Sv: Hva koster det å bygge ut leiligheten vår, tro?
Dette kan jeg masse om.
Vegger er ikke så mye, det er litt gips, litt stenderverk, litt isolasjon, no sweat. Gulv er 10 m2 parkett eller lignende (anbefaler å se på korkgulv, det demper 20 dB trinnlyd), undergulv og bjelker og isolasjon. heller ikke spesielt dyrt. Maling og sparkling er heller ikke all verden. Det du har her er under 50 K.
Bæringen er det store spørsmålet. Hva slags dragere eller stolper man trenger til å holde det nye gulvet oppe? Skal det helt bort til veggen på den andre siden? I såfall blir det nok billigere, for da kan det antageligvis forankres i yttervegg og du kan nok greie deg med en limtredrager eller to fra side til side. Skal den "sveve" må det ståldragere til og de koster ca 100 K for 6 meter.
Jeg ville tenkt 150-200 K til arbeid og materialer. (Vi bruker i snitt 180 K pr rom, men noen rom er veldig mye mer kostbare enn et ekstra soverom.) En dør koster fra 500 og oppover. Korkgulvet koster 400-600. Sjekk gulvspesialisten.no. Byggmestre har dessuten egne avtaler og får gode priser på sånt.
Send ut forespørselen til minst 3. Ikke bruk mitt anbud, hvis du ikke er interessert i et renn av suspekte typer, som ser ut til å være mer interesserte i finne ut hva som kan stjeles enn hva som kan gjøres. Bruk et hvitt firma og velg helst et som er anbefalt av noen du kjenner.
Jeg er helt enig med Teo i at man bør bruke arkitekt. Det koster ikke SÅ mye og de får gjerne mer ut av kvadratene, kan anbefale håndverkere osv. MIn erfaring er at de ikke har snøring på priser, men det "kunstneriske" er de gode på.