Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2015

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-15, 10:23   #521
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2015

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Du får henge dem på etterhvert som de kommer.

Jeg har alle mine, men skal sende til ei venninne og mamma.
Må også få møtt ei venninne til så jeg får gitt henne kalenderen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 10:34   #522
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Adventsmusikken er framme! Årets favoritt, for slitne novemberhjerter og -hoder, viss du treng litt sjelebalsam, er Helge nysteds Snow. Heilt rolig jazz, og vakkert!!

Elles må handels messias spelast gjennom før jul, og eg må finne fram bugge wesseltoft igjen. Advent er flott!! Ett lys er tent!

Gammel 29-11-15, 12:55   #523
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

For et regn i dag. Ser ut til at julegrantenningen henger i en tynn tråd.

Så tidlig dere henger opp kalendergavene da. Jeg henger dem opp kvelden før 1. desember, etter at barna har lagt seg.

Det gjør jeg også. Mine unger tror forøvrig at det er nissen som kommer med de der kalendergavene så de kan jo ikke henges opp når ungene er våken.

Gammel 29-11-15, 13:26   #524
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det gjør jeg også. Mine unger tror forøvrig at det er nissen som kommer med de der kalendergavene så de kan jo ikke henges opp når ungene er våken.

Her er det julemusene som kommer natta før 1. desember og henger dem opp.

Gammel 29-11-15, 17:14   #525
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Her er det julemusene som kommer natta før 1. desember og henger dem opp.

Jeg hadde egentlig foretrukket at de ikke trodde det, men tanta har overbevist dem, og jeg har ikke hjerte til å si noe.

Gammel 29-11-15, 19:10   #526
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for klemmer dere! Går litt opp og ned, ikke så rart kanskje.

Vi har ikke tradisjon med kalender, hverken kjøpt eller pakke - ikke enda iallfall. Men i år har vi fiksa klart så en av julenissens vesle hjelpere kan flytte inn hos oss. Han kommer til å legge igjen ett lite morgenbrev til ungene i hele desember - han venter nemlig på å bli plukket opp igjen av nissen julaften; Han ramla av sleden når nissen fløy over for å samle inn juleønskene. Det er så langt jeg har tenkt. Han kommer til å finne på mye rart, men mest er det til glede og til latter; Han prøver å hjelpe til men alt går ikke helt som planlagt...

Julaften morgen har Nissens hjelpere vært innom å fyllt julestrømpen til alle sammen - også eventuelle julegjester, som i år er pappa. Jeg fikser for alle utenom meg selv - det tar mannen seg av.

I ettermiddag har vi vært å fått med oss en julegrantenning med dertilhørende gang og sang rundt juletreet, det var virkelig koselig. Kanskje mest for det er noe jeg husker fra jeg var liten, gøy å ta med ungene på noe en selv husker med glede.

Ellers har jeg ikke kommet videre med noe som helst, føler nesten jeg burde hoppe over i den andre tråden.

Gammel 29-11-15, 20:19   #527
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde egentlig foretrukket at de ikke trodde det, men tanta har overbevist dem, og jeg har ikke hjerte til å si noe.

Mens jeg syns det er helt greit, for de er 5 år. Realiteten tar de fort nok uansett.

God til deg, Acino. Hørtes ut som en festlig idé med den hjelperen. Fortell hva han finner på hver dag da...

Vi var også på julegrantenning i dag. Det var i forkant meldt vind og styrtregn, men det ble opphold og vindstille. Men NÅ blåser det.
Etterpå ble det tur hjem til Mommor for kakao. Gutta storkoste seg.
Men jeg har glemt å tenne adventslyset, så det får vi gjøre i morgen tidlig.

Gammel 29-11-15, 20:29   #528
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Mens jeg syns det er helt greit, for de er 5 år. Realiteten tar de fort nok uansett.

God til deg, Acino. Hørtes ut som en festlig idé med den hjelperen. Fortell hva han finner på hver dag da...

Vi var også på julegrantenning i dag. Det var i forkant meldt vind og styrtregn, men det ble opphold og vindstille. Men NÅ blåser det.
Etterpå ble det tur hjem til Mommor for kakao. Gutta storkoste seg.
Men jeg har glemt å tenne adventslyset, så det får vi gjøre i morgen tidlig.

Mine er jo 7 og 10, så jeg regner med at det ikke er så mange årene før de ikke tror mere.

Håper også vi får høre om hva nissen finner på, Acino.

Gammel 29-11-15, 20:57   #529
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Idag kom storesøster på besøk. Vi var i kirka og deretter vasket vi hus og pyntet til advent. Det var skikkelig trist å kjøre henne til faren igjen.
Men i morgen kommer begge jentene og da blir det adventkos fra skolen slutter og til sengetid.

Gammel 29-11-15, 21:21   #530
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Mine er jo 7 og 10, så jeg regner med at det ikke er så mange årene før de ikke tror mere.

Håper også vi får høre om hva nissen finner på, Acino.

Jeg regner også med at de da kanskje har oppdaget sannheten.
Jeg prøvde sånn helt forsiktig i år med at "mamma gir NOE i kalenderen og julemusene noe..." og endte opp med en gutt som ble helt sønderknust. Så her "lever" julemusene i beste velgående.

Gammel 29-11-15, 21:27   #531
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når min eldste datter var 4 år satt vi å så på julebildene noen måneder etter jul. Da sa hun: "Og der er Onkel som har kledd seg ut som julenissen. Dere trodde det var en ekte julenisse, så da sa jeg ikke noe til dere på julaften. For når noen tror på julenissen skal man ikke si til dem at han ikke finnes." Her har alle ungene bortsett fra lillesøster sluttet å tro på ham. Jeg har vel aldri helt gått inn for å overbevise dem heller da.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 21:29   #532
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har vært på en flott julekonsert i kirken i dag med korpset og koret. Fikk skikkelig julestemning, masse kjentfolk og bare hyggelig.

Gammel 29-11-15, 21:30   #533
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Når min eldste datter var 4 år satt vi å så på julebildene noen måneder etter jul. Da sa hun: "Og der er Onkel som har kledd seg ut som julenissen. Dere trodde det var en ekte julenisse, så da sa jeg ikke noe til dere på julaften. For når noen tror på julenissen skal man ikke si til dem at han ikke finnes." Her har alle ungene bortsett fra lillesøster sluttet å tro på ham. Jeg har vel aldri helt gått inn for å overbevise dem heller da.

Jeg trodde på julenissen helt til jeg hadde fått eldstemann da var jeg 34. Det var nemlig betingelsen for å få strømpe, jeg måtte tro på julenissen. Men når eldstemann var født så mente mamma at det fikk være nok.

Gammel 29-11-15, 21:51   #534
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Jeg trodde på julenissen helt til jeg hadde fått eldstemann da var jeg 34. Det var nemlig betingelsen for å få strømpe, jeg måtte tro på julenissen. Men når eldstemann var født så mente mamma at det fikk være nok.

Jeg kan være litt enig der altså.

Gammel 29-11-15, 22:13   #535
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Trodde aldri på julenissen, jeg. Det gjør ikke barna mine heller. Ikke at jeg tror det er dumt å la barn tro på julenissen altså.

I dag kom julepynten ned fra loftet, og nå er det lys og pynt både her og der. Jentene har et lite rosa tre på rommet sitt, i stua har vi et middels stort grønt tre, et bittelite grønt tre og på spisestua står det et enda mindre kobberfarget tre.
Hvis det ikke blåser for mye i morgen skal jeg henge opp noen lys ute, og sette opp isbjørnene.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 22:33   #536
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Lurer på om jeg skal forsøke å få kalenderen ferdig nå rett og slett, ikke utsette til i morgen når vi har speideropptakelse og avslutning til sent på kveld.

Gammel 30-11-15, 07:44   #537
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har en tradisjon med å sette ut mat til nissen før vi legger oss lille julaften (litt av julekakene vi har bakt, nøtter, klementiner og kaffe) og om morgenen kan man se at nissen har vært.

Utrolig koselig og ungene er storøyde når de ser det og er glade for at nisse tydeligvis ble så fornøyd. Med andre ord har hverken vi eller barna sett nissen og har ingen tradisjon for utkledd nisse ved gaveutdelingen. Nissen kommer på natten, spiser litt og legger igjen gaver under treet og velfylte julestrømper før han reiser videre til neste hus.

Gammel 30-11-15, 11:19   #538
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi har heller ikke utkledd nisse til gaveutdelingen, vi er så få at det hadde vært lett å avsløre. Dessuten er ungene litt lettskremte. I fjor satte vi grøt på trappen, og jommen var den spist opp på morgenen, og så lå det to pakker der. Vi er ikke så veldig på at de skal tro på nissen, men de hører jo fortellinger i barnehagen og har nisse på besøk der, så det er litt kos å lage litt mysterier rundt det, tross alt.

Kalendere er ikke hengt opp hos oss, det hadde blitt kaos av å gjøre det før det går an å åpne, så det fikser jeg i kveld. Litt stusselig å ikke få brukt de fine kalenderne nå som jeg har kjøpt ferdig, så mulig jeg henger opp noe der i helgene, en film eller noe sånt. Ellers har vi fått opp litt stjerner og lys og julegardiner, men ikke noe mer pynting foreløpig. Tar det litt utover. Vi bakte pepperkaker i går, så det satte i gang julestemningen litt.

Gammel 30-11-15, 11:35   #539
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I fjor byttet min far på å være julenisse med en av gjestene hos naboen. Utrolig festlig å se ansiktene på barna når nissen kom og det faktisk IKKE var noen av oss som de forventet. De hadde nemlig planer om å avsløre nissen... de synes fortsatt det der var veldig rart. Og det rareste var at nissedrakten lå igjen i gangen.... så den måtte vi sende med posten til Nordpolen. Det glemmer de aldri.

I år blir det stum nisse, for da skal min utenlandske svoger få prøve seg for første gang og han kan ikke snakke norsk.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 11:55   #540
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Nissen som var på besøk hos oss ifjor (søster til nabo) glemte igjen sekken sin ute hos oss og det snakker de om ennå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.