Sv: Bokforslag til en litt engstelig lesehest?
Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.
Jørn Lier Horsts serie om Detektivbyrå nr. 2 er også poppis, og mye mindre skummel enn Harry P. LasseMajas Detektivbyrå likeså.
Disse vil jeg også tro han pløyer gjennom på få dager, de er jo veldig lettleste.
Jeg savner også de gode, underholdende, litt lange romanene for denne aldersgruppen, uten at det er fantasy/krim, eller masse rot og tegneseriestriper innimellom. Men hva med bøkene til David Williams (Den rikeste gutten i verden, Gangsterbestemor etc), har han lest dem? De er jo veldig morsomme, og litt lengre med mer tekst enn Gutta i Trehuset og Kaptein Supertruse. Bøkene om Nikolai er også kjempemorsomme, skrevet av en fransk forfatter, så de er ikke så amerikanske som en del andre.
Jeg liker også veldig godt bøkene "Røversommer" og "Røvernes herre", av finske Siri Kolu. Jeg har lest dem høyt for ungene, og de elsket dem. Veldig fin humor i dem, ikke skummel, og uten det evige populær/upopulær-fokuset. Handler om ei vanlig finsk jente som blir kidnappet av en bande/familie landeveisrøvere, der du har ei beintøff, litt eldre jente, som ikke skyr noe og er god i alt, en kjempesmart og snill jevngammel gutt, som egentlig helst ville gått på skole, og noen kule voksne karakterer, med ulike særtrekk. Hun prøver først å rømme, men utvikler vel etter hvert et slags Stockholmssyndrom, og tar på seg oppgaven med å dokumentere, og hjelpe røverne med strategisk planlegging, for det er de ikke så gode på.
Sist redigert av My : 23-06-16 kl 09:39.
|