|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Det er russebussene som er problemet, ikke russetid og russ i seg selv. Med russebusser følger nemlig en russetid som varer (satt litt på spissen, men ikke mye) fra høsten i første klasse til våren i tredje klasse. Det går med utrolig mye tid (også skoletid) til dugnadsjobbing og det er heller ikke bra med et markant skille mellom hvem som er med på buss (aka populær) og hvem som ikke er det allerede fra første klasse. I tillegg kommer selvsagt en penge- og ressursbruk av en annen verden, noe som også er nevnt tidligere i tråden her. Det er utrolig mange kommersielle og useriøse aktører som prøver å få kloa i de unge lovende, og det er slett ikke slik at de venter til de er tredjeklassinger før de setter inn salgs-støtet. I tredje klasse er det selvsagt et mål å overgå forrige kull når det gjelder smakløse sanger og utagerende oppførsel, og ganske vanlig at normalt oppegående og greie ungdommer for en periode mister all kritisk sans og gjemmer seg bak buss-imaget sitt. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Det er jo et problem utover de (på landsbasis få) russene som oppfører seg dårlig. Russesangene er allment tigjengelig på itunes, spotify og youtube, og blir spilt på lydanlegget på idrettscuper for adskillig yngre barn. De promoterer skikkelig kjipe holdninger, til langt fler enn bare russekompisene sine.
|
|
|
#63 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Ellers syns jeg ikke nøedvendigvis foreldrerulling er negativt. De aller fleste busser befolkes jo av vanlige ungdommer som javel, bruker vanvittig mye av fritiden sin på å blåse av vanvittig mye penger på fest og moro, men som hverken voldtar, bestikkes med sex avv 15-åringer eller har fæle russesanger (eller altså, de fleste er vel fæle, men ikke fæle slik vi snakker om i denne tråden.
|
|
|
#64 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Jeg er veldig enig med Blondie og rine. Her på min utkantskole er det ingen som har store busser - det er knapt nok noen små, for det er flere og flere som velger å ikke være russ. Jeg har knapt nok sett noe til dem i år. Det er alltids litt økt fravær i perioden, men ellers ser jeg få problemer med russefeiring slik det gjøres her. (Jeg har ikke hørt dem spille de forferdelige sangene en eneste gang - men vi har diskutert dem en del i timene, det har vi. Og jeg har som nevnt før trua. Jeg aner en motreaksjon.)
|
|
|
|
#65 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Men kan dette styret fortsette og evt eskalere enda mer?
|
|
|
|
#66 |
|
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?
Njæ, joa, men samtidig synes jeg det er en legitimering av det hele. Litt på samme måte som jeg ikke synes foreldre trenger å støtte og oppmuntre absolutt alt ungene synes er gøy. (Ja, jeg tenker på Erik&Kriss. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Russekulturen er å være litt på kanten, flørte med tabuer, miste hemninger og overgå/sjokkere. Og når hver årgang tar det litt lenger, godt hjulpet av mye penger (mulighet til å arbeide ved siden av/dugnad/foreldrebidrag) er det klart det hele eksalerer.
|
|
|
#68 |
|
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Full kontroll på Tryvann er vel å ta i, men sikkerhetsmessig har det blitt bedre de siste åra, har jeg sett. Allikevel har det vært voldtekt der i år også. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi var med på foreldrerulling, men det var uten alkohol (noe så pinlig å drikke med foreldre!) og på ettermiddagstid. For russen var det viktigst å vise frem hva de hadde fått til med lånt utstyr og hjelp... (Blant annet lagde de en vegg i ved, hva annet når bussen het Bjelleklang?
|
|
|
#70 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Ja, jeg skjønner godt at man kan se positive ting med bussene også. Det er et ganske stort prosjektarbeid de skal gjennom og drive selv, med all læringen pg jobbingen det innebærer. Og å bli med på en trygg og oppstaset buss som ungen har jobbet knallhardt for å få til, med opp- og nedturer, høre den stygge musikken deres, møte vennene, snakke om hva de driver med, utnytte anledningen til noen formaninger... Jeg ville garantert gjort det selv, om noen av ungene skulle velge å bli med på galskapen.
|
|
|
#71 |
|
|
Den "foreldrerulle"-reportasjen jeg så på NRK var "hoie med ungene og drikke og åpenbart være litt bedugget samtidig som man blir intervjuet som russeforelder på TV". Og fremsto FULLSTENDIG latterlig i mine øyne. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?På landstreffet (Kongeparken) opplevde min jente at det var stort vakthold. Om det stemmer vet jeg ikke, men hun sa det var vakter overalt (inkludert politi). De hadde ikke buss, kjørte privat bil og bodde i hytter. Der var det også vakthold og ingen andre enn de som bodde på området (russ) slapp inn. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#74 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Jeg tror det viktigste er å drive holdningsskapende arbeid. Både med tanke på sanger, og med tanke på ekskludering. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Det er helt sikkert en drøss med regler man kan avskilte 98 % sv russebussene på hvis man VIL. Setebelter, nok sitteplasser vs ståplasser, sikring av ståplasser, sikring av annet løst utstyr, skjenking av mindreårige, forby kroner, maks tillatt volum knapt hørbart utenfor bussen. Kjøre- og hviletider for sjåfør, maksantall i bussen. Det kan i hvert fall fint gjøres helt annerledes enn i dag.
|
|
|
#76 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Jeg bor rett ved en videregående skole i norges nest største by, og vi har de siste årene opplevd at russens påvirkning på oss som er utenfor feiringen har minsket. Det er mindre bråk og ståk, forsøpling (de er flinke til å rydde opp etter seg), kjøring med lydanlegg på full guffe nattestid. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
|
Ja. (Eller betaler noen for å lage en sånn sang, da. Samma greia.) |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Tror det hadde hjulpet om politi/vegvesen konsekvent kontrollerte bussene (og deretter avskiltet - ingen av dem synes å være godkjente, f.eks. disse kronene). Et par russebussegjenger med tap på 1mill og så er vi kvitt bussene.
|
|
|
#80 |
|
This is normal!
|
Selvfølgelig ikke. Jeg mener medias dekning når det gjelder russ og russetid kan være mer balansert, nyansert og kunnskapsbasert.
Det tror jeg også. En kan jo ikke forby folk over 18 å kjøpe seg en buss, male den i artige farger eller kjøre rundt med den, men gjennom å bruke de reglene som finnes for alle, kan man stoppe en del av den ukulturen som finnes.
|
|
![]() |
|
|