Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på suksessterte?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-15, 17:35   #1
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Oppskrift på suksessterte?

Ja, er det noen som har en enkel oppskrift på suksess-terte?

Gammel 15-10-15, 18:35   #2
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Denne bruker jeg. Kjempegod.

5 eggehviter
250 g melis
150 g malte mandler

5 eggeplommer
125 g sukker
1 dl fløte
1 ts vaniljesukker
150 g smør

Stivpisk eggehvitene. Pisk gradvis inn melisen og vend til slutt inn mandler. Hell i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 180 grader i ca 20 minutter.

Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en gryte og varm under svak varme til kremen tykner. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Bre halvparten av kremen mellom kakebunnene og den andre halvparten oppå.
(Jeg liker å dele kremen i to og blande 50 g smeltet sjokolade i den ene halvdelen så har jeg sjokoladekremen mellom bunnene og den gule kremen oppå. Det er også godt å drysse Daimkuler på toppen av kaken.)

Gammel 16-10-15, 14:00   #3
Snipp
Aktiv

Snipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2015
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bruker en oppskrift som ligner på Myrias oppskrift. Kan skrive under på at den er god!!

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-15, 14:38   #4
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Min oppskrift er lik Myria sin, men jeg bruker 200g melis og 200g mandler.
Og jeg kjører dem i blender el.l. og sørger for at det er litt grove biter også, og at den ikke er helt malt.
Jeg heller mandelmassen (eggehviter pisket hvitt, melis siktet i etterpå og mandlene vendes i forsiktig med slikkepott) i smurt 24cm form. (Jeg har bakepapir i bunn og smører sidene.)

Avkjøl kremen og ha den på kaken.
Jeg pynter med forskjellig: mandelspon, revet sjokolade, sjokoladeblonder osv.

Gammel 16-10-15, 20:20   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Den opprinnelige Suksessterten skal ha kremen mellom bunnene og sjokoladetrekk over topplaget. Dette skal pyntes med litt av kremen.

Min oppskrift på bunn sier 5 eggehviter, 250 g melis og 250 g mandler.

Fremgangsmåte (fra den opprinnelige oppskrifta) på kremen er også litt anderledes. Du skal koke opp (forsiktig) sukker og fløte, dette skal avkjøles, så skal eggeplommene haes i (siles). Dette skal på nytt gis et oppkok, før det igjen avkjøles og så piskes smøret inn. Denne fremgangsmåten gir en litt annen konsistens på kremen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-15, 20:23   #6
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Den opprinnelige Suksessterten skal ha kremen mellom bunnene og sjokoladetrekk over topplaget. Dette skal pyntes med litt av kremen.

Min oppskrift på bunn sier 5 eggehviter, 250 g melis og 250 g mandler.

Fremgangsmåte (fra den opprinnelige oppskrifta) på kremen er også litt anderledes. Du skal koke opp (forsiktig) sukker og fløte, dette skal avkjøles, så skal eggeplommene haes i (siles). Dette skal på nytt gis et oppkok, før det igjen avkjøles og så piskes smøret inn. Denne fremgangsmåten gir en litt annen konsistens på kremen.

Jeg synes denne måten å lage suksessterte på gir best resultat. Den mektige kremen brekkes både i konsistens, med 2 bunner og med den bitre sjokoladen.

Gammel 17-10-15, 13:50   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det blir med en bunn, det er det jeg er vant til.

Gammel 17-10-15, 14:31   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

5 eggehviter
250 g melis
150 g malte mandler

5 eggeplommer
125 g sukker
1 dl fløte
1 ts vaniljesukker
150 g smør

Stivpisk eggehvitene. Pisk gradvis inn melisen og vend til slutt inn mandler. Hell i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 180 grader i ca 20 minutter.

Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en gryte og varm under svak varme til kremen tykner. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Bre halvparten av kremen mellom kakebunnene og den andre halvparten oppå.
(Jeg liker å dele kremen i to og blande 50 g smeltet sjokolade i den ene halvdelen så har jeg sjokoladekremen mellom bunnene og den gule kremen oppå. Det er også godt å drysse Daimkuler på toppen av kaken.)

Så smøret skal ikke smeltes eller noe? Skal bare piske det inn?

Gammel 17-10-15, 14:33   #9
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Ikke smelte nei. Romtemperert og mykt.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 16:07   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Ikke smelte nei. Romtemperert og mykt.

Takk, når det gjelder baking må jeg ha alt inn med tskje.

Gammel 17-10-15, 21:02   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Ja også lurer jeg på hvor i ovnen den skal stå?

Gammel 17-10-15, 21:30   #12
Snipp
Aktiv

Snipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2015
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Ja også lurer jeg på hvor i ovnen den skal stå?

Jeg pleier å bruke denne oppskriften, og der skal formen stå midt i ovnen.

(Sjokoladetrekket er med delfiafett).

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 18:14   #13
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

5 eggehviter
250 g melis
150 g malte mandler

5 eggeplommer
125 g sukker
1 dl fløte
1 ts vaniljesukker
150 g smør

Kan denne lages som bare et lag, altså stekes i en rund form bare?

Gammel 15-05-16, 19:21   #14
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Kan denne lages som bare et lag, altså stekes i en rund form bare?

Tenker du da uten å halvere oppskriften? Det går helt fint. Hvis du bruker samme størrelse kakeform må du nok doble steketiden, men test litt med en kakepinne så du er sikker på at den er stekt.

Gammel 15-05-16, 19:23   #15
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Tenker du da uten å halvere oppskriften? Det går helt fint. Hvis du bruker samme størrelse kakeform må du nok doble steketiden, men test litt med en kakepinne så du er sikker på at den er stekt.

Ja, uten å halvere. Takk!

Gammel 15-05-16, 20:40   #16
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Vil kaken holde seg god til 17 mai om jeg baker den ikveld?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-16, 21:18   #17
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Ja.

Gammel 16-05-16, 09:41   #18
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg tror det blir med en bunn, det er det jeg er vant til.

Samme her. Må straks gå i gang. Skulle ønske jeg fikk sjokoladekake i stedet for (vi får liste fra korpset med hvem som skal bake hva). Synes jeg alltid får de vanskeligste.

Gammel 16-05-16, 10:14   #19
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Samme her. Må straks gå i gang. Skulle ønske jeg fikk sjokoladekake i stedet for (vi får liste fra korpset med hvem som skal bake hva). Synes jeg alltid får de vanskeligste.

Jeg synes egentlig at suksessterte er en veldig lett kake å bake. Fort gjort. Har en nevø med cøliaki så det er en hit på familielag.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 10:43   #20
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg synes egentlig at suksessterte er en veldig lett kake å bake. Fort gjort. Har en nevø med cøliaki så det er en hit på familielag.

Den står i ovnen nå, stekt 20 minutter, men kun i en form. Håper den kan brukes, lar den steke lenger slik Myria skrev, så håper jeg den blir suksess.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.