Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Er Jul i Blåfjell utdatert for dagens barn?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-15, 00:18   #81
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er Jul i Blåfjell utdatert for dagens barn?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Man skal nok være født en stund etter 70-tallet for å huske Månetoppen og Blåfjell fra Barne-tv som liten, ble ikke det først sendt på 90-tallet? Jeg er født på slutten av 70-tallet, og husker Skomakergata, Portveien og Vertshuset Den gyldne hale (det hadde vært noe å sende i reprise!).

Ja, hva var greia med hun mørkhårede og krystallkula? Jeg likte selve serien husker jeg (gikk på barneskolen når den gikk), men jeg skjønte ingenting av den sidehistorien .

Gammel 26-11-15, 00:18   #82
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatet jul i Blåfjell og Månetoppen intenst i alle år. Og det på tross av at jeg har hatt barn i målgruppen i atten år. At NRK ikke vil sende dem mer er verdt å sprette ei god flaske vin for. Hallelujah! (Kvinne 42)

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-15, 09:46   #83
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

NRK mener visst både Jul i Skomakergata og Jul i Blåfjell er utdatert.

For voksne er jo sakte-tv populært.

Jeg har ikke barn, men lurer på om Jul i Blåfjell ville blitt for kjedelig for barn? Tror du dine barn ville likt Jul i Blåfjell/Jul på Månetoppen?

http://www.vg.no/rampelys/julen/nrk-...ll/a/23566442/

Mine barn liker både Jul i Skomakergata (eldeste på 16 husker denne) og hele familien liker Jul i Blåfjell/Amalies jul/Jul på Månetoppen. De årene det har vært andre julekalendre har vi sett på disse i stedet for hverken Jul i Svingen eller Julekongen har falt i smak hos oss.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-15, 10:12   #84
Snipp
Aktiv

Snipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2015
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Pakten og Jul i svingen er favorittene her i huset. Stiller i en helt annen liga enn Blåfjell spør du meg.

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-15, 12:21   #85
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett Julekongen i det hele tatt, merkelig. Jeg har da tross alt hatt små barn siden 1999? Tror nok ikke jeg er interessert nok i år heller, ingen barn ser på barne-TV her i huset lenger.

Gammel 27-11-15, 11:52   #86
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

I høst har jeg sett
- Vertshuset den gyldne hale
- Teodors julekalender
- Skomakergata (vi er på episode 12)

med minstemor på Ipad, når hun legger seg. Det ble en lang advent i år.

Den 'tregeste' var nok Teodor, der de faktisk brukte en del episoder bare for å komme inn i handlingen. Men jeg tror både den og de andre seriene representerte noe annet enn det hun ser til vanlig. Og så er det nok noe med det å ligge i armkroken og se det sammen med noen. At vi har sånne prosjekter i lag, og snakker om at jeg også så på det da jeg var lita. Rolig TV og rolig stund, og så sovner hun rett etterpå.

Men det som har vært mest populært på TV er nok Julekongen, da den gikk sist. Da fulgte de vel med alle tre.

Jul i Svingen har de vel også sett på, og den får jeg neller av, men nå er det jo ikke laget for meg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 12:00   #87
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er flott at de lager nye serier før jul, og at ikke foreldrenes nostalgiske følelser skal føre til at de sender det samme om og om igjen. Siden jeg har hatt barn i snart 30 år har jeg fått med mange runder med julekalendere på tv, og Jul i svingen står vel igjen som en klar favoritt både for min del, og trettenåringen (og jeg) har sett den på DVD hvert år etter at den gikk for første gang. Skomakergata, Blåfjell, Månetoppen og for ikke å glemme Vertshuset den gylne hale ser jeg på som utgått på dato. Barnas Superjul var bare bråkete og trist, spør du meg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 12:00   #88
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker nesten alle julekalendrene jeg, og et par av de danske også, så jeg er enkel å tilfredsstille, uten at jeg er i målgruppen på noen som helst måte. Det er dog litt merkelig at folk tar sånn på vei fordi nrk vil sende nye serier i stedet for de gamle. Kjøp en dvd, så har du dem. En del ligger vel også ute for streaming.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 13:19   #89
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns det er flott at de lager nye serier før jul, og at ikke foreldrenes nostalgiske følelser skal føre til at de sender det samme om og om igjen. Siden jeg har hatt barn i snart 30 år har jeg fått med mange runder med julekalendere på tv, og Jul i svingen står vel igjen som en klar favoritt både for min del, og trettenåringen (og jeg) har sett den på DVD hvert år etter at den gikk for første gang. Skomakergata, Blåfjell, Månetoppen og for ikke å glemme Vertshuset den gylne hale ser jeg på som utgått på dato. Barnas Superjul var bare bråkete og trist, spør du meg.

Jeg har skrevet en oppgave på skolen der jeg har sammenlignet barne-tv fra ulike epoker, blant annet "Barnas Supershow". Jeg liker både tanken bak og programmet godt, men akkurat Barnas Superjul synes jeg også var mislykket. Mest fordi de ikke gjorde noe forsøk på å iscenesette en stemning eller historie av noe slag- altså prøvde å gjøre programmet mer julerelatert, men kjørte full pakke på hurramegrundt og melstøv fra program til program. Så vidt jeg vet har det også bare blitt sendt en gang i ordinær barne-tvtid, så det spørs om de ikke var så fornøyde selv heller. De fleste kalenderne får jo noen repriser.

Det som var mest interessant med dette temaet er at jeg "fant ut" (fant ut og fant ut, det er jo kunnskap man hadde fra før) at nrk er utrolig tidlig ute m.t.p. pedagogisk nytenking og laaangt fremme på hva som vil fenge samtidens barn. Barnas Supershow kom rundt 2000-tallet og handler i stor grad om barns medvirkning/medbestemmelse, og de var altså på banen med dette før denne tankegangen fikk sitt gjennombrudd som en del av den praktiske pedagogikken i barnehagene (Berit Baes temahefte om dette kom jo i 2006, selv om hun jo skrev om det lenge før). Så jeg tenker at nrk i meget stor grad vet hva de snakker om når de skroter noen serier og lar andre leve videre og at de stadig kommer med nye programmer. Og jevnt over synes jeg de klarer å lage kvalitet som skal fenge de seerne de har akkurat nå.

Gammel 27-11-15, 13:39   #90
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte Barnas supershow veldig godt, og DVD'ene er i bruk hos oss ennå, men er enig i at Barnas superjul ikke var noen høydare.

Den eneste grunnen til at jeg hysker Gyldne hale er at de brukte tegnspråk. Tror det hadde vært slettet fra hukommelsen ellers. Teodor og Eli husker jeg da. Det var irriterende at de brukte halve desember på at Teodor skulle komme seg inn til Tassmus eller hvadetnåvar.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 20:17   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker vertshuset den gyldne hale fordi jeg syns han gutten med brillene var så søt. Jeg var alt for gammel for å se på det, sånn egentlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 20:31   #92
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en datter som elsket Barnas Superjul med hele seg og jeg aner ikke hvor mange ganger vi har sett hver episode, men det er mange. Hun synes det er fortreffelig at den skal være tilgjengelig på nett i adventen, for DVD-ene våre er utslitt.

Gammel 27-11-15, 21:02   #93
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Når gikk dette Vertshuset den gyldne hale? Det er en adventsserie jeg ikke kan huske å ha hørt om.

Gammel 27-11-15, 21:07   #94
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Når gikk dette Vertshuset den gyldne hale? Det er en adventsserie jeg ikke kan huske å ha hørt om.

Slutten av 80tallet tror jeg.

Gammel 27-11-15, 21:14   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

89 og 94.

Gammel 27-11-15, 21:24   #96
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, da skjønner jeg jo at den er ukjent. Da var jeg ung voksen, og hadde ikke tantebarn ennå som så barne-TV heller.

Gammel 27-11-15, 21:27   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg gikk i niende og så bare på Ole. Møtte ham på byen året etter og ble enda mer betatt.

Gammel 27-11-15, 23:45   #98
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg gikk også i niende. Men jeg hadde lillesøster og en unnskyldning til å se barnetv. Fra 1973 til nå er det bare årene 92-97 jeg ikke har sett barnetv. Fnis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-15, 00:19   #99
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Skomakergata er det eneste som har fenget barna mine, og så har de til nød sett litt Jul i svingen.

At det går treigt er noe av det jeg liker best med den serien. Men NRK burde ikke sende den om igjen, til det er publikumet for smalt tror jeg.

Gammel 28-11-15, 01:04   #100
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tre nøtter til Askepott er jo også en fullstendig utdatert film, teknisk dårlig, dårlig skuespill, utdatert tematikk og på toppen av det hele dubbet. Den hører nå liksom med da, og jeg synes det er forskjell på å vise en gammel film og å ikke lage gode kvalitetsserier.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.