Sv: Strikkenerding
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Du kan jo bare høre på podcasten jeg har lenket til. Den anbefales virkelig, da får du et mye bedre grep om historien enn jeg greier å gjenfortelle her. Men kort oppsummert:
Norge har vært lutfattige frem til vi fant olja. Derfor har vi vært nødt til å strikke. Sverige har vært en rik kolonimakt, uten samme behovet. Nettopp på grunn av dette har strikketradisjoner i Norge også være knyttet til patriotisme som en positiv greie, mens i Sverige er patriotisme mer negativt (siden de har vært en herskernasjon).
Sverige har derfor ikke "oppdaget" strikking før relativt nylig, og det gjøres derfor med en annen type bevissthet enn her. Vi har jo alltid strikket, liksom.
Eg høyrer på den episoden nå. Veldig interessant dette med at strikking føyer seg inn i ei rekke av forhold til tradisjon og nasjonalisme, haldningar til fokus på det nasjonale og så vidare. I studietida jobba eg ein god del med norsk og svensk lyrikk, og det er ein del av dei same tinga som kjem opp i samanlikninga dei gjer rundt strikking, som eg jobba med då.