Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Paris - hva skjer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-15, 22:59   #241
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns ærlig talt at selvsensureren bør tre inn når man klarer å trekke diskusjonen "handler denne terrorismen om islam eller ikke" til "ja, mens vi snakker om islam, la meg fortelle om de andre tingene jeg ikke liker med den religionen."

Jeg syns det å diskutere det ideologiske grunnlaget bak islamistisk terror er både relevant og viktig. Å diskutere de kvinneundertrykkende elementene i islam kan man spare til en annen tråd og en annen dag enn akkurat den dagen det oppleves som mest pinefullt å gå ut i gatene som muslim.

Ja. Dette.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 22:59   #242
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Slutten på kronikken til Hassan Khemiri traff meg i magen.

Meg og.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:00   #243
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slutten på kronikken til Hassan Khemiri traff meg i magen.

Meg og.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:01   #244
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Hijab-diskusjonen er jo interessant i seg sjølv, men den handler jo ikkje om det som skjer i Paris og i Europa akkurat nå.

Det er jeg helt enig i, og jeg kan godt beklage at jeg dro den i den retningen. Jeg tror her vil være like umusikalsk å starte en egen tråd om det nå. Og jeg tror det vil være dødfødt å starte den om to uker.

Men det var dumt av meg å gi uttrykk for dette i denne tråden.

Gammel 15-11-15, 23:02   #245
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Holdninger som framkommer i denne tråden. Ser du virkelig ikke dette?

Mener du den tråden du fant det for godt å le deg skakk i i går? Snakk om dobbeltmoral. Du er et nek, som stort sett ikke bidrar med annet enn dumme smileyer, og "jeg er sååå sjokkkert", det var derfor jeg rødprikket deg. (Jada, bare ignorer, Polyanna.)

Og så tar jeg selvkritikk hvis dette var en tråd som ikke burde avspores, selv om jeg ikke helt ser at jeg har klart å avspore den alene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:03   #246
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Forsåvidt et poeng, Polyanna. Samtidig tror jeg det er en diskusjon som hadde blitt parkert på nøyaktig samme måte uansett når man tok den her på FP. Dessverre.

Jeg syns det var helt ryddig og uproblematisk å diskutere så lenge det handlet om det ideologiske grunnlaget, og følte meg på ingen måte parkert av for eksempel Tallulah og Kanina, som var uenige med meg.

Gammel 15-11-15, 23:03   #247
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er i din fulle rett til å kalle meg et nek, det får stå for din regning. Jeg har aldri ledd meg skakk av denne tråden. Jeg lo av din idiotiske prikkekommentar. Den var patetisk.

Sist redigert av Hyacinth : 15-11-15 kl 23:14.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:04   #248
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Du er i din fulle rett til å kalle meg et nek, det får stå for din regning. Jeg har aldri ledd meg skakk av denne tråden. Jeg lo av din idiotiske prikkekommentar.

Har du bidratt med noe annet i tråden?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:04   #249
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Forsåvidt et poeng, Polyanna. Samtidig tror jeg det er en diskusjon som hadde blitt parkert på nøyaktig samme måte uansett når man tok den her på FP. Dessverre.

Hvordan kan du si det? Jeg synes det blir tillegg spesielt å snurte for at folk synes damekvelder er dumt, men ikke ønsker å diskutere hijabbruk i en tråd som handler om en fryktelig terroraksjon.

Jeg diskuterer mer enn gjerne skjulte og mindre skjulte strukturer som opprettholder kvinnefiendlige holdninger og praksiser i verden. Men ikke i denne tråden.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:08   #250
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det var helt ryddig og uproblematisk å diskutere så lenge det handlet om det ideologiske grunnlaget, og følte meg på ingen måte parkert av for eksempel Tallulah og Kanina, som var uenige med meg.

Jeg snakker ikke om det du dro inn mht ideologi, jeg snakker om det jeg spant videre på mht kvinnesyn. Jeg tror det hadde blitt parkert som "brune holdninger" uavhengig av Paris.

Men som sagt, jeg tar selvkritikk for å ha sporet av en tråd som ikke burde spores av.

Gammel 15-11-15, 23:12   #251
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Har du bidratt med noe annet i tråden?

Hun har sikkert viftet noe voldsomt med luktesaltet sitt....

Hyacinth: Min prikkekommentar var: "For å alltid tolke meg i verste mening." Var den virkelig så morsom? Jeg synes den var ganske på sin plass for en bruker som hopper over 10 av innleggene mine og gyver løs på et innlegg som jeg langt på vei har beklaget at jeg skrev, et døgn etter at jeg skrev det.

Ellers: Takk for meg i tråden. Jeg ser poenget i at det kan virke respektløst å diskutere annet enn terror i den, men jeg hadde ikke gjort det om jeg ikke allerede oppfattet den som litt avsporet. Og jeg vil i alle fall ikke at den skal handle om meg eller andres rødprikker. Absolutt ikke.

So long.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:13   #252
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

kudos til deg Milfrid. Jeg har ikke vært enig med deg i denne tråden men her viser du smidighet og vilje til å diskutere premissene for uenighet og det er sånt jeg tenker at vi kommer til å trenge veldig mye av fremover.

Det skremmer meg litt å se hvor fort tonen i denne diskusjonen ble sur. Da tenker jeg ikke på meninger verken av den ene eller eller andre sorten, men måten flere valgte å fremføre disse på.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:13   #253
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

I løpet av de ti(?) årene jeg har vært på FP, har jeg aldri noensinne opplevd en diskusjon som har sjokkert meg så mye som denne. Jeg er faktisk helt himmelfallen.

Samme her. Alt står på hodet om dagen.

Gammel 15-11-15, 23:17   #254
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I løpet av de ti(?) årene jeg har vært på FP, har jeg aldri noensinne opplevd en diskusjon som har sjokkert meg så mye som denne. Jeg er faktisk helt himmelfallen.

Jeg spør ikke for å være ufin eller noe sånt, men jeg lurer på hva det er i tråden som er så sjokkerende? Jeg klarer ikke å bli sjokkert av denne tråden, for det er ikke så mange som har sjokkert meg med meningene sine. Uavhengig om jeg har vært enig i det eller ikke.

Jeg er for så vidt med på at den dreiningen dette tok ikke var spesielt heldig.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:19   #255
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sporer inn, Frankrike ventet ikke lenge:
http://www.dagbladet.no/2015/11/15/n...rror/41974136/

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-11-15, 23:20   #256
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

For de mest sjokkerte, tør jeg anbefale juletråden som et avbøtende tiltak. Der finnes 17 sider med lys og varme, marsipan og gløgg, og kun med små uenigheter om når treet bør pyntes.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 23:21   #257
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er og litt skremt over utviklinga av denne tråden. Ikkje først og framst over at det utvikla seg til ein diskusjon om fordommar mot islam, men fordi stemninga blei som den blei. Og eg tenker at det er noko her som aktiverer sterke kjensler hos oss. Paris er liksom så nært. Vi blir redde og mange leiter etter syndebukkar som dei kan henge ansvaret på. Eg ser det ikkje bare her, men i mange diskusjonar, kommentarfelt, twitter- og fb-sider og over alt. Og eg synest det er veldig skremmande. Det er jo ikkje tvil om at alle her inne fordømmer dei handlingane som er utført og likevel krangler folk om hijab her og svinekjøtt i andre diskusjonar. Flyktinigar blir samanlikna med trojanske hestar på fb og eg veit ikkje kva... Vi reagerer - kollektivt - med ei framandfrykt som skaper splittelse. Det er veldig, veldig nifst.

The glass is refillable.
Gammel 15-11-15, 23:23   #258
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Sporer inn, Frankrike ventet ikke lenge:
http://www.dagbladet.no/2015/11/15/n...rror/41974136/

Nei...

The glass is refillable.
Gammel 15-11-15, 23:23   #259
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg blir seriøst irritert over at det alltid er fordommer når man stiller seg kritisk til noe ved religion, må alle respektere absolutt alt for at man ikke skal være fordomsfull?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-11-15, 23:26   #260
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

kudos til deg Milfrid. Jeg har ikke vært enig med deg i denne tråden men her viser du smidighet og vilje til å diskutere premissene for uenighet og det er sånt jeg tenker at vi kommer til å trenge veldig mye av fremover.

Det skremmer meg litt å se hvor fort tonen i denne diskusjonen ble sur. Da tenker jeg ikke på meninger verken av den ene eller eller andre sorten, men måten flere valgte å fremføre disse på.

Takk. Jeg tror også vi trenger det. Det aller verste som kan skje er at frykten får overtak og at det blir oss mot dem. Det er frykten terroristene får næring fra, det er sånn IS vokser. Og det er sånn den brune bermen vokser.

Jeg reagerte bare på påstanden om at terroren i Paris ikke hadde noe med islam å gjøre, det er jeg dypt uenig i. Det betyr virkelig ikke at jeg mener at muslimer er kollektivt ansvarlige for terror eller IS.

Og så var jeg så dum at jeg spant videre og dikterte islam på generelt grunnlag. Som som sagt var fryktelig umusikalsk av meg. Men jeg håper vi kan ta den diskusjonen en annen gang, for jeg synes den er utrolig interessant.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:16.