|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort
Og det er jo to ting i forhold til det: I forhold til enkeltfoster så vil jo en ekstremtidlig test ( i fremditen) gjøre at man får tatt en abort så tidlig at det i praksis blir en sen menstruasjon, og da er det for de fleste greit.
|
|
|
#142 |
|
Bedreviter
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortPå sett og vis har vi jo ikke mer sorteringssamfunn i dag enn man alltid har hatt. Vi bare sorterer mer humant. Det er jo ikke slik at folk med alvorlig funksjonshemning og store funksjonsnedsettelser levde fullverdige liv tidligere. De ble langt oftere satt ut for å dø, sperret inne på lukkede avdelinger eller hjem eller sendt på rundgang i bygda for å tigge. På hvilken måte er ikke det å sortere? |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortDersom verdier og etikk bare skal baseres på seleksjon ut i fra kost/nytte er veien kort til ganske ekstreme ideologier. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tenker at det for det første så er det ingen mulighet for å beholde abortloven og samtidig greie å hindre folk i å selektere. Det kommer aldri til å være mulig.
|
|
|
#146 |
|
|
Men tror du ikke at mennesker vi ta bedre valg hvis forutsetningene for det er bedre? Og vil det ikke da være bedre å jobbe for å endre forutsetningene enn å jobbe for at folk tar "riktig" valg uten at samfunnet klarer å takle det godt nok?
|
|
|
|
#147 |
|
Mother of Dragons
|
Bra eller ikke, jeg er så pragmatisk at jeg har problemer med å sitte og si det, disse testene kommer jo. Det er jo bare å forberede seg på det på best mulig vis.
|
|
|
#148 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortVel, noe skal vi, og bør vi, jo dø av. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
can-jur
|
Det er jo dette som gjør det så forbannet vanskelig.
|
|
|
|
#150 |
|
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortProblemet med en del tilstander som feks autisme eller adhd er at det ikke er 100% genene som avgjør. Dersom en enegget tvilling har autisme er det ca. 90% sjanse for at tvillingen også har det. Dermed vil det også være miljøfaktorer som avgjør. Jeg vil tro at man kanskje får tester som gir en prosentvurdering av sjansene, men man kan jo uansett ikke vite det sikkert og heller ikke vite hvor på spekteret de vil havne. En annen ting er vel at man da risikerer å ikke la barn som har et stort potensiale bli født. Utifra det jeg har lest har de ikke til nå funnet noen gener som alle med autisme har til felles. Det finnes genfeil som gir større sjanse for autisme, men langt fra alle med autisme har noen genfeil. Så jeg vil tro det er et godt stykke frem i tid. Men man risikerer vel da også å ta vekk de som er nytenkende, geniale og svært fokuserte på den høytfungerende delen av spekteret. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Librocubicularist
|
Det er nesten skremmande å observere eigen tankegang når eg les dette. Eg nikker og tenker ja, når eg tenker på ein del av sjukdommane på lista. Men med to søsken, tre søskenbarn og ein onkel med type 1-diabetes, kjenner eg at det vrenger seg i meg av tanken. Og det er vel dette som gjer heile abortspørsmålet så utruleg vanskeleg. Det er knytta følelsar til folk som har genetiske sjukdommar, så tanken på å kvitte seg med sjukdommen heng tett saman med tanken om at desse menneskene aldri skulle vore født. Og den tanken blir umogleg. Men det heile blir jo hypotetisk, for det er ytterst få som går omkring og savner dei som aldri harblitt født. Sjølv om ungen til broren til naboen har downs og er ein fin fyr, vil ikkje det å ønske å utradere sjukdommen vere knytta til kor vidt ein kjenner ein blid eller bøllete unge med downs. Men diabetes får meg likevel til å steile, så det er jo vanskelig å halde følelsene ute.
|
|
|
|
#152 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortHm, for meg er det å bli kvitt en sykdom overhodet ikke knyttet til personer som lever med denne sykdommen. Jeg tenker mer i retning av at jeg sikrer ungene mine i trafikken, men ser naturligvis på ingen måte negativt(!) på mennesker som lever med trafikkskader. Vi tar jo mange valg for å sikre oss best mulig mot sykdommer og skader, via vaksiner og andre tiltak. Om jeg kunne ta tilsvarende grep for å sikre ungene gode gener ville jeg sikkert ha takket ja. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
maler
|
Du sikrer i såfall ikke ungene gode gener. Du sikrer deg unger med gode gener. Det er en betydelig forskjell.
|
|
|
#154 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJa, det er helt klart en forskjell, Katta. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Bedreviter
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortHvis man begynner å få en kjønnsbalanse på 60-40 eller enda skjevere, så må man jo etterhvert trolig revurdere retten til fri abort. Vi vil ikke ha et samfunn uten fri abort, men vi kan enda mindre ha et samfunn uten menn (eller kvinner, hvis det ender opp som det mest attraktive). |
|
|
|
|
|
#156 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortHva oppnår vi egentlig ved å selektere bort masse sykdommer og egenskaper ut i fra den rådende tids oppfatning av hva som ønskes vs ikke ønskes. Er ikke dette ganske fjernt fra naturlig seleksjon? Sosialdarwinismen tenkte sånn, men hadde ikke muligheten til å legge inn sorteringen tidlig i et svangerskap. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortOg i hvilken grad bør valgmuligheten bli en rettighet? |
|
|
|
|
|
#158 |
|
can-jur
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg er en av de som har valgt bort tildlig ul, nettopp fordi jeg ikke på noen måte ville måtte forholde meg til et valg. Men jeg er ikke i flertall og jeg ser jo med skrekk på et samfunn der man aktivt må velge, og dermed stå til ansvar for, å beholde barn med kjent funksjons nedsettelse. Som vel på sikt vil tvinge seg fram i et slikt samfunn.
|
|
|
|
#159 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortApropos forskjell på inngrep synes jeg det kommet fram her: |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Leser
|
Det som jeg mener er problemet med et sorteringssamfunn er at vi verdsetter personer forskjellig. Som regel har alle konflikter og brutalitet et utspring i "vi og dem", når det kun eksisterer et "oss" dempes brutaliteten. Jeg er nok sterkt påvirket av at jeg leser om 2.verdenskrig, og brutaliteten som japanerene hadde mot kineserene bar tydelig preg av at japanerene regnet seg selv som "herrefolket" - de andre hadde en mindre verdi.
|
![]() |
|
|