Sv: Felles garderobe for gutter og jenter?
Nå leste jeg nettopp denne, skrevet av en sexolog.
Det er mye mulig hun har rett i utalelsen om at dette er storm i et vannglass, men jeg synes hun bommer voldsomt med denne: "Barn begynner ikke å ligge med hverandre selv om de ser hverandre nakne når de er seks år. For det må være det de er redde for, sier hun."
Det er vel ikke det det er snakk om? At voksne tenker at 6-åringer skal begynne å ha sex med hverandre? Jeg trodde saken dreide seg om bluferdighet og at for noen vil det oppleves som ubehagelig å vise seg naken for alle i klassen?
Selv tenker jeg at nakenhet er naturlig men kroppen er samtidig privat. Det er en balanse der som er i gradvis endring i overgangen fra små barn til store barn. Vi skal kanskje ikke være helt skråsikre på barnas vegne hvor den grensen går? Vi er et hjem hvor vi alle vaser nakne rundt og hittil (gutter i 5. og 8. klasse) har det ikke vært behov for å låse dører eller dekke seg til. Likevel var, ihvertfall min yngste, nøye med å dekke seg til på stranda ved skifte av badebukse helt fra skolealder av. Den bluferdigheten kom innenfra han selv, og det respekterte vi, selv om vi syntes det ble unødvendig styr med holding av håndklær og sånt.