Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Pysjamasbursdag/frokostbursdag?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-16, 00:24   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pysjamasbursdag/frokostbursdag?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Frokostbursdsg synes jeg høres pyton ut. Jeg ville reageert negativt som forelder. Selv om apan ikke kjenner mange som ikke er oppe tidlig i helgene, er jeg helt sikker på at jeg og Tjorven ikke er alene om å ville ta livet med ro om morgenen. Ungene her står opp, men ikke vi!

Det er alltid noen som er negative, uansett hvilken løsning man velger. Om man har det på ettermiddag i uka blir det for travelt, om man har det i helga blir HELE (faktisk!) helga ødelagt, fordi alle familieplaner visstnok går i vasken. Har man det tidlig, slik at familieplaner skal kunne realiseres utover dagen blir noen sure fordi de hadde ønsket å sove lenge. Noen hater utkledning, noen hater utebursdag, noen hater alltid ett eller annet med det man velger å gjøre. Min tilnærming når vi lager selskap er å gjøre det slik som det passer for oss, så for de som synes det er pyton bare leve med å bli plaget med å bli invitert. Og når vi får invitasjoner velger jeg å fokusere på hvor positivt det er, og passer det ikke for meg, og mine planer, så er det mitt problem. Selvsagt synes jeg også det er deilig å sove lenge om morgenen i helgene, og jeg elsker lange familiefrokoster. Men jeg tåler godt å ofre dette en sjelden gang.

Uansett, til HI. Vi har hatt frokost- og pysjamasbursdag med 22 barn, og det var særdeles vellykket. Vi hadde det til og med enda tidligere, vi hadde det fra 10-12. Dekket på frokostbuffet utover kjøkkenøya, med rundstykker (de har også glutenfrie i frysedisken), frokostblandinger, godt pålegg, eggerøre, sjokomelk (veldig populært!), juice m.m., og mannen stod ved blenderen med diverse frukt, juice og yoghurt, og lot ungene lage smoothie etter eget ønske.

Nå vet jeg ikke om det er eldste eller yngste din det gjelder, og hva som passer, men her (7-årsdag) oppfordret vi barna til å ha med favorittkosedyret sitt, også hadde vi bamsesykehus. Dekket sofaen med hvitt laken og hengte røde kors-skilt på veggen bak. Satte fram en kurv med diverse bandasjer, plaster, kompresser, engangssprøyter, bomull, og diverse, så kjøpte jeg små engangs shotglass på Nille, som jeg limte på små hvite etiketter med navnet til bursdagsgjestene på, og fylte disse med tictac og satte på et brett, som medisin. Tenkte det var noe som noen av barna (særlig jentene kanskje), kunne holde seg aktivisert med, og greit for de litt tilbakeholdne å ha noe sånt å fokusere på om det ble for voldsomt rundt. Men det var oppsiktsvekkende populært, selv de villeste guttene, som først bare løp rundt og kastet kosedyra sine opp i lufta, landet til slutt på dette, og var etter hvert de ivrigste av alle til å bandasjere, plastre, vaksinere og medisinere kosedyra sine. Mange hadde ikke engang tid til å komme og spise kake, når jeg gjorde om frokostbordet til kakebord mens de var opptatt med bamsene. Etterpå sendte jeg alle ned i kjellerstua, der jeg satte på en rekke med Tom&Jerry-filmer (vi har projektor og lerret der nede), og hadde lagt masse madrasser, puter, Fatboy etc utover gulvet, så fikk de hver sin pose popcorn. I popcornet hadde jeg gjemt en liten plastfigur til hver (kjøpte et spann med små reptiler og amfibier på lekebutikk), og det var veldig stas. Hadde ikke godteposer ut over disse og "medisinen" på sykehuset. For de som ikke hadde ro på seg til å se film organiserte jeg putekrig på bom i stua. Storesøstra til bursdagsbarna (turner) har en treningsbom, en sånn som ligger helt nede på gulvet, og opplegget var at to barn stod mot hverandre med hver sin pute, også var det om å gjøre å banke løs på hverandre til en falt ned. Den som stod igjen ble utfordret av nestemann i køa.

Dette var en bursdag det ble snakket om i lang tid etterpå, det fikk ord på seg for å være "beste bursdagen", og flere andre sa at sånn bursdag ville de også ha, og flere har hatt frokostbursdag senere.

Når det gjelder holdningen til foreldrene så fikk jeg så utrolig mange positive tilbakemeldinger på hvor smart det var, og hvor flott det var å ha så mye igjen av dagen til å gjøre andre ting på, og at det hadde de ikke tenkt på, men det skulle de jammen vurdere til neste gang etc, at de som eventuelt måtte synes det var pyton uansett må ha vært i et klart mindretall (selv om disse selvsagt holdt det for seg selv). Andre fordeler er at barna er utrolig mye roligere og greiere, og mer opplagte på morgenen enn om kvelden, de spiste godt av maten, og det var lite herjing sammenlignet med andre bursdager vi har hatt. Jeg heller også mot at dette var beste bursdagen.

Sist redigert av My : 23-01-16 kl 10:16.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.