Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?
Oj, salte mandler var kjempegodt. Mye enklere enn brente mandler, og salt snack frisker opp. Dette rekker dere lille julaften.
250 g mandler
5 dl vann
4 store ss salt. Vanlig salt, ikke noe flak eller slikt.
Dette gir mye saltsmak. Men jeg ser oppskriftene bruker å være 3 ss.
Chilipulver hvis man vil ha litt spicy smak
Kok opp vann og salt. Når saltet er opplpst, hell i mandlene og la de koke opp. Kok et par minutter. Sil fra vannet. la de renne godt av i silen.
Mengde chili hvis du ønsker det, originalpooskriften sier 1/2 ts chilipulver. Jeg tok litt mindre. Bland chilipulver og mandler i en bolle. Legg mandlene i langpanne og tørk på 175-200 grader i en halv time eller til mandlene er tørre uten å bli brente. Jeg doblet denne oppskriften.
Jeg lagde også sjokoladefudge etter denne oppskriften: http://www.krem.no/hjem/sjokoladefudge
og karameller, 3 doblet denne oppskriften. Da bruker jeg opp hele boksen med kondensert melk. http://www.lovelybaking.com/2011/11/...arameller.html
og så prøvde jeg juleflesk eller seigmenn etter egenkomponert oppskrift.
1 pakke bringebærgele
1 dl sukker
1 ts sitronsyre
1 pose gelatin
Denne er ikke ferdig så jeg kan ikke garantere noe. Kok opp vann med sukker. Ror ut gelatinpuleret i litt vann som angitt på posen. Når vannet koker, ha i gelatinpulveret og bringebærgeleen under kraftig omrøring. Rør noen minutter for å være sikker på at det er 100% oppløst. Tilsett sitronsyre. Jeg brukte tomme melkekartonger som former. Klipte opp to stk 1-liters på langs og skylte de med kaldt vann før jeg tømte blandingen oppi. Det ble nok til 4 halve melkekartonger. Jeg skal komme med mine erfaringer med melkekartonger som former i kveld. Jeg skal hvelve ut disse geleplatene på sukret plast eller aluminiumsfolie og skjære de i biter, og så vende bitene i sukker med litt sitronsyre i. Jeg har prøvd å stikke ut figurer med små pepperkakeformer, men det tok for lang tid og det ble for mye avskjær.
Det finnes slike oppskrifter på seigmenn, men jeg hadde ikke noe å ha oppi som smak. Og så tenkte jeg at bringebærgele med ekstra gelatin måtte gå. Vi får se i kveld. Fortsettelse følger.
Sist redigert av Mrs. S : 23-12-15 kl 14:51.
|