Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-16, 14:30   #61
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Det er russebussene som er problemet, ikke russetid og russ i seg selv. Med russebusser følger nemlig en russetid som varer (satt litt på spissen, men ikke mye) fra høsten i første klasse til våren i tredje klasse. Det går med utrolig mye tid (også skoletid) til dugnadsjobbing og det er heller ikke bra med et markant skille mellom hvem som er med på buss (aka populær) og hvem som ikke er det allerede fra første klasse. I tillegg kommer selvsagt en penge- og ressursbruk av en annen verden, noe som også er nevnt tidligere i tråden her. Det er utrolig mange kommersielle og useriøse aktører som prøver å få kloa i de unge lovende, og det er slett ikke slik at de venter til de er tredjeklassinger før de setter inn salgs-støtet. I tredje klasse er det selvsagt et mål å overgå forrige kull når det gjelder smakløse sanger og utagerende oppførsel, og ganske vanlig at normalt oppegående og greie ungdommer for en periode mister all kritisk sans og gjemmer seg bak buss-imaget sitt.
Jeg tror man kunne oppnådd en stor forbedring "bare" ved å forby russebusser- de er virkelig roten til svært mye av det negative som skjer i russetiden nå om dagen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:31   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo et problem utover de (på landsbasis få) russene som oppfører seg dårlig. Russesangene er allment tigjengelig på itunes, spotify og youtube, og blir spilt på lydanlegget på idrettscuper for adskillig yngre barn. De promoterer skikkelig kjipe holdninger, til langt fler enn bare russekompisene sine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:32   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers syns jeg ikke nøedvendigvis foreldrerulling er negativt. De aller fleste busser befolkes jo av vanlige ungdommer som javel, bruker vanvittig mye av fritiden sin på å blåse av vanvittig mye penger på fest og moro, men som hverken voldtar, bestikkes med sex avv 15-åringer eller har fæle russesanger (eller altså, de fleste er vel fæle, men ikke fæle slik vi snakker om i denne tråden. ). Og det å delta, bli kjent med barnas russebussvenner, vite hva som foregår, etc., det tror jeg er lurt og fint og sikkert hyggelig også.

Gammel 18-05-16, 14:34   #64
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig enig med Blondie og rine. Her på min utkantskole er det ingen som har store busser - det er knapt nok noen små, for det er flere og flere som velger å ikke være russ. Jeg har knapt nok sett noe til dem i år. Det er alltids litt økt fravær i perioden, men ellers ser jeg få problemer med russefeiring slik det gjøres her. (Jeg har ikke hørt dem spille de forferdelige sangene en eneste gang - men vi har diskutert dem en del i timene, det har vi. Og jeg har som nevnt før trua. Jeg aner en motreaksjon.)

Gammel 18-05-16, 14:35   #65
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Men kan dette styret fortsette og evt eskalere enda mer?
Nå har ikke jeg konkrete summer men kjenner storesøsken av kompisene til eldstemann og vet at det er mange mange tusenlapper som har rent ut til dette.
"Alle" foreldre synes det er sykt og dyrt men allikevel får barna penger.

Håper det demper seg igjen, eller at eldstemann ikke er interessert i dette styret når det er hans tur.
Kan ikke huske at det har vært foreldrerulling før.? Jeg synes det er pinlig å se på FB at så mange mammaer synes dette er kuult og at de er med i bussen og drikker sammen med barna sine.

Gammel 18-05-16, 14:35   #66
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers syns jeg ikke nøedvendigvis foreldrerulling er negativt. De aller fleste busser befolkes jo av vanlige ungdommer som javel, bruker vanvittig mye av fritiden sin på å blåse av vanvittig mye penger på fest og moro, men som hverken voldtar, bestikkes med sex avv 15-åringer eller har fæle russesanger (eller altså, de fleste er vel fæle, men ikke fæle slik vi snakker om i denne tråden. ). Og det å delta, bli kjent med barnas russebussvenner, vite hva som foregår, etc., det tror jeg er lurt og fint og sikkert hyggelig også.

Njæ, joa, men samtidig synes jeg det er en legitimering av det hele. Litt på samme måte som jeg ikke synes foreldre trenger å støtte og oppmuntre absolutt alt ungene synes er gøy. (Ja, jeg tenker på Erik&Kriss. )

Foreldre kan delta på andre måter enn å være krampeliksomhippekompiser. De kan dekke på til frokost og sørge for at ungen oppfyller forpliktelsene sine, for eksempel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:35   #67
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Russekulturen er å være litt på kanten, flørte med tabuer, miste hemninger og overgå/sjokkere. Og når hver årgang tar det litt lenger, godt hjulpet av mye penger (mulighet til å arbeide ved siden av/dugnad/foreldrebidrag) er det klart det hele eksalerer.

Jeg tror ikke på noe forbud, fordi jeg tror det meste vil løse seg selv ved å skifte tidspunkt for feiringen. Opplegget må nødvendigvis modereres.

Jeg er todelt mtp samlinger for russ, i Oslo er det Tryvann som gjelder, og ROK har full kontroll på plassen der oppe. Ved å gi ansvaret tilbake til russen, ikke til et eventselskap, vil det være russen som bestemmer - fremfor å gjøre russen til forbruker og konsument.

Gammel 18-05-16, 14:38   #68
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Full kontroll på Tryvann er vel å ta i, men sikkerhetsmessig har det blitt bedre de siste åra, har jeg sett. Allikevel har det vært voldtekt der i år også.

Gammel 18-05-16, 14:38   #69
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Kan ikke huske at det har vært foreldrerulling før.? Jeg synes det er pinlig å se på FB at så mange mammaer synes dette er kuult og at de er med i bussen og drikker sammen med barna sine.

Vi var med på foreldrerulling, men det var uten alkohol (noe så pinlig å drikke med foreldre!) og på ettermiddagstid. For russen var det viktigst å vise frem hva de hadde fått til med lånt utstyr og hjelp... (Blant annet lagde de en vegg i ved, hva annet når bussen het Bjelleklang? ).

Det var mye fint også. Det var bra samhold, engasjement og driv. Det var fellesskap, prosjektarbeid og økonomiske kriser - som da de fant ut at det var en lekkasje i takluken; selvsagt etter at de hadde malt alt innvendig. Eller at folieprisen var eks moms - og at det er lurt å stave riktig første gang.

Gammel 18-05-16, 14:44   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg skjønner godt at man kan se positive ting med bussene også. Det er et ganske stort prosjektarbeid de skal gjennom og drive selv, med all læringen pg jobbingen det innebærer. Og å bli med på en trygg og oppstaset buss som ungen har jobbet knallhardt for å få til, med opp- og nedturer, høre den stygge musikken deres, møte vennene, snakke om hva de driver med, utnytte anledningen til noen formaninger... Jeg ville garantert gjort det selv, om noen av ungene skulle velge å bli med på galskapen.

Å bli med en buss med skikkelige ungdommer er ikke å legitimere hva drittsekker på andre busser driver med, altså.

Gammel 18-05-16, 14:47   #71
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg skjønner godt at man kan se positive ting med bussene også. Det er et ganske stort prosjektarbeid de skal gjennom og drive selv, med all læringen pg jobbingen det innebærer. Og å bli med på en trygg og oppstaset buss som ungen har jobbet knallhardt for å få til, med opp- og nedturer, høre den stygge musikken deres, møte vennene, snakke om hva de driver med, utnytte anledningen til noen formaninger... Jeg ville garantert gjort det selv, om noen av ungene skulle velge å bli med på galskapen.

Å bli med en buss med skikkelige ungdommer er ikke å legitimere hva drittsekker på andre busser driver med, altså.

Den "foreldrerulle"-reportasjen jeg så på NRK var "hoie med ungene og drikke og åpenbart være litt bedugget samtidig som man blir intervjuet som russeforelder på TV". Og fremsto FULLSTENDIG latterlig i mine øyne.

Men jeg regner med at du ikke hadde rullet sånn.

Gammel 18-05-16, 14:51   #72
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

På landstreffet (Kongeparken) opplevde min jente at det var stort vakthold. Om det stemmer vet jeg ikke, men hun sa det var vakter overalt (inkludert politi). De hadde ikke buss, kjørte privat bil og bodde i hytter. Der var det også vakthold og ingen andre enn de som bodde på området (russ) slapp inn.

Foreldrerulling har jeg aldri hørt om. Vi hadde 13 russ på grillmat 16 mai. Da visste jeg i hvert fall at de fikk i seg nok mat før natta. Alle jeg kjenner og møtte på 17 mai var i overraskende god form.

Det jeg hører, som mor til årets og neste års russ, er at de fleste er fornuftige og så er det noen som tar helt av (og ødelegger for resten).

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:52   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nei, det ser jeg ikke helt for meg. Og det er ikke det de foreldrene jeg kjenner som har foreldrerullet har gjort heller. For dem har det vært en fin måte å delta på noe som er viktig for barna.

Gammel 18-05-16, 14:55   #74
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det viktigste er å drive holdningsskapende arbeid. Både med tanke på sanger, og med tanke på ekskludering.

Forøvrig mange som driver med foreldrerulling:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:56   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt sikkert en drøss med regler man kan avskilte 98 % sv russebussene på hvis man VIL. Setebelter, nok sitteplasser vs ståplasser, sikring av ståplasser, sikring av annet løst utstyr, skjenking av mindreårige, forby kroner, maks tillatt volum knapt hørbart utenfor bussen. Kjøre- og hviletider for sjåfør, maksantall i bussen. Det kan i hvert fall fint gjøres helt annerledes enn i dag.

Det viktigste er å slutte med den tøysete aksepten høhø-kua-har-glemt-at-hun-var-kalv, du er først gammel når du begynner å klage på russen, høhø-greia. Jeg synes ikke vi skal akseptere drittal og kriminell oppførsel fordi noen går i kjeledress. Jeg synes ikke russen kan få gjøre ting vi hadde gått i tredobbel fistel over at f.eks. minoriteter gjorde (altså, romfolk bæsjer i skogen fordi de ikke har så mange alternativer, russen driter i hagen min fordi de ikke gidder å vente på doen på bensinstasjonen og har ølmage på tredje uken). Slutt å akseptere alt uakseptabelt, da kommer det andre etter.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 14:59   #76
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Den "foreldrerulle"-reportasjen jeg så på NRK var "hoie med ungene og drikke og åpenbart være litt bedugget samtidig som man blir intervjuet som russeforelder på TV". Og fremsto FULLSTENDIG latterlig i mine øyne.

:

Enig.

Jeg har for øvrig drevet forebyggende arbeid med min "babyruss" et halvt års tid nå, i hans klasse er det nemlig flere som så smått har begynt planlegge russebuss- om tre år. Foreløpig ser det ut til at fornuften seirer hos min pode, spesielt siden vi har snakket mye om hva 50.000 kroner kan brukes på av ting som varer litt lenger enn to uker, og om sjansen for at et bussprosjekt vil gå mer ut over karakter og skolearbeid enn det man tror på forhånd.

Og så må jeg bare si at dersom min sønn om en tre års tid lager en sang med tekstlinjer som
"Vi spotter en hoe, vi drar hun inn på et show" , "ned på alle fire, opp og ned på giret" og "slayet mer fitte enn Hitler slayet jøder"- har jeg feilet stort som forelder, det mener jeg dønn alvorlig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 15:01   #77
Serena
Superduperaktiv

Medlem siden: Sep 2008
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Jeg bor rett ved en videregående skole i norges nest største by, og vi har de siste årene opplevd at russens påvirkning på oss som er utenfor feiringen har minsket. Det er mindre bråk og ståk, forsøpling (de er flinke til å rydde opp etter seg), kjøring med lydanlegg på full guffe nattestid.

Noe skyldes strengere regler på skolen (ingen russebiler eller busser på skoleplassen i det hele tatt), men jeg tror at samtidig som russen har "skjerpet seg" og oppfører seg bedre mot omgivelsene så har det blitt værre å være russ. Med bussenes inntog her i byen har det blitt en stor greie å få lov å bli med på å rulle, plutselig har de festlokale på hjul. Det var ingen russebusser i Bergen når jeg var russ for litt mer enn et tiår siden, i år var det 23. Det var en haug av russebussene som ikke hadde godkjente påbygg, og på en av dem ble jo en russ alvorlig skadet.

Hvor er foreldrene oppi dette? Jeg synes dette debattinnlegget var bra (bortsett fra at det gjelder vel så mye mødre som fedre) http://www.aftenposten.no/meninger/d...e-8468329.html

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 15:03   #78
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og så må jeg bare si at dersom min sønn om en tre års tid lager en sang med tekstlinjer som
"Vi spotter en hoe, vi drar hun inn på et show" , "ned på alle fire, opp og ned på giret" og "slayet mer fitte enn Hitler slayet jøder"- har jeg feilet stort som forelder, det mener jeg dønn alvorlig.

Ja. (Eller betaler noen for å lage en sånn sang, da. Samma greia.)

Gammel 18-05-16, 15:10   #79
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror det hadde hjulpet om politi/vegvesen konsekvent kontrollerte bussene (og deretter avskiltet - ingen av dem synes å være godkjente, f.eks. disse kronene). Et par russebussegjenger med tap på 1mill og så er vi kvitt bussene.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 15:26   #80
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Synes du mediene bør la være å dekke voldtekt og narkotikabruk? Eller at de ikke skal trykkes kronikker som kritiserer sexismen i russelåtene?

Selvfølgelig ikke. Jeg mener medias dekning når det gjelder russ og russetid kan være mer balansert, nyansert og kunnskapsbasert.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er helt sikkert en drøss med regler man kan avskilte 98 % sv russebussene på hvis man VIL. Setebelter, nok sitteplasser vs ståplasser, sikring av ståplasser, sikring av annet løst utstyr, skjenking av mindreårige, forby kroner, maks tillatt volum knapt hørbart utenfor bussen. Kjøre- og hviletider for sjåfør, maksantall i bussen. Det kan i hvert fall fint gjøres helt annerledes enn i dag.

Det tror jeg også. En kan jo ikke forby folk over 18 å kjøpe seg en buss, male den i artige farger eller kjøre rundt med den, men gjennom å bruke de reglene som finnes for alle, kan man stoppe en del av den ukulturen som finnes.

Og jeg synes russen selv bør vurdere om de skal kutte alle disse busskåringene de holder på med, de kan forby busser inne på russetreffene osv. osv. Da blir det mindre stas å være med på buss.

Hvordan man skal få stoppet de verste låtene, vet jeg ikke. Jeg har vært på konsert på fotballturnering for barn fra 7 år og oppover der voksne (ikkeruss) syntes det var en god idé med konsert for alle på ettermiddagen med artister som sang om fyll og sex -på norsk - så dette er ikke bare et problem blant 18-åringer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.