Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2015

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-15, 19:28   #621
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juletråden 2015

Pakket inn julegaver i går, for da kan foreldrene mine ta de med ned når de kommer innom i morgen.
Julekortene kom i dag, så i morgen poster jeg flesteparten.

Gammel 12-12-15, 21:56   #622
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Julekortene ble sendt i ettermiddag, ribbe til pålegg er stekt, fikk vasket et bad og ryddet godt her og der og ting begynner å bli i rute tror jeg. Delfiakake og lussekatter fikk vi og laget i dag.

I morgen har vi planer om å komme oss ut på tur i det fine været rett og slett, så kan juleforberedelser vente.

Gammel 12-12-15, 22:02   #623
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Myria: Ja, de er billigst fra før , når man i tillegg får det på salg så sparer man mye penger.

Kjøpte blantannet bruder søppelbil til 199 kr, spill på 70 %, utkledningskjoler til 90 %. Blir nok mange fornøyde barn i år.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-15, 22:03   #624
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har vært på julemarked i Oslo i dag, mye folk men koselig likevel.

Gammel 12-12-15, 22:03   #625
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har kun min 7-åring å kjøpe leker til. De andre er litt eldre og leker ikke. Det er nesten litt trist.

Gammel 12-12-15, 22:25   #626
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg har kun min 7-åring å kjøpe leker til. De andre er litt eldre og leker ikke. Det er nesten litt trist.

Jeg har 9 som leker fortsatt, min er inkludert i den listen.

Gammel 13-12-15, 18:27   #627
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har bakt pepperkaker idag, trodde aldri vi skulle få gjort noe som helst baking men nå lukter det iallfall litt pepperkaker her! Ungene har vært i karantene i helgen, ingen kaster opp lengre(kun litt vond mage på Snuppa, spiser lite), mannen har blitt syk med noe helt annet(feber osv) og jeg har jobbehelg. En uke til min far kommer, en uke til man skal si at nå, nå er det virkelig straks jul. Det jeg ikke får lagd får vi klare oss uten eller kjøpe(om det er mulig), julekortene jeg ikke rekker får bli julebrev eller julesms og ja. Ja, gøy å lese om dere andre som holder på også, ser det er variert og godt er det, litt mindre press.

Gammel 13-12-15, 23:34   #628
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Vi har fått kjøpt juletre idag
Og avlevert noen gaver
Pakket inn noen gaver

Gammel 14-12-15, 08:39   #629
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste jeg ligger virkelig dårlig an med er julekortene. Der har jeg skikkelig vondt i viljen i år kjenner jeg. Ellers går alt etter planen. I dag er det danseforestilling nummer 1 for storesøster og det gleder jeg meg til!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 08:53   #630
millact

millact sin avatar

Standard

Jeg mangler enda et par gaver, men stresser ikke med det.

Julevasking dropper vi, men gjør vanlig rent bare og rydder godt.

Gammel 14-12-15, 09:25   #631
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Julekortene sendt avgårde, og de gavene som skal sendes ble kjøpt i går, så da rekker jeg i hvert fall å sende dem innen fristen. I går bakte vi kakemenn og jeg lagde Sarah Bernhard på kvelden, mangler bare sjokoladetrekket på dem. Så det skal nok ordne seg i år også! I morgen skal jeg og eldste på Nøtteknekkeren, det burde hjelpe på julestemningen, vel? Gleder meg!

Gammel 14-12-15, 11:46   #632
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

I går laget jeg/vi pepperkakehus (Mummihus ble det i år, det var litt upraktisk med femkantet hus gitt). I dag blir det kokosmakroner.

Siste uke på skole/i barnehage og fra fredag er det to herlige uker juleferie for alle. Fredag er ikke skikkelig skoledag for storebror, da skal de leke ute hele dagen og lunsj blir julegrøt og brus servert i gymsalen (og de leier inn underholdning) før de slutter kl 12.

I morgen kjøper vi juletre og de to siste gavene (min brors samboer feirer med sin familie i år så hun må få gavene med seg før hun drar på fredag).

Håper dere er friske snart Acino. Lillesøster nøyet seg heldigvis med å kaste opp på fredagen og ingen andre ser ut til å ha blitt smittet. Det er jo en dum uke å bli syk på siden det skjer så mye på skolen og spesielt i barnehagen som de gjerne ikke vil gå glipp av, så jeg fryktet litt for det, men krysser fingrene for at det bare var henne.

Gammel 14-12-15, 12:37   #633
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fem julegaver igjen, men har bare bakt en av mine tradisjonelle 4 sorter (der ferdigkjøpt pepperkakehus teller som den ene sorten.) Tror det må bli bare to sorter + pepperkakehuset i år, jeg, det er rett og slett for mye som skjer utenom hjemmet for tiden til at jeg klarer å henge med på alle "burdene" som følger med jula.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 12:43   #634
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at man må bare legge vekk alle "burdene" og heller se på hva som gir juleglede for en selv og familien. Det kan selvsagt være et problem hvis man er uenige innad i familien, f.eks. at barna har andre/høyere forventninger enn det foreldrene har, men da må man heller ta en samtale om hva man som familie har tid/lyst til og hva som er viktigst. Jeg kjenner helt ærlig ikke på en eneste "burde" i julen. Jeg har ingen problemer med å ha julegjester som ser støv i bokhyllene og skitne vinduer fordi for oss er det andre ting (som julekaker) som gir større glede og som vi heller bruker tiden på.

Gammel 14-12-15, 12:45   #635
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Burdene" mine er allerede på et minimum, Myria, derfor baker jeg bare tre sorter, ikke syv. Men den siste tiden har det vært sykdom i nær familie og mye å gjøre på jobb, derfor må jeg visst kutte ned. Det går likar no, med sykdommen, og det er jo tross alt det viktigste!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-15, 12:54   #636
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Godt det går bedre i forhold til sykdom. Jeg krysser fingre og tær for at alle holder seg friske resten av desember.

Gammel 15-12-15, 00:50   #637
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kveld har ungene laget risboller til å ha med som julegodt siste skoledag, og jeg har bakt fylte horn med ost og skinke til juleavslutningsfrokost i morgen og på onsdag for hhv 5. og 3. trinn. Må lage en ny porsjon risboller senere en dag, så vi har til oss selv også. Nå hadde jeg ikke nok puffa ris mer enn til akkurat det de trenger å ha med seg på fredag.

Gammel 15-12-15, 07:53   #638
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

I går lagde jeg snickerskuler og bountykuler og la i fryseren, da er de klare til å duppe i sjokolade i kveld!

Snikcerskulene har jeg laget før (dog usikker på om det er samme oppskrift), bountykulene har jeg ikke laget før. Det sto at blandingen skulle småkoke i 5-10 min, til det ble sirupsaktig konsistens, det småkokte i sikkert 15 min, men ble aldri sirupsaktig av den grunn, så det blir spennende å se hvordan de blir!
Da står det igjen en type annen konfekt (om jeg gidder), mere rundstykker til frokost/lunsj/brunsj i jula og så har jeg lyst til å lage julekake etter bestemors oppskrift, det er omtrent det eneste som blir spist av julekaker her i huset...

Har igjen 6 julegaver, usikker på hva jeg skal kjøpe til 3 av dem, ender kanskje med gavekort..

Huset er sånn noenlunde, det blir ikke rundvask til jul uansett. Har igjen litt generell rydding her og der og en skikkelig helgevask rett før jul.
Sambo skal ut i skogen med gutta og finne juletre, så det blir en far/sønner-aktivitet.

Det jeg gruer meg aller mest til, er en tur på Ikea før jul... Må ha ny seng til minsten, i tillegg til en kommode og div, så turen må tas! Nå er det vel kaos alle dager og til alle tider der??

Gammel 15-12-15, 08:20   #639
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Annki, her.

Det sto at blandingen skulle småkoke i 5-10 min, til det ble sirupsaktig konsistens, det småkokte i sikkert 15 min, men ble aldri sirupsaktig av den grunn, så det blir spennende å se hvordan de blir!

Det kan hende de blir litt tørre og ikke henger så godt sammen. Jeg gjorde den feilen å koke lenger enn oppskriften sa en gang for det ble jo ingen endring og da ble kulene ikke så gode. Nå koker jeg maks ti minutter og de blir veldig gode.

Jeg fikk skrevet mange julekort i går og er godt fornøyd med meg selv. Kokosmakroner fikk jeg også bakt og alt det etter å ha sett storesøster første danseforestilling.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-15, 08:24   #640
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det kan hende de blir litt tørre og ikke henger så godt sammen. Jeg gjorde den feilen å koke lenger enn oppskriften sa en gang for det ble jo ingen endring og da ble kulene ikke så gode. Nå koker jeg maks ti minutter og de blir veldig gode.

Men ble blandingen noengang sirupsaktig??
Får se hvordan de blir i kveld, det er såpass fort gjort at jeg har god tid til en ny runde om de ikke skulle bli vellykkede!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.