Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2015

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-15, 10:49   #701
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden 2015

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg må spørre dere om noe, teller barna deres antall og verdi av julegavene? Nå er mine såpass små så det er bare de to eldste det er relevant for, men de har aldri telt antallet og foreløpig aldri snakket om verdi heller.
Grunnen til at jeg spør er fordi en venninne fortalte meg at fordi det ene barnet trenger ny mobiltelefon og derfor får julegave til 3000 kr i år må de kjøpe gaver for akkurat samme verdi til den yngste siden han ellers vil legge merke til at hans gaver er mindre verdt. Er det bare jeg som reagerer på dette?

Nei, mine teller ikke og har aldri gjort det. Eldste er straks 11 og yngste 7. I år får hun dyr gave, telefon, fordi hun trenger det (ingen iphone 5 eller 6), ,mens hans gave er mye billigere. Han fikk dyrere gave til bursdagen fordi han da trengte noe. Det går opp i opp i løpet av årene og om det ikke gjør det gjør det heller ingenting. De får begge noe de blir fornøyde med, det er det viktigste.

Gammel 19-12-15, 12:19   #702
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg må spørre dere om noe, teller barna deres antall og verdi av julegavene? Nå er mine såpass små så det er bare de to eldste det er relevant for, men de har aldri telt antallet og foreløpig aldri snakket om verdi heller.
Grunnen til at jeg spør er fordi en venninne fortalte meg at fordi det ene barnet trenger ny mobiltelefon og derfor får julegave til 3000 kr i år må de kjøpe gaver for akkurat samme verdi til den yngste siden han ellers vil legge merke til at hans gaver er mindre verdt. Er det bare jeg som reagerer på dette?

Nei, det gjør de ikke. Eldste vet nok at de ikke får likt, men han har aldri gjort noe nummer av det. Og i så tilfelle så hadde vi forklart ham hvorfor det blir sånn noen ganger. Jeg hadde aldri kjøpt mer for å jevne ut. I år får minsten en sykkel til 3000 kr, og eldstemanns gave koster betydelig mindre. I fjor var det omvendt. Det er nok også en tendens til at minsten får flere, billigere gaver, mens eldste får færre og dyrere.

Gammel 19-12-15, 13:09   #703
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes vel ikke det nødvendigvis er så rart om man legger merke til store forskjeller i gavene.
Min har nok aldri tenkt på sum nei.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 15:54   #704
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Er det en åpenbar forskjell er det nok ikke rart at det legges merke til nei, men jeg synes det er litt underlig hvis fokus på julaften er å telle at man har fått minst like mange gaver som søsknene og at de er verdt nøyaktig like mye og at "urettferdig"-kortet blir trukket så raskt. Da hadde jeg tenkt som forelder at min jobb her ikke er å sørge for at alt blir prikk likt til enhver tid, men heller å lære dem å forstå hvorfor det er ulikt og at det over tid jevner seg ut.

Gammel 19-12-15, 17:34   #705
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har tatt en kjip telefon i dag og sagt vi blir hjemme julaften, nå er alt bare rot og kaos. Neste år reiser jeg til Syden tror jeg og dropper jul!

Gammel 19-12-15, 17:50   #706
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg har tatt en kjip telefon i dag og sagt vi blir hjemme julaften, nå er alt bare rot og kaos. Neste år reiser jeg til Syden tror jeg og dropper jul!

Gammel 19-12-15, 18:32   #707
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Huff, så kjipt, men du er tøff som sier fra og setter foten ned.

Gammel 19-12-15, 18:34   #708
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Kjipt at det ble sånn, men kos dere hjemme.

Gammel 19-12-15, 18:44   #709
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Gammel 19-12-15, 18:49   #710
millact

millact sin avatar

Standard

Noen blir skuffet uansett hva jeg ville valgt.

Sist redigert av millact : 19-12-15 kl 18:55.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 18:54   #711
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Da hadde jeg valgt barna, ja. Sorry mac, de andre er voksne. Lett er det ikke, men ditt valg skal du absolutt kunne stå ved, og du kan stå rakrygget.

Gammel 19-12-15, 18:56   #712
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

millact: Jeg håper de til slutt vil forstå hvorfor du velger det slik. Veldig usjarmerende trekk å surmule fordi man kanskje må legge litt til rette for sine egne barnebarn.

Gammel 19-12-15, 19:00   #713
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vi er sånn ellers helt i tråd med enhver tradisjon elegant på etterskudd.
Litt ekstra av lillesøster med vannkoppene, men det er egentlig mest bare noe å skylde på, vi hadde vært på etterskudd uansett.

Men jul skal det bli, og det er enda noen dager igjen, vi bare har litt å gjøre. Det viktigste blir gjort, og resten dropper vi bare. Jul blir det. På vår måte.

Gammel 19-12-15, 19:04   #714
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Siste gave er innkjøpt og pakket inn. Jeg mangler fremdeles én sort julekaker, men det er ingen hast. I morgen skal vi sammen vaske og rydde litt og mandag handler vi inne det siste av mat og da er vi helt ferdige.

I kveld blir det Love Actually.

Gammel 19-12-15, 19:45   #715
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes de skuffede voksne bør tenke seg veldig godt om. Jeg håper du får orden på tingene og at det blir en god jul for dete tross alt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 22:53   #716
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes de skuffede voksne bør tenke seg veldig godt om. Jeg håper du får orden på tingene og at det blir en god jul for dete tross alt.

Julen har mange dager, det er kun julaften jeg ønsker å feire hjemme for barnas skyld.

Sist redigert av millact : 20-12-15 kl 00:14.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 13:32   #717
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

I dag har ting virkelig eskalert med telefoner og sms'er og gamle ting som dukker opp for å gi meg sort samvittighet. Snakk om en koselig desember!
Det er like før jeg ringer Kirkens Bymisjon og melder meg som frivillig på julaften og sender barna til besteforeldre og dropper egen julefeiring.

Gammel 20-12-15, 13:59   #718
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker dagen på baking etter å ha vært fri for varmeelement i stekovnen i noen uker. Vi er ikke glade i julekaker, så jeg baker brød og rundstykker, og muligens boller også om det blir plass igjen i fryseren.
Ellers bruker jeg litt tid på å tenke på at man kan vel kutt ut julegaver til sine stesøsken når de har blitt voksne (over 18 år) hvis man ønsker det?
Jeg er jo glad i dem, men ellers pleier vi å kutte ut gaver til nevøer og nieser når de er ferdig med grunnskolen, og jeg føler meg mye nærmere dem enn mine stesøsken selv om jeg aldri har sagt det til noen. Har skjønt at stemor blir øm på tærne om mine stesøsken droppes,og jeg liker ikke misnøye. Dette plager meg. Jeg og min helbror gir forøvrig ikke julegaver til hverandre, vi kjøper bare til barna i våre familier.
Skal straks gå i gang med å vaske badet, det trengs virkelig! Ellers råder det passe kaos her i huset, men det blir jul uansett.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 14:07   #719
Chablis
Drømmer

Standard

I dag har ting virkelig eskalert med telefoner og sms'er og gamle ting som dukker opp for å gi meg sort samvittighet. Snakk om en koselig desember!
Det er like før jeg ringer Kirkens Bymisjon og melder meg som frivillig på julaften og sender barna til besteforeldre og dropper egen julefeiring.

Nå må de gi seg, hadde latt være å ta telefonen jeg.

Gammel 20-12-15, 14:10   #720
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg faktisk fått med gutta på å rydde litt her. Så nå har vi tatt "julerengjøringen". Eller bare en vanlig søndagsryddings. Men det ser uansett bedre ut, og det er jo snart jul.

Gavene er vel så og så i boks, men jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe til mamma. Men jeg har et par dager til på meg, vi skal være sammen på julaften.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.