Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing
Jeg er så møkklei den såkalte "grønne" byråden i Oslo. Og jeg er en av de som virkelig burde være i målgruppen, siden jeg både er kollektivbruker (vi bor oppå en av de større knutepunktene i byen, så det er enkelt å velge kollektivt, siden det stort sett alltid er noe som går), og jeg foretrekker å sykle når det er vær til det. Hvis man skal få til et grønt skifte, så må det være ENKELT for folk å velge grønt, ikke bare vanskelig å velge bil. Man må sørge for at kollektivtransporttilbudet er supergodt og kjempebillig, man må satse på utbygging av t-banenettet til et skikkelig "edderkoppnett". Det må gå på kryss og tvers av hele byen, hele tiden, og man må være villig til å legge inn de investeringsmidlene som er nødvendige for å få dette skikkelig opp og gå. Sånn helt seriøst, lissom. Gulrot fungerer så utrolig mye bedre enn pisk for å legge om vanene til folk. Når det er fristende og enkelt å velge kollektivt, så velger folk kollektivt.
Til tross for at vi bor i et knutepunkt har det hittil vært umulig for mannen min å velge kollektivt, selv om han også er en som gjerne velger det, hvis det i det hele tatt er mulig. Men, neida, til jobben hans, som ligger i et område med masse arbeidsplasser, må man bytte kollektivt minst tre ganger, ingenting korresponderer, og han må gå minst 10 minutter når han er fremme på sin holdeplass. Forskjellen på å bruke bil og å bruke kollektiv er nesten en time. 
Vi tar så og si alltid kollektivt til sentrum. Men av og til må vi faktisk bruke bil. Og det er blitt en hårreisende kjip opplevelse. Ikke minst på grunn av omleggingen av kjøring og parkering i Oslo sentrum. Det er helt greit at man må betale skjorta, de få gangene man må parkere. Men la det i det minste være greit å komme seg ut og inn av sentrum. Og sørg for at det finnes plasser til de som en sjelden gang tar seg råd til å kjøre ned, fordi kollektiv ikke er et alternativ. Sånn som det er nå, fører det til at de som innimellom må bruke bil ender opp med å forurrense utrolig mye mer enn de hadde gjort ellers fordi man ikke kommer seg ut av sentrumslabyrinten, når man først er kommet inn i den, og dessuten ikke finner en eneste ledig plass, siden alle plassene er byttet ut med bysykkelstativer. MDG kan du få gratis av meg, altså. 
Sist redigert av Gaia : 15-10-16 kl 12:56.
|