|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Vi har hatt samme ordning som hos Tjorven de siste årene, men jeg husker ikke hva som har vært default (eller om det har vært noe). Det sikreste ville kanskje vært å si at de som ikke leverer får velge selv samme dag, så ville de som er veldig opptatt av å sende barnet det ene eller andre stedet passet på å levere?
|
|
|
#183 |
|
Yes, we can!!
|
Og jeg hadde ikke fått med meg at noen mente at det var praktisk å beholde skolegudstjenester.
|
|
|
#184 |
|
Yes, we can!!
|
Jo, men ikke for å overbevise/omvende, slik du skrev før i tråden. Det er ganske stor forskjell på å "formidle guds ord" til den allerede troende meningheten og med hensikt å overbevise andre om å tro, altså.
|
|
|
#185 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det vet jeg ikke. Jeg oppfatter skolen som relativt praktisk anlagt, så jeg vil tro de spør barnet hvor det vil gå.
|
|
|
|
#186 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2015
![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSynes det beste er at foreldrene må melde ungene på religiøse aktiviteter. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenestesiden skolen ikke arrangerer gudstjeneste - og det er DNK i hvert fall som organisasjon helt enige i -så kan det for meg ikke være slik at skolens opplegg er et "alternativ" eller noe man melder seg på. Skolens opplegg må logisk sett være hovedopplegget/ default for skolen, og så må man melde seg på det alternative opplegget, som er et religiøst opplegg. Sist redigert av Charlie : 19-11-15 kl 14:41. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Som kristen må jeg si meg uenig. Gudstjeneste legger til grunn at man tror og at troen er sann, derav ordet. Gudstjeneste er forkynnelse, forkynnelse er poenget med gudstjeneste. Skillet mellom forkynnelse og misjon har slik sett mer med lokalisering enn med innhold å gjøre. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg ser ikke logikken her, altså. Forkynnelse har vel ikke omvendelse som formål? Som dy skriver:
- de snakker allerede til menigheten.
|
|
|
#190 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteNoen religioner er jo ikke misjonerende whatsoever, er ikke jødedommen slik? De forkynner jo likevel. Er mao i samme tankegang som Polyanna.
|
|
|
#191 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteForkynnelse er å formidle Guds ord og fortelle om Gud. Det kan selvsagt gjøres til både troende og ikke-troende. Om det virker til omvendelse har vel mye med mottageren å gjøre.
|
|
|
|
#192 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg har ikke verdens beste hukommelse, men kan ikke huske gudstjenester som har hatt en "omvendelsesagenda". Bedehus og ten-sing, derimot, der var det mye "du MÅ opna hjarta ditt for Jesus!!!" og hvor mye bedre livet blir da. Personlige vitnesbyrd og sånn.
|
|
|
#193 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg sang i Ten Sing, og i vårt Ten Sing kor var det lite hallelujastemning, og åpning av hjerter, så det varierer nok.
|
|
|
|
#194 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteHvis skolegudstjenesten ikke er en gudstjeneste bør man vel heller kalle det en "julesamling i kirka" da?? De skolegudstjenestene jeg har vært på før jul har i hvert fall vært forkynnende. Juleevangeliet legges f.eks. fram som noe som faktisk har skjedd. Dette er forkynning. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenestePå skolen vår har vi alltid hatt aktiv påmelding til skolegudstjeneste, men elevene har fått velge selv og vi har bare drevet håndsopprekning.
|
|
|
#199 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteI år kom det for første gang påmeldingslapp til enten kirken eller opplegget på skolen. Det stor også hva temaet for skoledelen skal være, det har det ikke vært tidligere tror jeg. Lappene kom hjem fredag, leveres tilbake i dag. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Minner meg om at jeg må sjekke sekker og postmapper for å finne lapper. Interessant å se om det blir forandring hos oss angående programmet på skolen.
|
![]() |
|
|