Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim
Sånn på personnivå kan jeg forstå at mange jenter kan synes det er behagelig/nyttig å ha egne arenaer der ikke høylytte gutter tar styringen. Men jeg tenker uvegerlig på de guttene som synes det er slitsomt eller ubehagelig med de høylytte guttene som tar styringen. Det er en hel del gutter som ikke trives så godt med sånt, og som mest sannsynlig vil trives enda mindre i en ren guttegruppe. I alle fall dersom det definerte poenget med å ha en ren guttegruppe er at de høyrøstede guttene skal få mer lov til å "være gutter", altså bråke og dominere enda mer enn de gjør til vanlig.
(Det blir litt som en tidligere kollega av meg, som protesterte på argumentasjonen for å ha definerte herre- og dametoaletter på jobben. Argumentasjonen som ble brukt, var nemlig at det ble så grisete på herretoalettet, og det likte ikke damene, så de ville ha sitt eget. Han ble ganske sur, og lurte på hvorfor han, som ikke pleide å grise, skulle være nødt til å bruke det grisete toalettet bare fordi det var (andre) menn som griset der.)