Sv: Rosesermoni for de flinkeste elevene
Jeg tror jeg heller mer mot hva Sitron nevner - at man belønner de som virkelig viser innsatsvilje...
Har man hode nok til det, kan et vitnemål av 5'ere og 6'ere komme nærmest av seg selv. Noen er skarpe nok i hodet, og jobber hardt nok også til å oppnå et slikt vitnemål med hardt arbeid og innsats.
Men hva med alle de med dysleksi, dyskalkuli eller andre generelle lærevansker - de som virkelig sliter for karakterene, og som ser på det som en seier å oppnå en C? Skal ikke de være verdt en belønningsseremoni.
Jeg har selv dyskalkuli - det vil si at jeg har null tallforståelse, snur tall på hodet, skriver feil tall etc. Matematikk har bestandig vært et mareritt, og jeg må fremdeles ta fingrene i bruk selv for å regne sammen 5+8...
Jeg husker ennå lærerens ord til meg, da jeg satt i IQ-klassen og forsøkte å skrape sammen nok kunnskap til å stå til en evt. eksamen på videregående. "Jeg skulle så inderlig gjerne ha gitt deg 4 i matte, for du sliter så iherdig... men du er dessverre ikke god nok for mer enn 3." 
(IQ-klassen var matteklassen for oss med 3 eller mindre i matte.)
Det er vanskelig den likhetstanken vi har i Norge. Det skal jo også være lov å være flink. Det skal være lov å være forbaska stolt av et vitnemål som oser av A og B. Norge trenger i stadig større grad folk som er skoleflinke.
Men Norge trenger sliterne også...