Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2015

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-15, 21:08   #421
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2015

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Poenget er vel at de som starter tidlig ikke stresser, men gjør ting i ro og mak så det blir rolig frem mot jul. Jeg synes det høres kjempedeilig ut, og kjente i fjor da jeg var relativt tidlig ute at det ga veldig ro i desember til andre aktiviteter.

Ja, sånn gjorde jeg før. Men nå blir ingenting stress likevel, fordi jeg har "tatt jula tilbake", for å bruke en klisjé. Jeg gjør utelukkende koselige ting. Baker kun hvis jeg får lyst. Jul for meg er blitt stearinlys, julemusikk og koselige julefilmer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 21:10   #422
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jojo, men du sier at de som starter tidlig stresser, og det tror jeg ikke stemmer. Jeg tror de koser seg med den julen de vil ha, selv om de gjør mye.

Gammel 24-11-15, 21:12   #423
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jojo, men du sier at de som starter tidlig stresser, og det tror jeg ikke stemmer. Jeg tror de koser seg med den julen de vil ha, selv om de gjør mye.

Nei, jeg sier ikke at de stresser, det er jo de selv som sier at det blir stress dersom de venter lenger. Men det er jo fint at folk finner ut hvordan de skal unngå å stresse, det er tross alt det viktigste. (Og en del stresser. Det vet jeg. Jeg kjenner mange julestressere. Jeg skjønner ikke at de vil seg selv så vondt, ER virkelig alt de gjør nødvendig? Egentlig er nesten ingenting nødvendig, har jeg erfart.)

Gammel 24-11-15, 21:15   #424
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg gjør utelukkende koselige ting.

Jeg også, selv om jeg starter "julinga" i november.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 21:17   #425
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg også, selv om jeg starter "julinga" i november.

Ja, og det er jo fint. Jeg er ikke i julestemning ennå. Så jeg vil vente til desember, ihvertfall.

Gammel 24-11-15, 21:21   #426
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi kommer uansett ikke igang før det er desember og lønnen har kommet inn.
I stad tok vaskemaskinen kvelden så jeg har stått og skyllt opp vasken. Det blr en ekstra dyr desember her i år. Får finne en ny på Black Friday.

Gammel 24-11-15, 21:22   #427
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg storkoser meg med juleforberedelsene. Men det hadde jeg ikke gjort om jeg skulle begynt 1. desember. De fleste finner vel etterhvert ut hva som fungerer for dem, men jeg har faktisk flere venner jeg synes aldri lærer... Som enten burde legge lista lavere eller begynt tidligere...

Gammel 24-11-15, 21:27   #428
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Poenget er vel at de som starter tidlig ikke stresser, men gjør ting i ro og mak så det blir rolig frem mot jul. Jeg synes det høres kjempedeilig ut, og kjente i fjor da jeg var relativt tidlig ute at det ga veldig ro i desember til andre aktiviteter.

Gammel 24-11-15, 21:30   #429
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg storkoser meg med juleforberedelsene. Men det hadde jeg ikke gjort om jeg skulle begynt 1. desember. De fleste finner vel etterhvert ut hva som fungerer for dem, men jeg har faktisk flere venner jeg synes aldri lærer... Som enten burde legge lista lavere eller begynt tidligere...

Jeg gjør egentlig lite i forhold til mange. Kjøper et moderat antall gaver (nokså liten famillie), baker litt, vasker ikke mer enn normalt, deltar på noen avslutninger og ja, det er omtrent det. Jo, pynter litt, men det tar jo ikke mye tid. Likevel tar alt tid sånn totalt sett om jeg skulle startet med det i desember når begge barna har lekser og aktiviteter.

Gammel 24-11-15, 21:32   #430
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Selv om det ikke er mange gaver som kjøpes inn her så synes jeg det er greit å fordele det økonomisk.

Gammel 24-11-15, 21:51   #431
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Skjønner deg, Cumulus. Jeg har ikke tenkt på jul engang. Jeg har ikke noe særlig å ordne heller. Har kuttet voldsomt på gaver, og de få vi kjøper, kan mannen fikse en ettermiddag i desember. Jeg hater å gå i butikker. Julekalender? En pose twist, én hver dag. Julekaker? Overskuddsprosjekt. Gjøres kun hvis jeg har lyst. Julemat handles en gang før julaften. Klær? Bruker det vi har.

Tipper vi ordner dette den siste uka før jul. Jeg skjønner virkelig ikke hva alle stresser med, med mindre de "må" kjøpe en haug med gaver.

Jeg stresser ikke, kosermeg jeg selv om jeg starter tidlig. Jeg elsker jul, gaveinnkjøp, pynting og baking.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 21:56   #432
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Jeg stresser ikke, kosermeg jeg selv om jeg starter tidlig. Jeg elsker jul, gaveinnkjøp, pynting og baking.

Jeg er også glad i det, men jeg har begrenset kapasitet og det kjekke kan fort bli stress for meg. Derfor fungerer det bedre for meg å ta det jeg har lyst til og se det som en eventuell bonus. Å bestemme seg for det var en herlig lettelse for meg.

Gammel 24-11-15, 22:01   #433
millact

millact sin avatar

Standard

Jeg er også glad i det, men jeg har begrenset kapasitet og det kjekke kan fort bli stress for meg. Derfor fungerer det bedre for meg å ta det jeg har lyst til og se det som en eventuell bonus. Å bestemme seg for det var en herlig lettelse for meg.

Det høres fornuftig ut. Det eneste vi må er nok å bake pepperkaker, så det rekker vi alltid. Ellers må vi fint lite.

Julekort er bestilt, men jeg kjenner at i år orker jeg ikke skrive masse på dem, så jeg har tenkt å jukse litt og skrive noe på pc, printe ut og lime bakpå.

Gammel 24-11-15, 22:51   #434
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Selv om jeg er blandt dem som starter tidlig (synes ikke akkurat november er tidlig da), så gjør jeg også bare koselige ting. Jeg gidder f.eks. ikke drive med noen julevask, det blir den vanlige vaskingen.
Jeg er enig med millact i at selv om man velger bare ting man liker så kan det fort bli mye om alt skal gjøres i løpet av de siste to ukene innimellom juleavslutninger og alt annet. Jeg elsker å bake så det er på ingen måte stress å bake ørten sorter til jul. Mye av gavehandlingen gjøres på nett. Julekort bestilles med bilder av barna og ferdigtrykket hilsen så jeg bare putter dem i konvolutter og sender av gårde når de har kommet. Innpakking av gaver er ren hygge, det gjør jeg gjerne over flere kvelder og nikoser meg.
Jeg er absolutt med på at alle burde gjøre bare det de har glede av, julen skal være ren kos, men det er ikke automatisk slik at de som fremdeles har mye på listen stresser eller ikke synes det som skal gjøres er koselig.

Gammel 24-11-15, 23:15   #435
millact

millact sin avatar

Standard

Jeg mangler enda et par ting til adventskalenderne. Tror en av dagene må bli en lapp med at de kan laste ned en app som koster penger og få spille. Det har de aldri fått før. Kommer ikke på noe annet som kan være gøy å få. Det er nok godteri i kalenderen, så det blir det i alle fall ikke mer av.

Gammel 24-11-15, 23:25   #436
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Det hørtes smart ut millact. Særlig storebror finner stadig spill han vil laste ned. Her ble det vel 3 eller muligens 4 dager med snop (ingen av dem lørdager, lørdagsgodt kommer utenom). Ikke noe store greier, bare en liten Kindersjokolade eller en eske Smurfepastiller.

Storebror fikk for første gang litt penger til klassebursdagen sin og ville kjøpe seg en eske Lego for det. Mannen var med og hadde tydeligvis glemt hva slags julegaver vi hadde kjøpt, for storebror kom lykkelig hjem, sprang opp trappen og fortalte at han hadde kjøpt nettopp en av julegavene han skulle fått og som han hadde ønsket seg så lenge. Så da må den ene gaven pakkes opp og byttes.

Gammel 24-11-15, 23:29   #437
millact

millact sin avatar

Standard

Herlig, Myria! Men godt ting kan byttes i alle fall!

Her er det noen dager med godteri, men jeg husker jo ikke hvilke! Det er i alle fall tyggis, slikkepinne og kinderegg det går i. De er spente begge to. Eldste lurer på om jeg husker hva de får når, men det gjør jeg ikke. De får likt noen dager, men ikke alltid.

Gammel 24-11-15, 23:38   #438
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Juletråden 2015

Desember er en veldig hektisk måned på jobb, så at brorparten av julegavene er kjøpt inn (har stor familie) før desember begynner, er en gave til meg selv.

Jeg både koser meg og stresser litt før jul - men stress skyldes ikke unødvendige oppgaver som laging av egen sylte og takvask - mest at det havner flere ting enn vanlig på to do-lista (få avgårde pakker til slekt innen fristen og sånn). Men det er definitivt mest kos - jeg er glad i juleforberedelsene, og det å pakke inn julegaver er noe av det morsomste jeg vet!

Gammel 25-11-15, 08:07   #439
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg handler det meste på nett, baker lite julekaker men vasker mye.
Lager og kjøper kalendere til 7 stk i år, det tar litt tid.
I går bestiltejeg fotokalenderere til 3 sett besteforeldre. Bestilte også noen bilder som vi skal gi bort til besteforeldre,poden synes det er litt kjipt at mormor bare har ett bilde av han på veggen Når hun har mange bilder av de andre barnebarna.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-15, 08:49   #440
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Idag fikk jeg opp på fb at for 2 år siden var jeg ferdig med 50 pakkekalendergaver og julegaver, før 1 desember. Det er ikke sånn i år for si det sånn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.