|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#82 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene
Selvsagt, enig i det. Jeg stusset bare på det flere skrev om at man som regel visste om vennene hadde råd til sånne turer eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi har vært i ett bryllup i utlandet, til mannens søskenbarn som jobbet der noen år. Begge er norske, så de aller fleste gjestene kom fra Norge.
![]() |
#84 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi giftet oss i utlandet i januar. Hadde med oss mange venner og familie. Vi var ute med invitasjoner i april slik at alle kunne ha i tankene om de ville være med, med tanke på både feriedager og kostnaden.Vi var en uke i syden, og kostnadene ble nok min. 10000 pr.pers. Vi holdt festen og middag dagen før, resten betalte de selv. Presiserte at vi ikke forventet gaver, men vi fikk nå det også.
![]() |
![]() |
#85 |
|
Jeg syns nesten at man like gjerne kan skrive at man ikke vil ha gave når gjestene må betale totalt så pass mye selv. Om noen skriver forvente gave så føler nok de fleste at de burde gi noe uansett, spesielt med tanke på opplegget i HI med bare nære venner. Da er det nok kjipt om de fleste gir og man selv ikke har kjøpt noe. Kanskje de som uansett absolutt vil gi gave kan gjøre det i Norge eller noe slikt? Bare som et tips til HI, det kan jo ha vært helt riktig i minas bryllup. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
I vårt tilfelle spurte gjestene hva vi ønsket oss, og vi sa at vi ønsket oss ingenting, det var gave mer enn nok at de ble med.
![]() |
![]() |
#88 |
Men først, kaffe!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Det går an å skrive i invitasjonen, noe sånt som "Gaveønske: at du tar turen og deler opplevelsen med oss".
![]() |
#90 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneEnig i det. Sånn at gavetemaet er helt avklart.
![]() |
#92 |
By the Sea
|
![]() Re: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg er usikker på hvorfor det ikke skal gis gave? Det er ikke uvanlig å betale ganske mye for transport og hotellovernatting innenlands også - ville man dropper gave i et bryllup i en annen del av landet fordi tog-/flybilletten og hotellovernattingen ble så dyr?
![]() |
#93 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneDet er ikke ukjent/uvanlig at brudeparet sier eksplisitt at de ikke ønsker gave når de inviterer til en bryllupsfeiring som krever litt uvanlig store utgifter for gjestene.
![]() |
#94 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg tenkte kanskje at dette er voksne mennesker som har bodd sammen en stund/godt etablerte sammen og som da velger å ha bryllupet utenlands?? Og at de har nok i skapene men ønsker en markering av at de (endelig) gifter seg?
![]() |
#95 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Re: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene
Jeg har hatt med gave i alle brylluper, enten det er noen km unna eller i et annet land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
By the Sea
|
![]() Re: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi har selv hatt stort selskap hvor vi har vært tydelig på at vi ikke ønsker oss gaver, altså, så det at brudeparet selv tar initiativ til noe slikt, er selvfølgelig helt uproblematisk. Det er mest fra den andre enden jeg tenker på - jeg ville ikke som gjest verken forventet eller ønsket at brudeparet skulle legge føringer for å ikke ta i mot gaver selv om transport/opphold i forbindelse med bryllupet skulle koste en del penger. Jeg synes det er vekdig hyggelig å gi gaver når noen feires.
![]() |
#97 |
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja det er akkurat sånn det er
![]() |
#98 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg synes du tenker veldig bra, Levic! Vi har reist over til to bryllup i England, der det ble forventet at vi dekket alle kostnadene selv. På den tiden hadde jeg nok vært veldig glad for å få beskjed om at gave ikke var nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneHer ville vi nok måtte rekne på pris, fri frå jobb og barnevakt, men eg ville i utgangspunktet blitt glad for ein slik invitasjon.
![]() |
![]() |
#100 |
Prettiest mess ever seen
|
En venninne og jeg hadde det sånn på 30-årsdagen. Vi dekket lokale, bartender og DJ, samt vin og øl, og ønsket oss bidrag til baren i stedet for gave. Det ble ... stygt.
![]() |
|
|