner for deg.

Takk for meg i denne diskusjonen.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.