Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Digitalt eller elektrisk piano

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-09, 22:38   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Digitalt eller elektrisk piano

Jeg anbefaler Yamaha Clavinova. Det kjennes akkurat som et skikkelig piano å spille på, og lyden er god.

Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 22:43   #22
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Akustisk.

Ang. glede av og sånt. Datteren til Søstern er syv år. Søstern hadde tenkt å begynne å lære henne sånn etter hvert nå. Det har det blitt lite tid til, men jenta har satt seg ned og begynt å lære seg selv. Så nå kan hun tre sanger (dog med kun en finger) som hun har funnet frem til selv.

Gammel 04-01-09, 23:08   #23
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har et, og er veldig fornøyd. Det føles som å spille på et vanlig (stemt!) piano, lyden er også bra. Visst ville Ingrid Bjørnov eller Wolfgang Plagge sikkert avslørt at det ikke var flygellyd, men jeg tør påstå at for folk flest gir det pianolyd nok.

Det aller beste er at det kommer med hodetelefon.

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg anbefaler Yamaha Clavinova. Det kjennes akkurat som et skikkelig piano å spille på, og lyden er god.

Det er den jeg har!

Sist redigert av Hasselnøtt : 04-01-09 kl 23:13.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 23:15   #24
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg slutter meg til de som sier at elpiano er bra nok. Og så kan jeg si at barn har glede av piano fra de er helt små, først høre på foreldrene spille for dem og senere spille selv. Spille selv fra de rekker opp eller fram til tangentene er stor stas. Sitte på fanget og spille barnesanger er kjempestas.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 23:21   #25
fiper
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2009
fiper har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er enig. Underviser i piano selv, og ser hvor bra de digitale instrumentene fungerer. Her er en artikkel som sammenligner akustiske og digitale piano.

fiper er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 23:45   #26
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigerfar, som ikke kjøper noe som helst uten grundig research, endte med et yamaha etellerannet el-piano. Det fungerer glimrende, og poden har trykket i vei siden han han klarte å treffe tangentene.
Veldig greit at det går an å sette i høretelefoner og skåne omgivelsene, i hvert fall slik som poden holder på. Han går bulgarske danseband i næringen med alle mulige innstillinger.

Gammel 03-04-09, 09:33   #27
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Så lenge man legger bittelitt jobb og penger ned i å finne et med relativt bra tangenter (at de er ordentlig veide) og ok lyd, er det finfint for hobbypianister. Jeg har et nytt akustisk selv som jeg elsker, og begge barna har hatt glede av å sitte på fanget mitt mens jeg spiller fra de var få måneder. Eldsten spiller sjelden selv nå, men hver gang jeg setter meg ned kommer han løpende.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-09, 13:26   #28
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hah, så snedig, mannen min og jeg snakket om det i går kveld faktisk. Jeg har et pent akustisk piano stående nordpå men orker bare ikke å få det flyttet ned til Oslo, og det egner seg heller ikke i leilighet da.

Jeg har spilt piano siden jeg var småjente og det hadde vært morsomt å ha et hjemme også.

De Rhodespianoene så kjempefine ut, jeg liker at det ikke ser så veldig "orgel"-aktig ut. Er det noen som vet om noen som fører dem i Oslo sånn at det går an å prøvespille? Jeg er ganske nøye på tangentfølelsen.

Gammel 03-04-09, 14:15   #29
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Vi har et yamaha clavinova 340(lillebroren til 370) Er kjempefornøyd med dette.

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-15, 15:27   #30
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drar opp denne jeg. Jeg lurer på om vi skal få oss digitalt piano, men jeg aner ikke noe om kvalitet vs. pris. Er det noen (som ikke er noen) som har kjøpt som kan si noe om hva dere har valgt og pris?

Gammel 25-11-15, 16:01   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjempelyst på elektrisk piano. Lurer på om jeg kan manipulere svigermor med på en juledeal.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-15, 16:18   #32
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg drar opp denne jeg. Jeg lurer på om vi skal få oss digitalt piano, men jeg aner ikke noe om kvalitet vs. pris. Er det noen (som ikke er noen) som har kjøpt som kan si noe om hva dere har valgt og pris?

Vi har - det vil si, Poden har, og svigermor betalte det.

Denne her, i svart lakk: http://usa.yamaha.com/products/music...eries/clp-340/

Det kostet da (5 år siden) rundt 20 000. Modellen finnes ikke lenger på den norske siden til Yamaha, men jeg antar de har ting som ligner. Vi hadde kanskje valgt en billigere versjon om vi skulle betalt det selv - det vil si, vi ville nok prioritert riktig vektede tangenter og OK lyd, men ikke nødvendigvis utseende.

Det fungerer fint, har pen lyd, og så er det morsomt for Poden å kunne velge lyd av forskjellige andre instrumenter (orgel, kontrabass, gitar etc.). Ikke minst er det innmari greit med hodetelefonmulighet når man bor i bygård.

Gammel 26-11-15, 15:12   #33
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tips, Skilpadda! Jeg vil ha gode tangenter, bra lyd og kult utseende. Det jeg fant som falt i smak, koster 50.000. Ja, særlig. Jeg tror ikke vi har noen ny Andsnes i familien akkurat, så jeg må nok fire litt på kravene.

Gammel 26-11-15, 16:38   #34
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Eldste har Yamaha P105 etter anbefaling av pianolæreren hennes. Dog er det hennes bi-instrument, så da synes vi kr 6-7000,- var en grei sum å betale.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-15, 21:51   #35
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan jo oppdatere med at vi endte med å kjøpte piano og eldstemann har spilt piano i 2,5 år nå.

Gammel 26-11-15, 21:55   #36
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Siden denne stadig dukker opp i kontrollpanelet mitt har jeg nå endelig fått overtalt mannen til at vi skal få pianoet mitt hjem hit, også påvirket av at mamma nå kom til å gi det bort hvis ikke vi snart får henta det. Så da blir det piano i heimen. Jippi! Et elendig piano egentlig, men men. Går an å spille litt på det, iallfall.

Gammel 26-11-15, 21:57   #37
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Ser nå at tråden er så gammel at den er fra den tiden vi faktisk hadde pianoet hjemme hos oss selv. Da vi flyttet og solgte hus for 4,5 år siden ble det plassert hos mamma, og har stått der siden.

Gammel 19-12-15, 00:04   #38
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Og vi har enda en gang ombestemt oss, og kommer til å gi bort det gamle tunge (STYGGE) pianoet som vi ikke har hatt hjemme på 4,5 år, og kjøpe elektrisk i stedet. Halv skatt på desemberlønna, julemiddager hos andre, omtrent ingen julegaver, da er man jo i pluss?

Yngste spiller tverrfløyte, eldste har lyst til å lære piano. Jeg savner å spille piano, og vi har tynne vegger til naboene OG plassproblemer (og definitivt et interiørproblem i forhold til det lysebrune pianoet). Så dette virker definitivt som en god løsning.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33.