Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er greia med fermentering?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-16, 10:05   #21
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er greia med fermentering?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Arrival of the late adaptors!

Adopters.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-16, 10:09   #22
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kimchi er jo skikkelig godt! Jeg har ikke fermentert grønnsaker selv, men jeg har kombucha og surdeig, de har jeg hatt og brukt i snart to år.

Gammel 26-01-16, 10:31   #23
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Adopters.

Hahaha. ja, litt dyslektisk før første kopp kaffe.

Gammel 26-01-16, 10:32   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene liker ikke surdeig. Utrolig provoserende. Jeg elsker det. Gleder meg til de blir litt større og setter pris på et større smaksmangfold. Evt kan jeg prøve å trikse litt, og blande mer og mer surdeig i deigen?

Gammel 26-01-16, 10:35   #25
Stellebord

Stellebord sin avatar

Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ungene liker ikke surdeig. Utrolig provoserende. Jeg elsker det. Gleder meg til de blir litt større og setter pris på et større smaksmangfold. Evt kan jeg prøve å trikse litt, og blande mer og mer surdeig i deigen?

Ungene mine liker det heller ikke, men hvis ikke brødene blir veldig sure er det greit. Noen ganger lager jeg surdeigsrundstykker til meg selv også får de spise annet brød.

Gammel 26-01-16, 10:38   #26
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det magiske med fermentering er jo at man kan få veldig mye større smaksdybde uten å tilsette fett (som jo ellers er universaltrikset). Jeg har fått noen hysterisk gode sauser/grønnsaksbuljonger f.eks. på Pjoltergeist, hvor fermenteringen gjorde hele jobben.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-16, 10:46   #27
Stellebord

Stellebord sin avatar

Standard

Det er sprøtt med kombucha også, det blir jo så utrolig mye smak, også er det egentlig bare fermentert. Hadde jeg ikke visst hva det var, hadde jeg gjettet at det var basert på eplejuice, kanskje? Jeg har ikke tro på detox og alt mulig med kombucha, men jeg tror at bakteriene funker for tarmen. Også er det godt og gøy!

Gammel 26-01-16, 11:08   #28
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heller ikke glad i surdeig, så det er ikke sikkert det hjelper å bli eldre. Men jeg elsker rakfisk da, det likte jeg fra førte gang jeg smakte det. Kanskje noe av det beste jeg vet. Og skarpe oster, kefir (det meste av syrnede melkeprodukt egentlig), alkohol, og slike ganske vanlige matvarer som er fermentert. Jeg har ikke smakt på de moderne, nygamle hipstervariantene, men det høres jo ut som noe jeg vil like. Men det skal nok mye til før jeg begynner med slike ting selv. Jeg klarer ikke å få meg selv til å bli nok interessert i matlaging til å gidde å sette meg inn i hvordan det gjøres, eller til å synes det er spennende. Jeg synes det er spennende å smake på nye ting, men ikke å lage.

Men jeg husker at vi på en eller annen måte brukte om igjen bakteriene i rømmekolle (det var rømmekolle det het ja?) da jeg var barn. Når det var litt igjen kunne vi fylle opp begeret med melk og la den stå, så ble det ny rømmekolle. Var det bare så enkelt, eller husker jeg feil? Vi spiste det med sukker på. Andre som husker dette, og finnes det fortsatt rømmekolle? Det var jo det beste i verden da jeg var barn.

Sist redigert av My : 26-01-16 kl 11:21.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-16, 11:53   #29
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg liker ikke kefir. Jeg synes det er for surt. Jeg likte til en viss grad tettemelk eller tjukkmjølk som det kalles der jeg kommer fra.

Man tager urten tettegress, legger den i upasterurisert melk noen dager og lar melken syrne og tykne. Senere tar man litt tettemelk som blandes med ny fersk melk før man venter noen dager og har ny porsjon.

Mange sliter visst med å få til tettemelk med tettegress nå for tiden, men jeg regner emd at det er pasteuriseringen som ødelegger melkens egenskaper til å tykne og surne på riktig vis. Mine foreldre har ingen problemer, og de har tilgang til fersk ubehandlet melk.

Gammel 26-01-16, 12:01   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, dette var riktig nyttige svar på et tabloid HI.

Jeg har hatt en vag ide om hva det er, altså, gjæring, sauerkraut og sånn, men det har vært litt diffust hva som egentlig var poenget. De som skriver om de i FB-feeden min er de som også koser seg med en kopp benmargsbuljong i stedet for kakao, liksom, så jeg avfeid det litt.

Hvis man skulle prøve noe sånt, hva ville vært en god start?

Gammel 26-01-16, 12:02   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Adopters.

Jeg klarer aldri å få det riktig selv heller, hvilket for mitt vedkommende er omtrent som å ikke klare å stave navnet sitt.

Gammel 26-01-16, 12:06   #32
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke kefir. Jeg synes det er for surt. Jeg likte til en viss grad tettemelk eller tjukkmjølk som det kalles der jeg kommer fra.

Man tager urten tettegress, legger den i upasterurisert melk noen dager og lar melken syrne og tykne. Senere tar man litt tettemelk som blandes med ny fersk melk før man venter noen dager og har ny porsjon.

Mange sliter visst med å få til tettemelk med tettegress nå for tiden, men jeg regner emd at det er pasteuriseringen som ødelegger melkens egenskaper til å tykne og surne på riktig vis. Mine foreldre har ingen problemer, og de har tilgang til fersk ubehandlet melk.

Åh, en av mine favoritter under mine opphold på Sri Lanka var curd/meekiri, den tykke yoghurten laget av bøffelmelk i teracottapotter. Til dessert, med palmesirup på. Elsker syrnede melkeprodukt, særlig når det er varmt. Kefirsoll var også en sommerfavoritt i barndommen.

Tjukkmelk er ikke jeg så glad i, for jeg synes ikke det er surt nok. Hodet mitt er liksom innstilt på at det skal være surt når det er tjukt, og når det ikke er surt så blir det bare rart. Også synes jeg konsistensen blir litt slimete og rar.

Sist redigert av My : 26-01-16 kl 12:27.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-16, 12:20   #33
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermor sier at man må bruke ubehandlet melk for å få det ordentlig.

Vi kjøper av og til tjukkmjølk og tjukkmjølksis på butikken.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.