Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-16, 21:50   #81
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i ordet 'forfengelig', og ser du på deg selv som forfengelig?

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg kjenner flere temmelig forfengelige damer som er helstøpte, ressurssterke, uhøytidelige mennesker og jeg kjenner meg ikke så veldig igjen i båssettingen, rett og slett.

Men dette er ut fra hvorden du definerer det å være forfengelig. Mave (og flere) definerer forfengelig annerledes enn deg. (Og meg.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-16, 21:53   #82
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg kjenner flere temmelig forfengelige damer som er helstøpte, ressurssterke, uhøytidelige mennesker og jeg kjenner meg ikke så veldig igjen i båssettingen, rett og slett.

Når du sier dette, tenker jeg at for meg er dette forskjellen på jålete og forfengelig. Forfengelige folk kan ikke være slik du beskriver de du kjenner, da er de jålete. Forfengelig innebærer manglende uhøytidlighet, selvironi og engasjement for særlig mye annet enn utseende. Litt som de verste rosabloggerne.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-16, 22:02   #83
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk Input. Det er det jeg også mener.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-16, 22:11   #84
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Når du sier dette, tenker jeg at for meg er dette forskjellen på jålete og forfengelig. Forfengelige folk kan ikke være slik du beskriver de du kjenner, da er de jålete. Forfengelig innebærer manglende uhøytidlighet, selvironi og engasjement for særlig mye annet enn utseende. Litt som de verste rosabloggerne.

Og dette er slik du definerer forfengelig.
Ut fra din definisjon er jeg jålete, men jeg omtaler meg altså som forfengelig. Fordi jeg ikke definerer en forfengelig personer som en som tar seg selv høytidelig, som mangler selvironi og engasjement for annet enn utseende.

Gammel 15-08-16, 22:25   #85
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det er jo nettopp det at noen legger selvopptatt og overflatisk inn i forfengelig (det gjør nok jeg når jeg tenker meg om) mens andre ikke gjør det, som avgjør hvilke mennesker man synes passer inn i karakteristikken.

Jeg hadde blitt dødelig fornærmet hvis noen hadde kalt meg forfengelig, men det er jo fordi jeg definerer det som noe negativt. Hvis noen derimot hadde kalt meg jålete, hadde jeg bare ledd og humret og synes det var kjempemorsomt (siden jeg altså ikke har hatt på meg sminke siden åttende klasse og synes håret i en tull på hodet er toppen av frisyre).

Gammel 15-08-16, 22:37   #86
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og dette er slik du definerer forfengelig.

Eh, ja? Det var jo nettopp det jeg skrev.

Gammel 15-08-16, 23:42   #87
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarer først og leser tråden etterpå.

Med forfengelig mener jeg å både være opptatt av eget utseende og å gjøre det som må til for å få utseendet til å passe. En som er forfengelig trenger ikke være opptatt av andres utseende.

Jeg er ikke forfengelig i særlig stor grad. Alt for lite vil nok i hvert fall Mutter'n mene.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 00:20   #88
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Eh, ja? Det var jo nettopp det jeg skrev.

Ja, men du skriver videre at forfengelige folk kan være sånn og sånn. Fordi det er slik du definerer og tolker ordet (uten at du vektlegger at dette er din tolkning), ikke fordi det er sånn det er.

Gammel 16-08-16, 07:28   #89
Input

Input sin avatar

Standard

Så en innledning med "jeg mener" er ikke godt nok for å presisere at det er min egen mening jeg snakker om? Hvor mange ganger/hvor ofte i et innlegg nå man gjenta det? Det vart fullstendig åpenbart i mitt innlegg at jeg snakket om hva jeg selv mener og ingen allmenngyldig sannhet, så hva vil du fram til egentlig?

Gammel 16-08-16, 08:32   #90
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Nei, det var ikke det. Du skriver innlegget ditt som er påstand. Først tenker du at det er forskjell på å være jålete og forfengelig, deretter beskriver du personlighetstrekk hos forfengelige personer.

Gammel 16-08-16, 08:37   #91
Input

Input sin avatar

Standard

Ok, da kommer vi tilbake til spørsmålet "hvor mange ganger eller hvor ofte må det presiseres at det er min personlige mening?"

Gammel 16-08-16, 09:28   #92
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, da kommer vi tilbake til spørsmålet "hvor mange ganger eller hvor ofte må det presiseres at det er min personlige mening?"

Jeg er enig med 007. Du skriver om forfengelige personer som om det er en faktagjennomgang. Jeg skjønner selvfølgelig at det er din personlige mening (spesielt siden du har presisert det flere ganger i etterfølgende innlegg), men hvis man leser innlegget ditt uavhengig av kontekst, så skriver du som om ordet "forfengelig" har et spesielt og definert innhold.

Appelsin: Jeg tenker at en av grunnene til at man legger veldig mye forskjellig i dette ordet er at det ikke er mye i bruk i dagligtale? Selv har jeg et mye "nærmere" forhold til ordet "jålete" som jeg kan huske jeg har brukt og også i hvilke settinger jeg har brukt det.

Gammel 16-08-16, 09:30   #93
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at forfengelig er noe nesten alle er, om de ikke er veldig einstøinger, i større eller mindre grad. Det handler om å bry seg om hva andre syns om en, og vi er sosiale dyr, og vi er opptatt av hva andre syns om oss. Gudsjelov.

Jeg tenker hovedsaklig på det som noe som handler om utseende, men det kan også handle om andre ting vi liker at andre liker ved oss: Akademiske prestasjoner, karriere, status og sportsprestasjoner.

Jålete er en variant av det samme, men det er "forfengelig" sin utspjåkede språklige lillesøster. Det innebærer mer stasj og staffasje.

Eksempel: En mann er forfengelig når han erger seg over de første grå hårene og begynner å trene bort kulemagen. Han er jålete når han fusser over merkevesker og begynner å farge håret.

Mange menn blir for eksempel veldig jålete når de begynner å sykle, med utseende på klær, plassering av drikkeflaske, og til slutt: Barbering av legger.

Jeg syns ikke noen av egenskapene er negative innen "normale" grenser.

Gammel 16-08-16, 09:33   #94
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jålete cykleklub:

http://holmenkollenck.com/hjelmsveis/

Gammel 16-08-16, 09:48   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jålete cykleklub:

http://holmenkollenck.com/hjelmsveis/

Please si at det ikke er helt på ekte?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 09:53   #96
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Please si at det ikke er helt på ekte?

Les klubbreglene og døm selv.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 09:56   #97
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HCK!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 10:02   #98
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klubbreglene er helt herlig over the top og vel så det!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 10:07   #99
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

De er 100% på ekte!! De har tatt sykkelsportens jåleri helt ut, og gått all in, uten forbehold! Jeg syns det er helt fantastisk!

Gammel 16-08-16, 10:24   #100
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sitat:

§32
Solskille på armer og ben skal være èn strek.

§44
Driver du med triathlon skal du være best på sykkel og latterlig dårlig til å svømme. Du kan ikke under noen omstendighet bli passert under sykkeldelen. Det bør fremgå av kropp, solskille og utstyr at du egentlig er syklist som prøver triathlon for moroskyld.

§47
Det er fullt tillatt å diskutere hudkremer og metoder for hårfjerning med andre, men det bør komme frem at du er syklist.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.