Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Moteriktig jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-15, 22:20   #41
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Moteriktig jul?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg sier at jeg skal kjøpe ny julepynt "neste år" hvert år, men gjør det aldri, hvis det teller.

Jeg skulle gjerne hatt sånn vakkertpyntet julehjem, men vi er litt for rotete til det. Derfor har vi en salig blanding av arvet, barnelaget, kjøpt på billigsalg, funnet i julekassen hjemme første gang jeg flyttet hjemmefra osv. Vi liker det også.

Jeg liker egentlig best at andre fikser og ordner, er in og har klasse. Jeg passer ikke så godt til det selv.

Kjenner meg veldig igjen her!

Gammel 22-11-15, 22:20   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes det viktigste er at folk har julepynt de trives med. Sitt særpreg, liksom. Jeg synes det er ursjarmerende å komme til folk som har juletre med norske flagg og sånne glitterremser, eller har nisser i hver krok. Selv om jeg ikke ville hatt det selv.

Jeg så forresten et juletre med kuler i mørk blått og sølv. Det var kjempefint.

Det er godt vi er sjarmerende når vi ikke er trendy. Festlig hvordan det man anser som helt normalt og vanlig ikke er det likevel.

Gammel 22-11-15, 22:21   #43
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Nei.
Men jeg har ett år kjøpt en pakke julepynt i blåtoner fordi de var så innmari vakre, at det var noen år julen var hvit, sølv og blå hos oss. Nå er er veldig praktisk da, for nå har vi så stort hus at vi kan ha en farge i hver etasje.
Men i hovedsak nei, altså. Vi kjøper ikke julepynt lengre omtrent, men det hender vi får noe her og der, og så er det heldigvis ting som passer inn her da, folk har vel sett hva vi liker etterhvert.
Og her går det i rødt og hvitt og gull og sølv, og glass. Enkelt og greit egentlig.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-15, 22:24   #44
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hun skriver jo at hun syns det er ursjarmerende, selv om hun ikke vil ha det selv. Ikke usjarmerende.

Ah! :klaskepanne:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-15, 22:24   #45
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Så videre moteriktig vet jeg ikke, men jeg har fint lite rød julepynt. Er ikke så glad i ting som er veldig glorete og ekstrem julete. Jeg har en del grått og hvitt. Kjøper ikke så mye nytt, kan heller bytte ut litt lys og lage litt ny julepynt selv.

Jeg har svarte juletrekuler da. Da vi flytte inn i nytt hus i fjor klarte mannen å knuse nesten all juletrepynten. Så jeg kjøpe noen billige hvite kuler på plantasjen som jeg spraylakkerte.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-15, 22:24   #46
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blått og hvitt var en av de sidesporene jeg var inne på for vel 15 år siden, tror jeg.

Gammel 22-11-15, 22:25   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ah! :klaskepanne:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-15, 22:26   #48
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er galt med juletre med norske flagg og glitterremser?

Tenker du kanskje at man bør skrive om "Du grønne, glitrende tre"? "Med blanke lys og med blank Ikea-pynt, og høyt i toppen den blanke snømann?"

Jeg har da aldri sagt det er noe galt med det?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er godt vi er sjarmerende når vi ikke er trendy. Festlig hvordan det man anser som helt normalt og vanlig ikke er det likevel.

Det er nokså sjelden jeg ser sånne tradisjonelt pyntede trær nå?

Gammel 22-11-15, 22:27   #49
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, nå ser jeg at det var oppklart.

Gammel 22-11-15, 22:29   #50
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, nå ser jeg at det var oppklart.

Jeg så for meg at du kom til å begrunne det (jeg trodde du skrev) med at norske flagg på treet var så utrooolig nasjonalistisk, eller noe sånt.

Gammel 22-11-15, 22:31   #51
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Haha, nei! For meg er jul tradisjoner, og pynt hører med der. Jeg har pynt fra jeg selv var barn, duker fra jeg var barn, som har sine egne plasser osv. Har samlet i snart 30 år, så noe nytt har det naturligvis blitt, men mote? Nei, langt derifra!

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-15, 22:33   #52
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg så for meg at du kom til å begrunne det (jeg trodde du skrev) med at norske flagg på treet var så utrooolig nasjonalistisk, eller noe sånt.

Åh, det er så mange gode grunner:

- korset i flagget er ekskluderende, og når vi tenker oss om, også forkynnende
- blåfargen er ikke julefarge
- flaggene er ikke laget av resirkulert papir
- folk som tar på dem kan få papirkutt

Gammel 22-11-15, 22:34   #53
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg pleier alltid å kjøpe noe nytt. Men mye er det samme. Følger ingen mote, men går for det jeg liker.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-15, 22:37   #54
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg innrømmer glatt at jeg som regel kjøper noe nytt hvert år og supplerer med

Har de siste årene hatt hovedsaklig hatt hvit pynt, også på juletreet, sammen med sølv.
De røde fine nissene som barna har laget setter jeg likevel sammen et sted, slik at de danner et fint rødt nisselandskap.

I år har jeg bestemt meg for å introdusere rødt og gull igjen. Leser en del interiørblader og ble inspirert av et nydelig bilde. Så i dag har jeg bestillt puter i rødt, samt noen i hvitt/gull. I tillegg skal jeg kjøpe noen lyslykter/vaser i ulike rødtoner

Gammel 22-11-15, 22:41   #55
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Da jeg vokste opp var advent lilla og jula var rød. Nå veksler fargene og nyansene på pynten fra år til år, og i år skal det enten være jordfarger eller svart. Kjøper dere ny pynt og bytter ut alt fra år til år?

Enkelt og greit: nei. Her er det same precidure as every year. Det kan hende det kommer noe nytt til, men da er det noe som passer med det vi allerede har, og det mener jeg veldig løst altså, for her passer det meste egentlig sammen med skeive, rare ting fra barnehagen og fin Georg Jensen-juletrepynt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-15, 22:41   #56
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Åh, det er så mange gode grunner:

- korset i flagget er ekskluderende, og når vi tenker oss om, også forkynnende
- blåfargen er ikke julefarge
- flaggene er ikke laget av resirkulert papir
- folk som tar på dem kan få papirkutt

Trekk det tilbake, ellers så, ellers så...:rødprikker jeg deg! Ikke gull, hvitt eller natur, men RØD-prikk!

Gammel 22-11-15, 22:42   #57
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Trekk det tilbake, ellers så, ellers så...:rødprikker jeg deg! Ikke gull, hvitt eller natur, men RØD-prikk!

Da kan jeg i det minste skryte på meg en rød julekule i år.

Gammel 22-11-15, 22:54   #58
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bytter ikke ut all julepynten etter som trendene endrer seg, men helt upåvirket er jeg ikke. De rød/grønne lappeteknikk-dukene som jeg sydde tidlig på nitti-tallet, "har gått av med pensjon", mens Georg Jensen-pynten som jeg fikk på samme tid, fortsatt holder stand. Generelt så pynter jeg ikke så mye med nisser og engler som jeg kanskje gjorde for 10 år siden. Nå holder jeg meg mer til hvite lys, diverse juleblomster i hvitt og rødt blandet med litt kvister, kongler og mose. Jeg kjøper ikke så mye ny pynt og juletreet vårt har hatt pynt i sølv og rødt i alle de 20 årene vi har hatt juletre. Jeg har ikke så veldig nostalgisk forhold til julepynten min egentlig, så "julestilen" i Selma-heimen påvirkes nok av en passe blanding tradisjon og trender

Gammel 22-11-15, 23:00   #59
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Yeah, right.

Jeg pynter fortsatt med de nissekonene jeg laget da jeg var ti, og det lucia-toget jeg malte da jeg var 12, så nei, definitivt ikke. (I tillegg til en hel masse stash som mine egne unger lager, så klart.) Jeg er nostalgisk langt over grensen til det latterlige når det kommer til julepynten min, så der er det ikke mye utskiftninger å snakke om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-15, 23:09   #60
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvorfor er det ingen som skriver at de kjøper ny julepynt hvert år og kaster den gamle uten engang å resirkulere. :looking for some action:

Jeg stemmer for svarslipp i meldemappen om hvilke fargekombinasjoner man har tenkt å ha hjemme til jul i år, så slipper man at ungene kommer hjem med julepynt de har laget på skolen som ikke matcher.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.