Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvordan gjøre rydding spennende?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-15, 21:04   #61
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan gjøre rydding spennende?

Gammel 09-11-15, 22:51   #62
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ha! Jeg visste det var en mening med ryddemanien. Det viser seg at det skal være vennegruppe her i morgen. Og det er jo null problem, siden huset er strøkent.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 22:53   #63
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Vin ja! Gurimallaatjegaldrihartenktpådetfør! Vin og musikk er min plan på årets novemberrydding. :skål:

Gammel 10-11-15, 00:24   #64
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Musikk hjelper litt her. Men ikke alltid.
Evt litt nytt på interiørfronten. Nye puter, blomster etc.

Gammel 10-11-15, 12:39   #65
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Så flink du er!

Eg likar best å ha det sånn nogenlunde ryddig heile tida, men dei eg bur i lag med er dessverre det minste plaga av å sjå på rot, så her er det ein evig kamp. Ein tidlegare kollega vaska hus annankvar laurdag. Då plasserte han ut ei ølflaske for kvart delmål, og jobba seg rundt i huset... Funka visst heilt strålande. Ølflaska kan sikkert byttast ut med ein liten sjokolade, eit glas vin eller kva den no enn måtte vere som fungerar som belønning og motivasjon.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 13:13   #66
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Så flink du er!
Det er deilig å rydde når man ser det monner.
Selv er jeg en sånn som elsker å rydde, og da også å kaste. Det passer veldig fint, for jeg er også en som liker å ta vare på ting en stund, men i tillegg bor jeg sammen med 4 mennesker som ikke klarer å kaste noe som helst! Så det er flaks at jeg også ELSKER å kaste!

For to år siden flyttet vi fra 85-160 kv (+garasje og utebod) og selv om jeg fylte halvannen søppelbil alene og vi gav bort sofaene og flere møbler underveis i flyttingen, så syns jeg det ble fullt litt vel fort her allikevel.
De der "mellomlandingene" er synderen stort sett, og det mest frustrerende syns jeg. Men heldigvis også det som er sånn sett enklest å ta tak i når det trengs.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 14:19   #67
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor heldigvis sammen med to som er veldig ryddige (gutta) og som er veldig villige til å rydde. Og en hamster. Hamsterens rom må ryddes i smug, mens hun ikke er der, for hun vil helst ta vare på alt. Absolutt alt. Og det er nesten litt smertefullt å se hvor trist hun syns det er å kaste ting. (Hun er villig til å gi ting bort, da. Så når vi skal ta beholde/gi bort-sjauen, så kan hun være med.)

Det er virkelig en helt egen tilfredsstillelse å ha et ryddig hus. Jeg merker at jeg blir glad av å gå inn i stuen og på kjøkkenet når det er ryddig. Og det blir sikkert enda bedre når det er nyvasket.

Gammel 16-11-15, 15:29   #68
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg må nesten oppdatere litt her. Ryddeprosjektet fortsetter, og jeg er nesten litt monoman når det kommer til å holde de rommene som er ferdigryddet ryddige. Og jeg har fått med meg de andre tre, til og med frøken hamster. Stue og kjøkken er nå presentabel til en hver tid. Tidligere drev jeg med panikkrydding og bunkeproduksjon, mens når har jeg ikke bare ryddige flater, det begynner å bli skikkelig ryddig i skuffer og skap også.

I helgen har jeg tatt ferdig vårt soverommet. Kjøkkenet er ferdigryddet (inntil videre, jeg ser stadig forbedringsområder), på stuen er det fortsatt en bokhylle som ikke er helt ferdig, men den får jeg heller ikke tatt før mannen har tid til å hjelpe til med dyprydding. Det gjenstår mye på gangen oppe og på Minis rom (men hun har satt i gang for egen maskin, siden hun har skjønt at mamma er i kastemodus). Snupps rom er så og si ferdig, men han er også ganske ryddig av seg. Og skapene på badene må tas. Ellers tar jeg en til to ting hver dag, i tillegg til at jeg tar alt som kan tas med en gang. Og det gjør de andre også, siden de ser at jeg blir så blid av det.

Gammel 16-11-15, 15:30   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er insentivet sitt, det. Blid mamma.

Gammel 16-11-15, 15:34   #70
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Mine barn blir utrolig motivert av blid mamma. Ikke minst siden blid mamma betyr at jeg skryter dem opp i skyene hver gang de husker å sette sko i skap og rydde inn på kjøkkenet. Begge legger bort rent tøy uten å måtte spørres to ganger og Snupp har begynt å hjelpe til å rydde matvarer på eget initiativ. Dessuten tror jeg de syns det er deilig å ha det ryddig rundt seg.

Gammel 16-11-15, 15:37   #71
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Og mannen min, som er en ryddig sjel, elsker det nye, ryddige hjemmet intenst. Han har kapitulert de siste årene, siden han var lei av å være den eneste som ryddet. Så nå går han rundt i en salig ryddighetsrus og klarer ikke skryte nok av meg (samtidig som han bidrar masse til å holde det ryddig, jeg trenger ikke plukke opp etter ham). Vinn-vinn over hele fjøla, dette prosjektet.

Gammel 19-11-15, 10:26   #72
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Så deilig!
Tenk om det hadde vært mulig å få til noe sånt i det hus med 1 ryddig sjel og 4 rotekopper. Men jeg har faktisk blitt litt inspirert av denne tråden da, og gått litt dypere til verks her, så nå er kjøkkenet tatt, skap for skap, og skuff for skuff. Og det ser ut til at i alle fall mannen min er veldig fornøyd med at det blir mer ryddig og åpent, han kastet noe "skrot" helt av seg selv her en dag, og det var like før jeg dro frem klikkeren og kastet godbiter til ham. (For uinvidde- jeg driver også intens opptrening av husets nye valp for tiden. )

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 22:45   #73
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må lese hele tråden når jeg er mer våken om hvordan få 4 rotekopper til å rydde.
Samtidig har 5 årinoen erklært høyt og tydelig at det er dårlig støvsugd i stua.

Gammel 28-11-15, 09:46   #74
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ville ba pappa'n rydde på soverommet i går, jeg tror hun har potensiale til å bli ryddig etter hvert. Foreløpig flyter det en del på rommet hennes, men jeg tror mye handler om å finne faste plasser til ting - og få ryddet ut det hun ikke bruker. Heldigvis er hun ganske flink til å gi slipp på ting når hun har vokst fra dem.

Vi er nok sånn midt på treet når det gjelder ryddighet, alle her i huset. Men nå skal vi ha familieselskap om en ukes tid, så da må det ryddes. Planen er å ta litt om gangen, forhåpentligvis er vi i mål og vel så det til neste helg.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-15, 10:42   #75
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Oppskriften er rett og slett kast, kast, kast og kast litt til, faste plasser til resten av tingene, rydd tilbake med en gang og få alle i familien til å bidra ved å rydde vekk sine ting med en gang. Nå har det vært ordentlg ryddig her i tre uker på denne måten, så den virker i alle fall for oss. Vi er to ryddige, meg (eks hamsteren) og en som fortsatt er hamster, da. Så det er nok litt lettere å holde det ryddig når det er tre som rydder kontinuerlig og en fjerde som ser hvor digg det er å ha det ryddig og som derfor rydder på oppfordring. Og det var nok ikke så dumt at det var den ene hamsteren som til slutt fikk nok og fant sin indre rydder. Jeg merker i alle fall at den i utgangspunktet ganske ryddige mannen min setter utrolig stor pris på det at det er jeg som "drar" ryddingen. Han har nok syntes det har vært litt tungt å være den som dro lasset, når Mini og jeg har bedrevet (konstant) sabotasje.

Gammel 28-11-15, 10:50   #76
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Jeg er en kaster og kvitte meg med ting altså. Jeg er like opptatt av at ungene legger ting på plass med engang og ikke bare slenge alt fra seg i hele huset.

Gammel 28-11-15, 11:53   #77
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Ganske inspirerende, Gaia! Vurderes...

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 16:13   #78
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

I bhg praktiserer de rydding etter antall leveår. Minsten må rydde tre leker.

Her hjemme er vi etter alt å dømme en 3-åring, en 11-åring, en 8-åring, en 20-åring og en 348-åring. Kjenner godt til sabotasje-fenomenet og det er ganske kjipt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:06.