Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?
Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.
Eg bake ikkje så mykje men pepperkaker, julemenn, Berits brune pinner, Sarah Bernard og tørrvafler i tillegg til gjærbakst. Men eg har lyst bake cookies, gode seige cookies. Nokon som har ei god oppskrift?
Jeg fiksa om på Neiman-Marcus cookies oppskrifta. Den passer finfint til 4 brett med 16 cookies på hver. Superseige! Nam! Jeg har stekt 1 brett, og rullet resten av deigen til 3 pølser som ligger kaldt, innpakket i plast. Det går bare noen minutter å skjære rullen i skiver og så steke cookies. Farlig godt.
250 g hasselnøtter
250 - 300 g kokesjokolade
5 dl lettkokte havregryn
200 g smør el margarin
4 dl hvetemel
2 1/2 dl sukker
2 1/2 dl brunt sukker
2 egg
1 toppet ts bakepulver
1 toppet ts natron
1 toppet ss kakao
1 ts vaniljeekstrakt eller 1 ss vaniljesukker
(1/2 dl melk eller fløte)
Mal havregryn til fint mel med knivene på matmikser. Hakk nøtter og sjokolade, også med matmikser.
Smøret deles i terninger og smuldres med begge typene sukker. Kakao og hevemiddel blandes i melet og alt røres i hop. Jeg syntes deigen fungerte best med litt melk til slutt, for å samle den bedre. Den er tung og må ha en stor matmikser, eller så blandes for hånd i en større bolle etter at en har smuldret smør og sukker.
Deles i fire, hver rulles til en ca 30 cm lang pølse som skjæres i 16 biter. Dette gir ganske store cookies som flyter ut en del. På mine bakeplater rører kantene til noen av disse cookies akkurat hverandre. Stekes ved 200 grader i 10 minutter.
|