Sv: Gir barna julegaver?
Ungene her også elsker å gi gaver, men noen av dem elsker absolutt ikke å lage ting. Jeg er ingen DIY-person selv, og kjøper heller enn jeg lager, så da kan jeg ikke tvinge ungene til det heller. Hun som er glad i å lage ting lager ting, men det er når hun føler for det og har en ide, ikke på kommando.
Når de gir gaver varierer det litt hvordan det skjer. Noe lager de, noe kjøper de for egne penger, noe velger de, som jeg betaler for, og noe gir de av sine egne ting. Det siste har 10-åringen gjort til en del venner i år, har jeg fått med meg. En dag hadde hun pakket inn masse gaver til diverse venner, og mesteparten var sånt som hun hadde funnet på rommet sitt. Hun hevdet selv at det var fine ting, som ikke var slitt eller ødelagt, kosebamser som var som nye etc, og at det er mest miljøvennlig å gjøre det på den måten, framfor å bare kjøpe nytt, og dessuten mer personlig å gi av sitt eget. Jeg kunne ikke argumentere imot det, så jeg la meg ikke borti det. De gir alltid gaver til venner som de får gaver fra. Men det er som regel bare noe småtteri.
Til mannen har jeg alltid kjøpt noe "fra ungene", i samarbeid med dem selvsagt, og da har det gjerne vært ting som de også har glede av. Ekstra lang rattkjelke med plass til flere på, pakke med fem billetter til Pirbadet, skøyter, morsomt brettspill som passer for hele familien etc. Men til oss har de også gjerne gitt ting de har laget på skolen/i barnehagen.
Ungene må ikke gi gave tilbake til alt av tanter og onkler etc som de får gaver fra. Det holder at vi gir gave til disse fra hele familien. Men de må takke for gavene da, selvsagt.