Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hårvekst og sommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-16, 11:49   #101
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hårvekst og sommer

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hun sitter med armene bak hodet hele tiden, ved matbordet og alt. Da synes jeg det er greit at hun barberer seg.

Når du presiserer at hun gjør det ved matbordet, sier du jo samtidig at det er enten uhygienisk eller uappetittelig med hår under armene. Gjelder det for menn også?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 11:57   #102
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker vel at dersom man har barn som sliter med sosiale koder, kan det være greit å veilede dem? Dette vil jeg da tenke også gjelder hårfjerning...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 12:08   #103
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg syns det er milevis forskjell på å nekte barna å barbere seg og på å la være å oppfordre til det. Jeg syns ikke min datters kroppshår er en del av min feminisme på noe plan.

Jepp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 12:12   #104
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jepp.

Hvis du ikke synes at barnas kroppshår er del av voksnes feminisme, så er det vel greit at andre foreldre oppfordrer barna sine til å fjerne hår, nettopp fordi de aller fleste gjør det, og fordi man mener at det beste for barnet er å ikke skille seg ut?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 12:15   #105
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Hvis du ikke synes at barnas kroppshår er del av voksnes feminisme, så er det vel greit at andre foreldre oppfordrer barna sine til å fjerne hår, nettopp fordi de aller fleste gjør det, og fordi man mener at det beste for barnet er å ikke skille seg ut?

Jeg mener ikke det er feminisme å ikke fjerne hår, jeg mener at å oppfordre jenter til å fjerne hår av estetiske/hygieniske hensyn, men ikke gutter, er sjåvinisme.

Å nekte ungen å fjerne hår, som Teo skriver, vil være mer i typen, hva var det du kalte det, bruke ungen som spydspiss et cetera.

Gammel 03-08-16, 12:18   #106
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Legger ofte ikke merke til om folk har klippet eller farget håret heller, eller om de har gått ned i vekt eller lagt på seg.

Jeg har klipt håret i dag. Nå er du advart.

Et barn som ikke forstår sosiale koder, kan man ikke sende foran seg i krigen. Så et slikt barn kunne jeg funnet på å be om å barbere seg under armene. Hvis jeg så det ville bli et problem for henne, hvis hun ikke trengte mer negativ oppmerksomhet. Man må forstå hva som er mainstream for å kunne bryte med mainstream på en heldig måte.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 12:29   #107
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ska tru om alle blir enige denne gangen

Gammel 03-08-16, 12:35   #108
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er dødsimponert over alle de som overhode ikke blir påvirket av sosiale koder eller trender i samfunnet. Virkelig. Kropp, kultur, media, politikk...

Jeg har nemlig noen områder jeg er ganske urokkelig på, men også en del andre hvor hvor jeg helt klart har meninger og "liker/liker ikke" basert på påvirkning utenfra. Fra venner, media, varehandel osv.

Jeg tar meg selv i å gå med klær og mønster jeg ikke hadde DRØMT om for noen år siden, vi har taco hver fredag, jeg striper/farger håret for å slippe grått, jeg barberer/vokser bikinikanter, ben og underarmshår, jeg bruker deodorant og parfyme (selvom kroppslukt selvsagt er det mest naturlige), jeg lakker negler, napper øyenbryn og bruker selvbruningskrem. Min datter gjør som hun vil, men hun har nok ikke den sosiale balasten til å skille seg nevneverdig ut i en alder av 15, og jeg er ganske sikker på at jeg som rollemodell balanserer tips om hårfjerning under armene med en del annet...

Noen synes helt sikkert at jeg er helt ute å kjøre når det kommer til det å ikke omfavne egen behåring og kroppslukt, men jeg gidder ikke. Av en eller annen grunn så liker jeg at jeg lukter Bombshell, og jeg synes mine legger er finest uten hår.

Gammel 03-08-16, 12:35   #109
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det igrunnen det er rart at dette er et område som alltid får stor oppmerksomhet her inne. For å være helt ærlig kan jeg ikke skjønne at å barbere seg under armene eller ikke er utslagsgivende mtp hvorvidt kvinner gjør karriere eller ikke???

Bør man heller ikke fokusere på viktigere områder som hvorfor det fremdeles er kvinnene som jobber redusert, tar lengst permisjon i forbindelse med fødsel osv?

Gammel 03-08-16, 12:41   #110
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Rart at legghår er mer kontroversielt enn sminke egentlig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 12:45   #111
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Holder det ikke å la være fjerne hår selv? Må man gi alle som ikke føler for å gjøre egne barn til spydspisser i hår-er-naturlig-kampen pes?

Og jenter påvirkes ikke av andre jenter?
"Moren til Nina har sagt at hun bør barbere håret under armene. Det er urenslig/ekkelt/lite jentete med hår under armene, sier moren til Nina."

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg syns det er milevis forskjell på å nekte barna å barbere seg og på å la være å oppfordre til det. Jeg syns ikke min datters kroppshår er en del av min feminisme på noe plan.

Nettopp. Hjemme hos oss har det ikke kommet opp spørsmål om dette enda, men der som med mange andre ting vil jeg antakeligvis forklare at mange damer og noen få menn fjerner hår, at det tenkes forskjellig rundt det og at det kan være greit å tenke over hvorfor man gjør det ene eller det andre. Vil de fjerne håret kommer jeg til å hjelpe dem med å finne den beste metoden.

Gammel 03-08-16, 12:45   #112
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg er dødsimponert over alle de som overhode ikke blir påvirket av sosiale koder eller trender i samfunnet. Virkelig. Kropp, kultur, media, politikk...

Har det blitt skrevet i denne diskusjonen da?

Gammel 03-08-16, 12:46   #113
Input

Input sin avatar

Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Rart at legghår er mer kontroversielt enn sminke egentlig.

Jeg har aldri lest her inne, eller noe annet sted for den del, at det er ekkelt med kvinner som ikke sminker seg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 12:46   #114
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

For å være helt ærlig kan jeg ikke skjønne at å barbere seg under armene eller ikke er utslagsgivende mtp hvorvidt kvinner gjør karriere eller ikke???

Hjelpes. Det er det da heller ingen som påstår.

Gammel 03-08-16, 12:48   #115
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Og jenter påvirkes ikke av andre jenter?
"Moren til Nina har sagt at hun bør barbere håret under armene. Det er urenslig/ekkelt/lite jentete med hår under armene, sier moren til Nina."

Nettopp. Hjemme hos oss har det ikke kommet opp spørsmål om dette enda, men der som med mange andre ting vil jeg antakeligvis forklare at mange damer og noen få menn fjerner hår, at det tenkes forskjellig rundt det og at det kan være greit å tenke over hvorfor man gjør det ene eller det andre. Vil de fjerne håret kommer jeg til å hjelpe dem med å finne den beste metoden.

Selvfølgelig påvirkes alle av andre. Det er derfor jeg synes det er ganske militant å mene at andre f.eks er sjåvinistiske dersom de veileder barna sine i hva som er ansett som vanlig å gjøre og ikke.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 12:53   #116
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Hjelpes. Det er det da heller ingen som påstår.

Mente det ble nevnt som en av tidstyvene som hindret kvinner i å gjøre karriere, men nå klarer jeg ikke å finne det innlegget igjen, så det er mulig jeg tar feil. Beklager i såfall.

Gammel 03-08-16, 12:55   #117
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Selvfølgelig påvirkes alle av andre. Det er derfor jeg synes det er ganske militant å mene at andre f.eks er sjåvinistiske dersom de veileder barna sine i hva som er ansett som vanlig å gjøre og ikke.

Det er en viss forskjell på å veilede i hva som er vanlig, hvorfor det er vanlig et cetera, og å faktisk be et barn om å fjerne kroppshår.

Gammel 03-08-16, 13:00   #118
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barbering, sminke og å "måtte" ha langt blondt hår er sånt som ikke ligger så fjernt fra det å ikle seg hijab for mange. Det er "valgfritt", men samtidig ikke. Det oppleves som at det "må" til for å passe inn i kontekst.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 13:04   #119
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid drømt om langt lyst krøllete englehår. Men jeg får klare meg med det mørkeblonde lange OG rette håret jeg har.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-16, 14:25   #120
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har det blitt skrevet i denne diskusjonen da?

Det at vi fjerner hår under armene, handler selvsagt primært om sosiale koder. Skulle det vært utifra hygieniske hensyn, burde vi la det bli (for lufting og mindre sannsynlighet for sopp- og bakteriell infeksjon). Jeg kan ikke skjønne annet enn at de som bruker tid og penger på å fjerne hår, er preget av normer og mote på en annen måte enn de som lar det bli værende?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.