|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Tankefull
|
![]() Sv: Ord og uttrykk jeg virkelig haterFor meg blir det helt feil i forhold til å veilede/korrigere adfærd hos barn fordi bra er ett positivt ladet ord. Det er særlig i forhold til barn jeg reagerer på bruken av uttrykket.
![]() |
#2 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ord og uttrykk jeg virkelig hater
Ja, men da holder du jo på at bra alltid betyr det du mener det betyr, nemlig som i "så bra!!". Når en trønder sier "nå er det bra", har jo ikke det noe med din "bra" å gjøre i det hele tatt, det er en annen måte å si "nå er det nok" på.
![]() |
#3 |
© All rights reserved
|
Joda. Jeg har 25 av dem i klasserommet mitt. De er 15-16, lever med hele seg og de er englebarna mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Introvert optimist
|
I midtre/øvre telemark er det ganske vanlig tror jeg. En kollega sa at i hans dialekt var "kjerringi" nærmest synonym til "kjæreste".
![]() |
#5 |
bits and pieces
|
Dette mener min x også og førte til mange diskusjoner. For meg er ordet negativt ladet.
![]() |
![]() |
#6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
"Jasså, hvilket belegg har du for det?" pleier jeg å si når noen slenger ut den kommentaren. Svaret er gjerne i retning av "Alle vet da det". Min påstand er at det ikke bare er generaliserende og kjønnsdiskriminerende, men også egnet til å ta fokus vekk fra menns behandling av andre. Jeg har prøvd å finne om det er forskning som viser noe om dette, men neida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Panzerekstremfeminist
|
Helt enig med deg, og den gode nyheten er at det finnes forskning om det. Jeg skal lage spinnoff om det etterpå, for det er noe som virkelig opptar meg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
can-jur
|
Det tok meg lang tid å bli komfortabel med akkura de ordene. For meg hadde de en svært negtiv klag. Her jeg bor nå brukes de i dagligtale, kjærring er noens kvinnelige partner, hverken mer eller mindre. Det ligger en viss anerkjennelse i det. Du bli ikke kjærring over natten
![]() |
![]() |
#9 |
Fortynnet
|
Ja, enig. Og på trøndersk brukes jo bra på andre måter også, f.eks. "Hainn va bra sopin ja" om en som var skikkelig sulten. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|