Sv: Niqab i det offentlige rom
Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.
Jeg syntes det var akkurat like skummelt om om jeg plutselig midt på dagen i byen hadde befunnet meg blant en gjeng finnlandshettekledde menn.
Det der er en sånn ting jeg ikke kan forstå. Hvorfor var det skummelt? Alle i dagens samfunn vet at det finnes kvinner som kler seg i niqab og at majoriteten av dem er harmløse. Om jeg traff menn i finlandshette på Finse en januardag med storm, hadde jeg ikke blitt redd (hadde antagelig hatt finlandshette på meg selv også),hadde jeg møtt dem i Torggata en junidag hadde jeg nok synes det var ubehagelig. Det er noe med å forstå kontekst. Utsagn av typen "jeg blir redd når jeg ser niqab-kledde kvinner" er i mine øyne likeverdig med utsagn av typen "jeg blir redd når jeg ser muslimer".
Likevel synes jeg niqab kan være problematisk i mange sammenhenger, blant annet er jeg helt enig i høyskolens forbud mot niqab i undervisningssammenheng. I vårt samfunn er det viktig å se hele ansiktet til den vi kommuniserer med. Det har ingenting med at det er skummelt å gjøre.
|