|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
maler
|
Sv: Har du mat-tabuer?
Bestemor spiser ikke makrell. Ikke sjans. Det er jo på grunn av sånt tabu, at den spiser folk så det er indirekte kanibalisme.
|
|
|
#62 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mamma (trønder) serverte makrell til en rogalending en gang for 30 år siden. Han hadde aldri smakt det før, for "de e hynsamad (hønemat) heime".
|
|
|
#63 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#64 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Har du mat-tabuer?Det skal svært mye til for at jeg spiser svinekjøtt, dyrevelferden i norske grisefjøs er ikke mye å skryte av. Samme med kylling og egg, jeg må vite at dyrene har hatt et fint liv før de endte opp som middagen min. Kvalkjøtt spiser jeg ikke, fangstmetodene er ufattelig brutale. Foie gras burde vært forbudt å omsette i det norske markedet, stakkars, stakkars gjess... Katt, hund og kanin er ikke menneskemat
|
|
|
|
#65 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Har du mat-tabuer?Jeg har en sperre på å spise rovdyr. Altså kjøttetere. Likevel kunne jeg uten problemer spist slange og øgle, så helt konsekvent er jeg ikke. Mulig jeg skal snevre inn rovdyrkategorien til pattedyr. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Glamorøs
|
Myten om at den spiste døde (nazister, etter andre verdenskrig) levde i beste velgående på Sunnmøre også.
|
|
|
#67 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Har du mat-tabuer?Det er masse jeg ikke spiser, men det er ikke av tabugrunner, men fordi jeg enten ikke liker det, eller fordi det ikke frister.
|
|
|
|
#68 |
|
Tidsklemma
|
Hos den yngre garde også? Mitt inntrykk er at det er stort sett hos de eldre at denne myten henger igjen, og ikke så mye blant de yngre.
|
|
|
|
#69 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Eg er sunnmøring og hadde aldri hørt om dette før bestefar til kjæresten fortalte det. Eg spise forøvrig ikkje makrell uansett myte eller ikkje.
|
|
|
|
#71 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Mens jeg aldri hørte noe galt om makrell da jeg bodde i Rogaland. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Textrovert
|
Sv: Har du mat-tabuer?Jeg er fra Trøndelag, og har aldri hørt noe negativt om makrell. Men kylling, derimot. Da jeg vokste opp, var den eldre garde svært skeptisk.
|
|
|
#74 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Jeg har aldri forstått det argumentet, jeg sa til en slik person en gang at alt vi spiser har vært noe og/eller noen før, selv om det er ei pottit. Da blei han sur.
Der Mutter'n kommer fra var både makrell og kylling tabu, but not anymore. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Har du mat-tabuer?Og forresten tror jeg at jeg nettopp fikk tabu mot penisfiskene til Hot Lips, jeg spiser ikke pikk, det tror jeg ikke jeg ville klare å prøve. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Har du mat-tabuer?Jeg spiser ikke rovdyr, heller ikke lungemos eller sushi, utover det er jeg temmelig alt-etende med unntak av mat som er direkte uetisk, som gåselever.
|
|
|
#77 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Har du mat-tabuer?Jeg gråter hysterisk inni meg av tanken på å spise insekter. Larver. Da de tilberedte og spiste larve-taco i "Live redder verden" kunne jeg nesten ikke se på. Det var akkurat som i alle mareritt når larvene falt ut og ned på tallerkenen. Hjalp ikke hvor godt stekte de var!
|
|
|
#78 |
|
awesom
|
Sv: Har du mat-tabuer?jeg har så mange at det er flaut. Jeg er sånn som synes at mye er ekkelt og det er fryktelig mye jeg ikke liker. Jeg gjør dog fryktelig lite utav det. De som kjenner meg godt vet hvordan jeg er, om jeg blir bedt bort til fork jeg ikke kjenner så godt spiser jeg ting selv om jeg ikke nødvendigvis liker det, har heldigvis aldri opplevd å bli servert mat jeg grøsser av, slik som lever, rogn, tunge, insekter, rått kjøtt osv.
|
|
|
#79 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Har du mat-tabuer?Jeg er sikker på at jeg har flere enn deg, Lenam, og jeg er ikke det minste flau. Jeg har sjelden opplevd at det ikke er noe jeg liker i middagsselskaper (som vi for øvrig sjelden er i), og en del "mat", som østers, hjort og rein, går ned med en god slurk vin. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
awesom
|
Det meste går ned med en stor slurk vin ja.
|
![]() |
|
|